W okresie od 23 czerwca do 21 lipca 2014 roku, w poniedziałkowe wieczory, w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu, odbyło się pięć koncertów organowych w ramach kolejnej - już dziewiętnastej - edycji Letnich Koncertów Organowych.
Od
kilkunastu już lat w Oświęcimiu rozbrzmiewa latem muzyka organowa.
Najpierw pod nazwą "Oświęcimskie Recitale Organowe", a od 2004 roku jako
"Letnie Koncerty Organowe". Koncerty organizowane przez Oświęcimskie
Centrum Kultury przyciągają do kościoła św.
Maksymiliana wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania
muzyki organowej skomponowanej
przez wielkich mistrzów gatunku oraz kompozytorów
współczesnych. W Oświęcimiu gościło wielu znakomitych muzyków z Polski,
jak również z Japonii, Urugwaju, Brazylii, USA, Hiszpanii, Austrii,
Szwecji, Słowacji, Rosji. Wiele koncertów odbywających się ramach
"Letnich Koncertów Organowych" urozmaicanych jest wykonywaniem wspólnych
utworów z towarzyszeniem innych instrumentów, w tym skrzypiec,
wiolonczeli, trąbki, oboju, puzonu, fletni pana, śpiewającej piły, klawesynu, instrumentów perkusyjnych, jak również utworów
wokalnych wykonywanych przez solistów i chór oraz recytacje.
Młodzi artyści:
Joanna Oleniak – organy
Kamil Dżalak – organy
poniedziałek, 23 czerwca 2014, godz. 19:00
koncert w ramach projektu "Młodzi artyści" w
porozumieniu z Międzyuczelnianym Instytutem Muzyki Kościelnej oraz
Katedrą Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, koordynator projektu - dr
Witold Zalewski
program:
Joanna Oleniak
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia i fuga c-moll BWV 582
Charles-Marie Widor (1844-1937)
I Symfonia organowa op. 13 - Meditation
Alexandre Guilmant (1837-1911)
Sonata nr 1 d-moll, op. 42 - Finale
Kamil Dżalak
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata E-dur BWV 566
Charles-Marie Widor (1844-1937)
V Symfonia organowa f-moll op. 42 nr 1 – II. Allegro cantabile, V. Toccata
Joanna Oleniak naukę gry na organach rozpoczęła w 2003 roku w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Krakowie pod kierunkiem prof. Zbigniewa Indyka. Od 2009 roku studiuje Muzykę Kościelną na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów dra. Marka Wolaka. Już na pierwszym roku studiów wykonała partię organów w utworach chóralnych podczas Krajowego Kongresu Pueri Cantores w Białej Podlaskiej i w Siedlcach. Uczestniczyła w licznych ogólnopolskich konkursach organowych. Jako solistka koncertuje w kraju i za granicą. Brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Jest współpracownikiem krakowskiego chóru Con Amore. Brała udział w kursach organowych prowadzonych przez mistrzów z Mediolanu i Hamburga, a także w kursie emisji głosu. Potwierdzeniem jej pracowitości i talentu były stypendia naukowe za rok akademicki 2010/2011 i rektora za rok akademicki 2011/2012 oraz 2013/2014. Obecnie pracuje jako organistka w kościele pw. Matki Boskiej Anielskiej w Nowym Targu.
Kamil Dżalak w 2012 roku ukończył Diecezjalne Studium Organistowskie oraz Państwową Szkołę Muzyczną II st. w Tarnowie. Jest laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Uczniów Szkół Muzycznych II st. w Gdańsku (2010), zdobywcą I miejsca w III Krakowskim Konkursie Młodych Organistów (2010) oraz zdobywcą II miejsca Międzyszkolnego Konkursu Organowego w Olsztynie (2011). Koncertuje na licznych krajowych festiwalach, grał na organach F. Ladegasta w farze poznańskiej, corocznie występuje w ramach zaproszeń Centrum Paderewskiego Tarnów-Kąśna Dolna. Odbył liczne kursy mistrzowskie, m. in. pod kierunkiem M. Czajki, P. van Dijka, S. Engelsa, E. Karolak, M. Schmedinga. Jest studentem II roku studiów licencjackich w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. dra. hab. Dariusza Bąkowskiego-Kois.
