ARCHIWUM SERWISU

16. Letnie Koncerty Organowe 2011

od: do:

W okresie od 26 czerwca do 17 lipca 2011 roku, w niedzielne popołudnia, w kościele św. Maksymiliana, odbyły się cztery koncerty organowe w wykonaniu artystów z Polski,  Holandii oraz Austrii w ramach Letnich Koncertów Organowych organizowanych przez Oświęcimskie Centrum Kultury przy udziale Parafii św. Maksymiliana.

Duo Organowe "A Piacere"
Irena Wisełka-Cieślar i Grażyna Fajkowska (Łódź)
niedziela, 26 czerwca 2011, godz. 17:30

program:

Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Alleluja (opr. J. Marsh)

Johann G. Albrechtsberger (1736–1796)
Preludium i fuga B-dur 

Joseph Haydn (1732-1809)
2 Flöthenuhrstücke C-dur nr 12, F-dur nr 32 (opr. G. Fajkowska)

Christian G. Höpner (1799–1859)
Einleitung und Fuge op. 9
Chorał „Ach Gott, wie manche Herzeleid”

Edward Elgar (1827–1934)
Pomp and Circumstance Marche nr 1 (opr. M. Machella)
Larghetto op. 20 (opr. G. Fajkowska)

Guy Bovet (ur. 1942)
„Hamburg” (opr. G. Fajkowska)

Louis A. Lefebure-Wely (1817-1869)
Bolero (opr. G. Fajkowska)

Duo Organowe "A Piacere" - Irena Wisełka-Cieślar i Grażyna Fajkowska - jest pierwszym tego rodzaju zespołem założonym w Polsce i występującym regularnie w tym samym składzie od 1996 roku. Prezentuje oryginalne utwory organowe, przeznaczone do wykonania na cztery ręce, od czasów wirginalistów angielskich aż po muzykę współczesną. Dla swoich potrzeb koncertowych Duo opracowuje na cztery ręce wybrane pozycje z literatury muzycznej. W jego repertuarze znajdują się także utwory z pogranicza muzyki klasycznej i rozrywkowej. Duo Koncertuje w Polsce i Europie biorąc udział w wielu prestiżowych  Festiwalach Muzyki Organowej i Kameralnej. Dokonało wielu nagrań dla Telewizji Polskiej, Telewizji Holenderskiej i Radia Łódź.

Irena Wisełka-Cieślar jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Jana Kucharskiego. Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem prof. J. E. Köhlera w ramach Międzynarodowego Seminarium Muzycznego w Weimarze. Była również uczestnikiem kursów interpretacji muzyki organowej prowadzonych przez G. Bovet, H. Wulfa, J. Regnery. Występuje jako solistka i kameralistka w Polsce, Austrii, Francji, Niemczech, Finlandii, Szwecji, Belgii, Holandii oraz na Węgrzech i we Włoszech. Dokonała szeregu prawykonań oraz nagrań utworów polskich kompozytorów współczesnych. Nagrała, m.in. autorską płytę CD prezentującą organy w kościele św. Mateusza w Łodzi. Jest kierownikiem artystycznym cyklicznych koncertów „Niedziela z muzyką u św. Mateusza” w Łodzi. Prowadzi klasę organów w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie od 2005 r. pełni funkcje Prorektora do spraw naukowo–dydaktycznych.

Grażyna Fajkowska ukończyła Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie prof. Mirosława Pietkiewicza. Brała udział w Mistrzowskim Kursie Interpretacji w Pradze u prof. M. Slechty. Była również uczestnikiem kursów interpretacji prowadzonych, m.in. przez Guy Bovet, Herberta Wulfa, Jeana Regnery, Bruno Oberhammera. Występuje przede wszystkim jako kameralistka towarzysząc tak znanym wykonawcom, jak np. Dariusz Stachura. Jest nauczycielem dyplomowanym i prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Łodzi.

Ton van den Berg – organy (Holandia)
Paweł Nowak – akordeon (Gdańsk) 
niedziela, 3 lipca 2011, godz. 17:30

program:

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Fantazja i fuga g-moll BWV 542

Flor Peeters (1924–1986)
Toccata, fuga i hymn „Ave Maris Stella”

***

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Toccata i fuga d-moll BWV 565

Joseph Haydn (1732–1809)
Sonata klawesynowa F-dur, Hob. XVI/23
Allegro moderato, Adagio, Finale, Presto

Gioachino Rossini (1792–1868)
Cavatina Figaro z opery Cyrulik Sewilski

***

Petr Eben (1929–2007)
Hommage a Dietrich Buxtehude

Ton van den Berg, urodzony w 1956 roku, studiował grę na organach w Musikhochschule w Zwolle (Dorthy de Rooy) oraz w Haarlem (Bernard Bartelink). Jest organistą kościoła Liebfrauenkirche w Kampen (Holandia). Jako klawesynista współpracuje z Ensemble Ricercar, zajmującego sie wykonawstwem muzyki barokowej, głównie utwórów J.S Bacha. Ton van den Berg dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych. W 1998 roku nagrał swoją pierwszą płytę CD na na organach w Kampen. Regularnie koncertuje jako organista i kameralista. W kwietniu 2003 roku i w 2004 roku odbył tournée po Kanadzie (Montreal i Toronto). Wystąpił ponadto wielokrotnie w Rosji oraz w Anglii, Irlandii i Szkocji, Polsce, Belgii i na Łotwie (Katedra w Rydze).

