W okresie od 29 czerwca do 3 sierpnia 2015 roku w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu odbyło się pięć koncertów organowych w ramach 20. Letnich Koncertów Organowych.
Od
kilkunastu już lat w Oświęcimiu rozbrzmiewa latem muzyka organowa.
Najpierw pod nazwą „Oświęcimskie Recitale Organowe“, a od 2004 roku jako
„Letnie Koncerty Organowe“. Koncerty organizowane przez Oświęcimskie
Centrum Kultury przyciągają do kościoła św. Maksymiliana wielu
miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania muzyki organowej
skomponowanej przez wielkich mistrzów gatunku oraz utworów kompozytorów
współczesnych. W Oświęcimiu gościło wielu znakomitych muzyków z Polski,
jak również z Japonii, Urugwaju, Brazylii, USA, Hiszpanii, Austrii,
Szwecji, Słowacji, Rosji. Wiele koncertów odbywających się ramach
„Letnich Koncertów Organowych“ urozmaicanych jest wykonywaniem wspólnych
utworów z towarzyszeniem innych instrumentów, w tym skrzypiec,
wiolonczeli, trąbki, instrumentów perkusyjnych, jak również utworów
wokalnych przez solistów i chór.
Tomasz Kuc – organy
Aleksander Daszkiewicz – skrzypce
poniedziałek, 29 czerwca 2015, godz. 19:00
program:
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Ballo del granduca
Nicolaus Bruhns (1665-1697)
Preludium G-dur
Johann Ludwig Krebs (1713-1780)
Fantasia sopra: Freu dich sehr, o meine Seele
Johann Sebastian Bach (1675-1750)
III Sonata C-dur na skrzypce solo, BWV 1005
Adagio, Fuga
Eugene Ysaye (1858-1931)
II Sonata na skrzypce solo a-moll, op. 27
Obsession: Prelude, Malinconia, Danse des Ombes: Sarabande
Charles-Marie Widor (1844-1937)
Symfonia f-moll, op. 13 nr 4
Toccata, Scherzo, Finale
Tomasz Kuc
naukę gry na organach rozpoczął w 1992 roku w Instytucie Liturgicznym
Papieskiej Akademii Teologicznej, w sekcji muzyki kościelnej, w klasie
prof. Mieczysława Tulei. Kierunek ten ukończył w 1996 roku. W 2006 roku
uzyskał tytuł magistra sztuki na wydziale Historii Kościoła (specjalność
Muzyka Kościelna) na Papieskiej Akademii Teologicznej. Od 2001 roku
jest organistą parafii pw. Matki Bożej Królowej Polski w Nowej
Hucie-Bieńczycach (Arka Pana). Wcześniej pracował w parafii pw. św.
Maksymiliana Marii Kolbego w Oświęcimiu. Jest członkiem
Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej.
Aleksander Daszkiewicz jest
studentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec prof.
Wiesława Kwaśnego. Swoje umiejętności doskonalił u boku Zakhara Brona,
Igora Ozima, Akiko Suwanai, Ning Fenga i Bartłomieja Nizioła. Jest
laureatem wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych, m.in.: X
Międzynarodowego Konkursu im. B. Warchala „Talents for Europe“ w Dolným
Kubínie (Słowacja) - I miejsce, XLVIII Międzynarodowego Konkursu
Skrzypcowego im. Jaroslava Kociana w Usti nad Orlicą (Czechy) - I
miejsce, VII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. G. Ph. Telemanna
w Poznaniu - I miejsce, Międzynarodowego Konkursu im. P. Konjovica w
Belgradzie - I miejsce, XIX Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego
„Jeunesses Musicales“ w Bukareszcie - II miejsce, III Międzynarodowego
Konkursu Skrzypcowego im. H. W. Ernsta i K. Szymanowskiego we Wrocławiu -
II miejsce, III Konkursu Skrzypcowego im. E. Umińskiej w Krakowie - I
miejsce. Artysta nieustannie rozwija swoją działalność kameralną. Jest
laureatem, m.in. Międzynarodowego Konkursu Zespołów Kameralnych w
Calgary w Kanadzie - III miejsce i V Międzynarodowego Konkursu Muzyki
Współczesnej w Krakowie - I miejsce. Jako członek „Cracofonia String
Quartet“ w marcu 2015 roku wystąpił w sali kameralnej Narodowej
Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Koncertował z
orkiestrami Filharmonii Sudeckiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii
Świętokrzyskiej, Filharmonii Krakowskiej oraz ze Słowacką Orkiestrą
Kameralną. Aleksander Daszkiewicz jest stypendystą fundacji
„Porozumienie bez Barier“ Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich, Krajowego
Funduszu na rzecz Dzieci, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere
Auso“ oraz fundacji „ProMusicaBona“. W 2007 roku otrzymał Stypendium
Twórcze Miasta Krakowa, a w 2012 roku stypendium Ministra Kultury i
Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska“.