Hanna Dys – organy
Jarosław Wyrzykowski – obój
poniedziałek, 30 czerwca 2014, godz. 19:00
program:
Georg Friedrich Haendel (1685-1759)
Sonata-F-dur na obój i basso continuo Adagio-Allegro-Adagio-Bouree angloise-Menuet
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Preludium in g BuxWV 148 (organy)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sinfonia BWV 156 (obój i organy)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
z cyklu 18 chorałów lipskich:
“Komm Gott Schoepfer heiliger Geist”, BWV 667 (organy)
“Von Gott will ich nicht lassen”, BWV 658 (organy)
Gabriel Faure (1845-1924)
Pavana op.50 (obój i organy)
Alexandre Guilmant (1837-1911)
I cz. III Sonaty c-moll op. 56 (organy)
Camille Saint-Saens (1835-1921)
Sonata na obój i organy op. 166, Andantio-Ad libitum-Allegretto-Molto Allegro
Aloys Claussmann (1850-1926)
Toccata in a (organy)
Hanna Dys jest absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Romana Peruckiego oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w klasie organów prof. Wolfganga Zerera. Doskonaliła swoje umiejętności na studiach solistycznych (Konzertexamen) w hamburskiej uczelni pod kierunkiem prof. Wolfganga Zerera i prof. Pietera van Dijka, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Jest stypendystką Brahms Stiftung, stypendium dla Twórców Kultury oraz stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz laureatką i uczestniczką międzynarodowych konkursów. Odbyła liczne kursy mistrzowskie w wielu krajach europejskich, m.in. u profesorów: J. Laukvika, L. Ghielmi, O. Latry i D. Rotha. W 2009 roku uzyskała doktorat w zakresie sztuki muzycznej. Jest adiunktem na Wydziale Instrumentalnym gdańskiej Akademii Muzycznej oraz pedagogiem w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Gdańsku. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, zarówno jako solistka jak i kameralistka. Występowała na festiwalach muzyki organowej w Polsce, Niemczech, Finlandii, w Czechach, na Węgrzech, we Włoszech, w Hiszpanii, w Mołdawii. Współpracuje z wieloma wybitnymi instrumentalistami i wokalistami, ma na swoim koncie współpracę, m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką, Polską Orkiestrą Kameralną, z chórem Akademii Medycznej. Prezentuje organy Katedry Oliwskiej. Nagrywała dla Polskiego Radia i TV. Dwukrotnie była nominowana do nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury.
Jarosław Wyrzykowski w 2003 roku ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Józefa Raatza. Jako student drugiego roku udzielał się w orkiestrze Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie na stałe zatrudniony jest jako pierwszy oboista. Wielokrotnie brał udział w nagraniach i transmisjach pod kierownictwem takich sław jak Sir Neville Marriner, Maxim Vengerov. Jako solista koncertował między innymi z orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Hanzeatycką Orkiestrą Kameralną oraz Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie. Współpracował i występował ze ścisłą elitą europejskich oboistów – Albrechtem Mayerem, Malcolmem Messiterem i Gregorem Wittem. W zakresie muzyki kameralnej stale wzbogaca swoje doświadczenie, głównie poprzez stałą współpracę z wybitną organistką Hanną Dys oraz utworzenie zespołu OBOE 4 STRINGS, który w swoim repertuarze oprócz tradycyjnych kwartetów bądź kwintetów obojowych posiada tworzone przez niego aranżacje przebojów muzyki klasycznej, filmowej, rozrywkowej a nawet jazzu. Często sięga po repertuar barokowy i obój d’amore lecz równie chętnie bierze udział w projektach spoza nurtu klasycznego, dzięki czemu dzielił już estradę, m.in. z artystami: Nigel Kennedy, Marcus Miller, Grzegorz Turnau, Leszek Możdżer, Henryk Miśkiewicz, Edyta Górniak, Zakopower i wielu innych.