Paweł Nowak, urodził się 8 lipca 1985 roku w Gdyni. Pochodzi z muzykalnej rodziny, co wpłynęło na zainteresowanie muzyką już od najmłodszych lat. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w wieku 9 lat. W 2004 roku ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. im F. Nowowiejskiego (klasa akordeonu prof. K. Olczaka). W 2009 roku otrzymał dyplom ukończenia gdańskiej Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki (klasa akordeonu prof. E. Rosińskiej). Obecnie pracuje jako pedagog w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Kościerzynie oraz w Kościerskim Centrum Kultury. Od początku swej edukacji Paweł Nowak brał udział w wielu krajowych i międzynarodowych festiwalach i konkursach akordeonowych, na których zdobył łącznie 16 nagród i wyróżnień. Na swoim koncie ma liczne nagrania dla radia i telewizji. Jest założycielem i liderem zespołów: Klezmoret Trio, Milonga Baltica, Nowak Band czy duet akordeonowy Armonica Orfeo. Koncertuje także solo oraz jako solista z orkiestrami. Prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju oraz zagranicą: Litwa, Estonia, Rosja, Grecja, Dania, Szwecja, Niemcy i Francja. Poza działalnością koncertową Paweł Nowak zajmuje się także popularyzacją akordeonu. Jest autorem audycji „Jazz na akordeon”, która stale emitowana jest od marca 2009 roku w Radiu Gdańsk. Jest także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Akordeonowego „Sulęczyńskie Spotkania Akordeonowe” w Sulęczynie  na Kaszubach. Miłość i pasja jaką Paweł Nowak darzy akordeon przejawia się także  w kolekcjonowaniu instrumentów z rodziny stroika przelotowego. Posiada około 150 eksponatów z całego świata - niektóre z nich są jedynymi egzemplarzami na świecie. Najstarsze pochodzą z lat 20-tych XIX wieku. Ta jedna z nielicznych w Europie kolekcji ma stanowić pierwsze w Polsce muzeum akordeonu, które powstaje w Kościerzynie.

Marietta Kruzel-Sosnowska – organy (Warszawa)
Jolanta Sosnowska – skrzypce, śpiewająca piła (Wiedeń)
niedziela, 10 lipca 2011, godz. 17:30

program:

Marian Sawa (1937–2005)
Regina Poloniae
Trzy utwory na skrzypce i organy:  Bogurodzica, Duol, Melodia
Dyptyk Warszawski Introdukcja, Postludium
Trzy  dialogi na skrzypce i organy
Fantazja  śląska 

Giulio Caccini (1545–1618)
Ave Maria

Vincenzo Petrali (1830–1889)
Versetti per il Gloria                
Allegro brillante, Andante mosso, Allegretto grazioso

Franciszek Schubert (1787–1828)
Ave Maria  

Marietta Kruzel-Sosnowska studiowała w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie organów prof. Feliksa Rączkowskiego (dyplom z wyróżnieniem). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale Edukacji Muzycznej w Sekcji Muzyki Kościelnej. Jest także profesorem klasy organów w Liceum Muzycznym im. K. Szymanowskiego w Warszawie. Spod jej ręki wyszło 50 absolwentów, obecnie czołowych organistów polskich. W latach 1997-2007 prowadziła działalność dydaktyczną na Wydziale Muzykologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Artystka zajmowała się też popularyzacją muzyki w Estradzie Kameralnej Filharmonii Narodowej, gdzie poprowadziła około 6000 koncertów dla dzieci i młodzieży. Przez 13 lat pełniła funkcję organistki w Kościele Ewangelicko–Reformowanym w Warszawie. Jest prezesem Towarzystwa im. Mariana Sawy, które zajmuje się wydawaniem i rozpowszechnianiem jego twórczości w kraju i za granicą. Prowadzi także kursy interpretacji jego muzyki. Występowała na wszystkich większych festiwalach organowych w Polsce za granicą (Austria, Belgia, Białoruś, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Rosja, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Szwecja, Włochy). Nagrała szereg audycji dla Polskiego Radia, a także płyty na zabytkowych organach w Leżajsku, Bielsku-Białej i Rożyńsku.