Witold Zalewski – organy
Ludmiła Staroń – sopran
poniedziałek, 6 lipca 2015, godz. 19:00
program:
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
V Sonata D-dur, op. 65
Andante - Andante con moto, Allegro maestoso
Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Ave Maria
Giulio Caccini (1551-1618)
Ave Maria
Franz Schubert (1797-1828)
Ave Maria
César Franck (1822-1890)
Chorał a-moll, nr 3
Adolf Doss (1825-1886)
Ave Maria
César Franck (1822-1890)
Ave Maria
Luigi Cherubini (1760-1842)
Ave Maria
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
IV Sonata B-dur, op. 65
Allegro con brio, Andante religioso, Allegretto, Allegro maestoso e vivace
Witold Zalewski
ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie - w klasie organów prof. Jana
Jargonia. Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze
na Wawelu. Jako solista koncertuje regularnie na najważniejszych
festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in. w katedrze św. Patryka
na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, Tokio
Metroplitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires,
Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule i
Moskwie. Jest wykładowcą w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki
Kościelnej w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z praktyki liturgicznej
oraz organów. Od 1998 roku jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej
Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W czasie pielgrzymek papieskich pełnił
rolę organisty. Zajmuje się propagowaniem muzyki organowej, poprzez
współorganizowanie wielu festiwali i koncertów. W 2011 roku został
wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Proeclesia et
Pontifice”. W 2012 roku otrzymał stopień doktora sztuki.
Ludmiła Staroń
- absolwentka Krakowskiej Akademii Muzycznej - w 1989 roku rozpoczęła
studia wokalne w Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie prof. Zofii
Janukowicz-Pobłockiej. W latach 1993-1995 studiowała śpiew pod
kierunkiem prof. Christiana Elsnera z Drezna, uczestnicząc w licznych
seminariach i warsztatach poświęconych muzyce niemieckiego romantyzmu. W
1996 roku ukończyła studia wokalne w klasie prof. Adama Szybowskiego. W
repertuarze Ludmiły Staroń szczególne miejsce zajmują polskie i
niemieckie pieśni romantyczne. W swoim dorobku artystycznym posiada
również gorąco przyjmowane kreacje solistyczne w utworach oratoryjnych
(Bach, Haendel, Haydn, Rossini). Walory głosu i temperament predestynują
artystkę do wykonywania utworów o szerokiej amplitudzie nastrojów.
Romantyczne pieśni, renesansowe i barokowe arcydzieła muzyki wokalnej
mocno zarysowanymi kontrastami formy i uczuć, stanowią żywioł, w którym
artystka wyraża się najpełniej.
Marek Wolak – organy
Schola Gregoriańska Katedry Wawelskiej w składzie:
Kajetan Biernat, Paweł Fundament, Maciej Michalik, Marcin Wasilewski-Kruk - kierownik artystyczny
wtorek, 14 lipca 2015, godz. 19:00
program:
Johann Sebastian Bach (1675-1750)
Komm Gott, Schöpfer Heiliger Geist, BWV 667
Nun komm der Heiden Heiland, BWV 659
Śpiew gregioriański w Katedrze Wawelskiej
Proprium Missae wybranych niedzieli roku liturgicznego z Graduale Triplex
Nicolaus Bruhns (1665-1697)
Preludium in e
Śpiew gregioriański w Katedrze Wawelskiej
Johann Sebastian Bach (1675-1750)
Passacaglia c-moll, BWV 582
Marek Wolak
naukę gry na organach rozpoczął w Państwowym Liceum Muzycznym w
Krakowie pod kierunkiem mgr Jacka Kuliga. Studiował w Akademii Muzycznej
w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia, gdzie uzyskał w 1988
roku dyplom z wyróżnieniem. Przebywał na rocznym stypendium Ministerstwa
Kultury i Sztuki w Folkwang Hochschule für Musik w Essen, kształcąc się
pod kierunkiem prof. Gisberta Schneidera. Uczestniczył w wielu kursach
mistrzowskich w kraju i za granicą, m.in.: w Mechelen, Zurychu, Essen.