Bogusław Narloch – organy
Roman Gryń – trąbka
poniedziałek, 7 lipca 2014, godz. 19:00
program:
Jeremiah Clarke (1674-1707)
The Prince of Denmark's March (trąbka i organy)
John Stanley (1713-1786)
Trompet Voluntary (trąbka i organy)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
opracowanie chorałowe “Jesu bleibet meine Freunde” z kantaty 147 (trąbka i organy)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga E-dur BWV 566
Oskar Lindberg (1887-1955)
Gammal fabodpsalm (trąbka i organy)
Władimir Wawiłow (1925-1973)
“Ave Maria”/przypisywane G. Cacciniemu/(trąbka i organy)
Hans-André Stamm (*1958)
Rondo alla Latina
Leon Boëllmann (1862-1897)
Modlitwa (trąbka i organy)
Toccata z Suity gotyckiej (organy)
Fryderyk Chopin (1818-1849)
Etiuda op. 10 nr 3 (trąbka i organy)
Karol Kurpiński (1785-1857)
Cavatina (trąbka i organy)
Bogdan Narloch studia muzyczne odbył w klasie organów prof. Leona Batora w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Brał udział w wielu kursach interpretacji muzyki organowej, m.in.: u Milana Šlechty w Pradze, Guy Boveta, U. Spang-Hansena. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie. Od 1995 roku wspólnie z prof. Markiem Toporowskim organizuje tamże Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prowadziło je wielu wybitnych organistów, m.in.: Christopher Stembridge, Klaus Eichhorn, Vincent Warnier, Jaroslav Tuma, Wolfgang Seifen, Peter van Dijk, Christoph Grohmann, Aude Heurtematte, Desmond Hunter, Jan van Mol, Dalibor Miklavičič, Dietrich Kollmannsperger. Jest wykładowcą z tytułem doktora habilitowanego w Akademii Sztuki w Szczecinie, Instytucie Muzyki, Akademii Pomorskiej w Słupsku oraz nauczycielem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie, gdzie prowadzi klasę organów. Jest członkiem Diecezjalnej Komisji Śpiewu, Muzyki Kościelnej i Instrumentów Muzycznych. Brał udział w wielu koncertach w kraju i za granicą (Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Włochy). W swoim dorobku posiada kilka nagrań CD, prezentujących m.in. historyczne organy i muzykę organową Pomorza.
Roman Gryń jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończył w roku 1983 na wydziale instrumentalnym – specjalność trąbka. Swoje umiejętności doskonalił u wybitnych pedagogów: Tiemofieja Dokshicera i Edwarda Tarra w Bayreuth. Jest on laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku (1985). Pracę zawodową rozpoczął w 1983 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1986-1988 pracował na stanowisku muzyka-solisty w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, a od 1986 do 2007 roku był solistą i kierownikiem grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Ponadto współpracował z Filharmonią Bałtycką, Szczecińską, Koszalińską, Toruńską Orkiestrą Kameralną, Capellą Bydgostiensis, Brandenburgische Staatsorchester Frankfurt (Niemcy), Northamptonshire Conuty Youth Concert Band (Wielka Brytania). Z wyżej wymienionymi orkiestrami koncertował we wszystkich krajach Europy, a także w USA i Kanadzie. Roman Gryń prowadzi bogatą działalność solistyczną i kameralną. Jest profesorem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę trąbki pełniąc jednocześnie od 2002 roku funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu. Często zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych. Prowadzi warsztaty i kursy interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej.
Witold Zalewski – organy
Valeriy Filipov – piła śpiewająca, fletnia pana
poniedziałek, 14 lipca 2014, godz. 19:00
program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga Es-dur BWV 552 (organy)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)/Charles Gounod (1818-1893)
Ave Maria (organy i piła śpiewająca)
Franz Schubert (1797-1828)
Ave Maria (organy i fletnia pana)
Giullio Caccini (1545-1618)
Ave Maria (organy i piła śpiewająca)
Flor Peeters (1903-1986)
Toccata, fuga i hymn na temat Ave maris stella, op. 28 (organy)
Charles Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Łabędź (organy i piła śpiewająca)
James Last (*1928)
Samotny Pasterz (organy i fletnia pana)
Franz Schubert (1797-1828)
Serenada (organy i piła śpiewająca)
Louis Vierne (1870-1937)
“Carillon de Westminster” op. 54 nr. 6 (organy)
Witold Zalewski ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie – w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. Jako solista koncertuje regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, Tokio Metroplitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule i Moskwie. Jest wykładowcą w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z praktyki liturgicznej oraz organów. Od 1998 roku jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W czasie pielgrzymek papieskich pełnił rolę organisty. Zajmuje się propagowaniem muzyki organowej, poprzez współorganizowanie wielu festiwali i koncertów. W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem “Proeclesia et Pontifice”. W 2012 roku otrzymał stopień doktora sztuki.