Jolanta Sosnowska jest absolwentką klasy skrzypiec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i University of Illinois w Ameryce. Odbyła również podyplomowe studia Marketingu Kultury na Uniwersytecie Warszawskim, a także podyplomowe studia skrzypcowe i studia Muzyki Dawnej w Konserwatorium Wiedeńskim w Austrii. Artystka działa od kilku lat w Wiedniu. Wykonuje przede wszystkim muzykę epoki baroku i klasycyzmu, nie stroni jednak od repertuaru późnoromantycznego i współczesnego. Koncertuje jako solistka i kameralistka w Austrii, Polsce, Białorusi, Danii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Włoszech, Japonii, Meksyku, Rosji, Szwajcarii, Szwecji i w USA. Ma na koncie liczne prawykonania współczesnej muzyki polskiej, a także płytę CD z dziełami skrzypcowymi Zygmunta Noskowskiego. Jolanta Sosnowska jest laureatką I nagrody w konkursie skrzypcowym im. Paula Rollanda w USA (2004), finalistką Międzynarodowego konkursu im. H. Bibera w Austrii (2009), a także stypendystką belgijskiej Fundacji im. Barona Arthura Grumiaux.

Radosław Marzec – organy (Bydgoszcz)
Renata Marzec – wiolonczela (Bydgoszcz)
niedziela, 17 lipca 2011, godz. 17:30

program:

Francisco Correa de Arauxo (1584–1654)
Tiento y discurso de segundo tono (organy solo)

Izaak Albeniz  (1860-1909)
Asturias (transkrypcja na wiolonczelę solo)

José de Torres (1665–1738)
Obra de primero tono bajo (organy solo)

Anonim (British Library, Royal Appendix MS 58)
My lady Carey’s dompe

Sulhan Cincadze (ur. 1925)
Sonata na wiolonczelę solo
Intermezzo, Toccata

Franz Liszt (1811–1886)
Slavimo slavno slaveni (organy solo)
Weimars Volkslied (organy solo)

Josef Gabriel Rheinberger 1839–1901)
op. 150 (organy i wiolonczela)
Pastorale, Elegia

Lionel Rogg (ur. 1936)
Variations sur le Psaume 91 (organy solo)
Theme, Ostinato, Danse, Récit en taille, Improvisation, Toccata

Radosław Marzec, urodzony w Białymstoku w 1971 roku, studiował w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Umiejętności swoje doskonalił w Konserwatorium Muzycznym w Strasbourgu (Francja) w klasie organów prof. André Stricker w ramach studiów podyplomowych zwieńczonych uzyskaniem „Diplôme de Specialisation d’orgue". W 1994 został laureatem Nagrody Głównej na Konkursie Organowym w Rumii, a w roku 1999 finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego im. M. Tariverdieva w Kaliningradzie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów obowiązkowych. W roku 2005 lubelskie wydawnictwo Polihymnia wydało jego książkę pod tytułem „Interpretacja utworów organowych Jana Sebastiana Bacha w świetle źródeł XVIII wiecznych”. W 2006 roku dokonał premierowej rejestracji na płycie, muzyki organowej Adama z Wągrowca. Obecnie jest doktorem habilitowanym, pracującym na stanowisku profesora w klasie organów Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Występuje z recitalami w kraju i za granicą.

Renata Marzec jest absolwentką Akademii Muzycznej w im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Studia ukończyła w 1990 roku w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego. Pracę zawodową związała przede wszystkim ze swoją macierzystą uczelnią, w której jako profesor doktor habilitowany prowadzi klasę wiolonczeli oraz akademickie zespoły kameralne. W swoim repertuarze posiada arcydzieła literatury wiolonczelowej. Należą do nich sonaty J. Brahmsa, D. Szostakowicza, L. van Beethovena. C. Debussy'ego, C. Francka, P. Hindemitha. Podczas koncertów wykonuje również mniej znane dzieła XX wieku napisane na wiolonczelę solo. Renata Marzec uczestniczyła wielokrotnie w pracach Jury podczas przesłuchań i konkursów wiolonczelowych, gitarowych i zespołów kameralnych. Prowadzi społeczną działalność na rzecz Inowrocławskiego Towarzystwa Muzycznego "Pro Arte". Koncertowała z Orkiestrą Symfoniczną działającą przy ITM "Pro Arte". W 1999 roku pełniła funkcję Przewodniczącego Komisji Wyborczej do Zespołów Komisji Komitetu Badań Naukowych przy Polskiej Akademii Nauk.
W latach 1999-2002 pełniła funkcję prodziekana, następnie dziekana (2002-2008), od 2008 roku ponownie pełni funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Organizatorzy:
-Oświęcimskie Centrum Kultury
-Parafia św. Maksymiliana

Koncerty:
-Kościół św. Maksymiliana w Oświęcimiu, pl. Maksymiliana 2

Patroni medialni:
-Telewizja Polska Kraków
-Radio Kraków Małopolska
-Głos Ziemi Oświęcimskiej

Pliki do pobrania:

Letnie Koncerty Organowe 2011 program.pdf (Rozmiar: 446149 bajtów)
Wróć do strony głównej...
Realizacja: HEXADE.COM (Grafik, projektant, webdesigner)