Koncertuje na najważniejszych festiwalach organowych w Polsce, a także w
Niemczech, Słowacji, Rumunii i USA. Prowadzi działalność pedagogiczną. W
latach 1988-1994 był asystentem prof. Jana Jargonia. Od 1994 roku, po
uzyskaniu stopnia doktora, pracował na stanowisku adiunkta w Katedrze
Organów, a obecnie prowadzi klasę organów w Międzyuczelnianym Instytucie
Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej i Uniwersytetu Jana Pawła II w
Krakowie. Prowadzi także zajęcia w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II
stopnia w Krakowie.
Schola Gregoriańska Katedry Wawelskiej została
założona w 2014 roku jako odpowiedź na prośbę ks. kard. Stanisława
Dziwisza skierowaną do muzyków katedry w dniu swojego ingresu 1 kwietnia
2006 roku o odnowę życia muzycznego tego miejsca. Ideą zespołu jest
przywrócenie krakowskiej katedrze wielowiekowej tradycji śpiewu
gregoriańskiego sięgającej już II połowy XI wieku. Scholę można usłyszeć
podczas niedzielnych mszy łacińskich. Zespół brał udział w obchodach
20. rocznicy przekazania przez Karolinę Lanckorońską Zamkowi
Królewskiemu na Wawelu kolekcji malarstwa włoskiego oraz podczas 27.
Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. Zespół tworzą
profesjonalni śpiewacy od lat związani z życiem muzycznym Katedry
Wawelskiej.
Marcin Wasilewski-Kruk - dyrygent, wokalista,
pedagog - ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Dyrygentury
Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej. Wieloletni śpiewak
zespołu muzyki dawnej „Capella Cracoviensis“. Współtwórca Collegium
Zieleński. Założyciel i kierownik muzyczny Scholi Gregoriańskiej Katedry
Wawelskiej. Współtworzył Chór Mieszany Katedry na Wawelu, obecnie drugi
dyrygent Katedry. Od 2012 roku przewodniczy Scholi Gregoriańskiej
Zakonu Paulinów w Krakowie. Aktualnie z zespołem tym realizuje nagrania
piętnastowiecznej liturgii oficjum o św. Pawle pustelniku. W latach
2007-2011 prowadził zajęcia z muzyki kościelnej w Krakowskim Wyższym
Seminarium Duchownym. Obecnie jest wykładowcą Uniwersytetu Jana Pawła II
w Krakowie oraz Wyższego Seminarium Duchownego Towarzystwa
Salezjańskiego w Krakowie. Prowadzi również warsztaty oraz indywidualne
zajęcia z emisji głosu dla zespołów wokalnych i chórów, m.in.: Chóru
Mieszanego Katedry na Wawelu, Chóru Psalmodia, Chóru Canticum Jubilaeum,
Szkoły Kantorów Fundacji Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego oraz
Federacji Cecilianum. Jako wokalista współpracował z wieloma zespołami i
artystami, m.in.: The Hilliard Ensemble, Les Musiciens du Louvre
Grenoble Marka Minkowskiego, Chórem Polskiego Radia, Chórem Filharmonii
Krakowskiej, Paulem Goodwinem, Markiem Toporowskim, Krzysztofem
Pendereckim, Henrykiem Mikołajem Góreckim. W latach 1999, 2002, 2006
pełnił funkcję kantora podczas liturgii sprawowanych na krakowskich
błoniach przez Ojca św. Jana Pawła II, Benedykta VI oraz Ingresu
Kardynała Stanisława Dziwisza.