Valeriy Filipov w 1986 roku ukończył Kijowskie Konserwatorium im. P. Czajkowskiego uzyskując dyplom w trzech specjalnościach – wykonawca koncertowy, dyrygent, nauczyciel gry na gitarze klasycznej. W 1991 roku został laureatem ogólnoukraińskiego konkursu gitarowego w Doniecku. Koncertował nie tylko w swojej ojczyźnie, ale także w Rosji, Czechach, Słowacji, Niemczech, Danii i na Litwie. W 2004 roku został laureatem Międzynarodowego Festiwalu Gry na Instrumentach Unikatowych w Starogardzie Gdańskim (I miejsce wśród solistów). W 2010 roku został laureatem Międzynarodowego Festiwalu Podlaska Oktawa Kultur w Białym Stoku (I miejsce wśród solistów). Jest jednym z nielicznych artystów na świecie które posiadły niebywałą umiejętność gry na pile śpiewającej (musical saw).
Henryk Jan Botor – organy
Dominika Figurska – recytacje
poniedziałek, 21 lipca 2014, godz. 19:00
program:
Koncert w stylu włoskiego baroku
Allegro, Largo, Allegro (organy)
Poezja
Improwizacja na zadany temat (organy)
Henryk Jan Botor
ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie z dyplomami: Wychowania
Muzycznego (1984), kompozycji w klasie prof. Marka Stachowskiego (1989)
oraz organów, z wyróżnieniem, w klasie prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy
(1989). W 1988 roku uczył się improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii
oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlem pod kierunkiem Hansa
Haselböcka i Andersa Bondemana. W 1997 roku zdobył I nagrodę na
konkursie kompozytorskim „Vox Basilicae Calisiensis” w Kaliszu za utwór
na chór a capella. Również w 2002 roku zdobył I nagrodę w Konkursie
Kompozytorskim w Mikołowie za Koncert na organy, orkiestrę smyczkową,
dwie trąbki i perkusję. W 2004 roku zdobył III nagrodę w
Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Muzyka Ogrodowa” w Krakowie. W
swoim dorobku kompozytorskim posiada utwory symfoniczne, kameralne,
fortepianowe, organowe, chóralne oraz pieśni. Dokonał również
transkrypcji na organy utwory innych kompozytorów oraz opracowań
kolędowych, w tym pieśni liturgicznych wykonywanych w Rzymie z
okazji urodzin i 25-lecia Pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II.
Skomponował muzykę liturgiczną z okazji wizyty w Polsce w 2006 roku Ojca
Świętego Benedykta XVI (Msza Święta na Błoniach w Krakowie). W 2011
roku uzyskał tytuł doktora w Akademii Muzycznej w Krakowie z dziedziny
kompozycja. Koncertował w Polsce, Holandii, Niemczech i Meksyku,
wykonując również własne kompozycje i improwizacje. Dokonał nagrań
płytowych swoich kompozycji oraz nagrań organowych.
Dominika Figurska
jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie –
spektakle dyplomowe pod kierunkiem Jerzego Stuhra i Andrzeja Wajdy.
Debiutowała rolą Ofelii w “Hamlecie” w Teatrze Stu w Krakowie w reżyserii
Krzysztofa Jasińskiego. Wystąpiła tam razem z Krzysztofem Globiszem i
Anną Dymną. Od 2001 roku związana jest z Teatrem Polskim we Wrocławiu,
gdzie współpracowała z wybitnymi reżyserami, m.in.: Krystianem Lupą,
Mikołajem Grabowskim, Pawłem Miśkiewiczem. Występuje w spektaklach Jana Klaty (“Utwór o matce i Ojczyźnie”, “Ziemia
Obiecana”). Współpracuje z Teatrem Stu w Krakowie (“Biesy” F.
Dostojewskiego, “Król Lear” W. Szekspira). W Warszawie można ją
zobaczyć w spektaklu “Boeing, Boeing" w Teatrze Buffo. Występowała na
scenach teatralnych w Stanach Zjednoczonych, Japonii oraz na wielu
scenach w Europie. Szerokiej publiczności znana jest głównie z seriali:
“M jak miłość”, “Ratownicy” i “Barwy szczęścia”.
Kierownictwo artystyczne koncertów - dr Witold Zalewski.
Organizatorzy:
Oświęcimskie Centrum Kultury
Parafia św. Maksymiliana
Koncerty:
Kościół św. Maksymiliana w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2