Elżbieta Karolak – organy
Dumitru Harea – fletnia pana
poniedziałek, 20 lipca 2015, godz. 19:00
program:
Dietrich Buxtehude (1636-1706)
Preludium g-moll, BuxWV 149
Johann Sebastian Bach (1675-1750)
Jesu bleibet meine Freude
Ennio Morricone (1928)
Samotny Pasterz
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
Fantazja d-moll, KV 397
Piotr Iljicz Czajkowski (1840-1893)
Taniec neapolitański
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
V Sonata D-dur, op. 65
Andante-andante con moto-allegro maestoso
George Zamfir (1941)
Suita rumuńska
Grigoras Dinicu (1898-1964)
Skowronek
Nino Rota (1911-1979)
Sonata na organy
Allegro giusto, adagio, allegretto calmo, con grazia
Romeo i Julia
George Zamfir (1941)
Anna
Giuseppe Rosetta (1901-1985)
Alleluja
Elżbieta Karolak
ukończyła szkołę muzyczną I i II stopnia w klasie fortepianu Aleksandry
Utrecht i Marii Służewskiej-Linette. Jest absolwentką organów w klasie
Romualda Sroczyńskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jest profesorem
Akademii Muzycznej w Poznaniu, prowadzi klasę organów w Państwowej
Szkole Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Poznaniu i Zespole Szkół
Muzycznych w Poznaniu, jest pedagogiem Państwowego Liceum Muzycznego im.
M. Karłowicza w Poznaniu. W 1991 roku ukończyła przewód kwalifikacyjny I
stopnia w zakresie gry na organach w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Brała udział w kursach mistrzowskich w Pradze u Milana Slechty i w St.
Donat u Marie-Clair Alain. Koncertowała, m.in.: na Bydgoskim Festiwalu
Muzycznym (1983, 1986), Poznańskiej Wiośnie Muzycznej (1986), Słupskich
Dniach Muzyki Organowej i Kameralnej (1988), Dominikańskich Koncertach
Organowych w Gdańsku (1989, 1990), Festiwalu Organowym w Rydze (1989),
Moguncji (1988), Kamieniu Pomorskim (1993), Frederiksborg (1988, 1992)
oraz w Danii, Szwecji, Rosji, Hiszpanii, Francji, Belgii, Holandii.
Współpracuje z Orkiestrą Państwowej Filharmonii w Poznaniu, orkiestrami
kameralnymi „Amadeus“ i „Sinfonia Varsovia“, Poznańskim Chórem
Katedralnym oraz Krajowym Biurem Koncertowym w Warszawie. Prowadziła
seminarium z zakresu interpretacji muzyki organowej na Wydziale Muzyki
Kościelnej Uniwersytetu w Moguncji. Działalność koncertowa Elżbiety
Karolak obejmuje występy z recitalami solowymi i koncertami kameralnymi z
wokalistami i instrumentalistami.
Dumitru Harea jest
absolwentem szkoły muzycznej w Orhei (1985) i Liceum Muzycznego w
Tiraspolu (1990). Studiował w Akademii Muzycznej w Kiszyniowie w klasie
fletni pana u znanego i cenionego w Mołdawii i Rumunii prof. Iona
Negura. W trakcie studiów pracował w Szkole Muzycznej ucząc gry na
fletni pana. W tym czasie był również członkiem orkiestry ludowej
„Martisor”, koncertując wraz z nią nie tylko w Mołdawii, ale także w
Rumunii, na Łotwie i w innych państwach Europy. Muzyk, oprócz doskonale
opracowanych, popularnych i znanych utworów muzyki klasycznej, ma w
swoim repertuarze również znane przeboje światowej muzyki rozrywkowej
oraz utwory typowej rumuńskiej, mołdawskiej i ukraińskiej muzyki
ludowej. W 2001 roku wydał swoją solową płytę pt. „Muzyka Duszy“. Płyta
zawiera utwory klasyczne wykonywane na fletnię pana z towarzyszeniem
organów. Artysta współpracuje z Muzeum Instrumentów Muzycznych w
Poznaniu, Filharmonią Bałtycką i Jeleniogórską oraz z Akademią Muzyczną w
Poznaniu. Koncertuje w Polsce, Niemczech, we Włoszech, Wielkiej
Brytanii, Rosji, Finlandii i Szwecji. W roku 2003 roku został
współtwórcą zespołu „Karpatia”, z którym występował do 2007 roku. W 2007
roku założył „Besarabia”, z którym wykonuje muzykę ze swoich stron
ojczystych, to jest Mołdawii i Rumunii. Od 2009 roku prowadzi
ogólnopolskie warsztaty gry na fletni pana, które odbywają się w
Bielsko-Białej, a od 2011 roku prowadzi w Lesznie sekcję fletni pana.
Mario Ciferri – organy
Warszawski Duet Akordeonowy w składzie:
Piotr Kopietz, Jacek Małachowski
poniedziałek, 3 sierpnia 2015, godz. 19:00
Koncert
został dofinansowany
przez
Włoski Instytut
Kultury w Krakowie
program:
Nikolaus Bruhns (1665-1697)
Preludium e-moll
Dieterich Buxtehude (1637-1707)
Preludium g-moll, BuxWV 163
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Toccata i fuga d-moll, BWV 565
Aram Chaczaturian (1903-1978)
Walc z suity Maskarada
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
Prząśniczka
Władysław Zołotariew (1942-1975)
Rondo capriccioso
Mieczysław Surzyński (1866-1924)
Chant triste, op. 36
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia c-moll, BWV 582
Mario Ciferri
– włoski multiinstrumentalista - organista, pianista, klawesynista,
dyrygent i kompozytor - ukończył konserwatoria muzyczne w Pesaro,
Bolonii i Rzymie. Jest laureatem konkursów organowych w Wenecji i
Olonie. Koncertuje jako organista, pianista, klawesynista i dyrygent,
nagrywa dla telewizji i radia. Występuje w całej Europie. Wielokrotnie
wykonywał koncerty inauguracyjne po rekonstrukcji zabytkowych organów we
Włoszech. Jego repertuar obejmuje kompozycje wszystkich epok
muzycznych. Jako dyrygent oraz jako solista współpracuje z wieloma
orkiestrami, m.in.: Orkiestrą Symfoniczną z Pesaro, The Virtuosos of
Bucarest, Orkiestrą „D. Alaleona”, Orkiestrą Kameralną z Marche. Jest
organistą tytularnym katedry w Porto San Giorgio i wykładowcą
Konserwatorium Muzycznego w Monopoli, założycielem i dyrygentem zespołu
wokalnego „Vox Poetica Ensamble”.
Warszawski Duet Akordeonowy
Piotr Kopietz –
muzyk (akordeon, bandoneon, akordina), aranżer i kompozytor - jest
absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w
klasie akordeonu prof. Klaudiusza Barana. Swoje umiejętności wykonawcze
doskonalił podczas studiów w Universität für Musik und darstellende
Kunst Graz w Austrii w klasie prof. Janne Rättyä, a także uczestniczył w
wielu mistrzowskich kursach muzycznych. Ukończył studia podyplomowe w
zakresie zarządzania kulturą na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu
Warszawskiego. Należy do grona kilku muzyków w Polsce grających na
narodowym instrumencie argentyńskim bandoneonie oraz jest jedynym w
Polsce artystą koncertującym na francuskiej akordinie. Jest laureatem
ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Koncertuje solo,
w zespołach kameralnych oraz z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w
Polsce, Austrii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, na
Litwie. Jako muzyk sesyjny nagrywa muzykę klasyczną i rozrywkową dla
radia, telewizji, teatru i filmu.
Jacek Małachowski –
muzyk, pedagog - jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka
Chopina w Warszawie w klasie akordeonu. Swoje umiejętności doskonalił na
Międzynarodowych Kursach Interpretacji Muzycznej. Jest laureatem
ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych, dwukrotnym
Stypendystą Prezesa Rady Ministrów i fundacji „J & S Pro Bono
Poloniae”. Współpracuje z Filharmonią Narodową i współtworzy kilka
zespołów kameralnych.
Kierownictwo artystyczne koncertów - dr Witold Zalewski
Organizatorzy:
-Oświęcimskie Centrum Kultury
-Parafia św. Maksymiliana
Koncerty:
-Kościół św. Maksymiliana w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2