Koncerty
organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury przyciągają do kościoła
św. Maksymiliana wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość
posłuchania muzyki organowej skomponowanej przez wielkich mistrzów
gatunku oraz utworów kompozytorów współczesnych. W Oświęcimiu gościło
wielu znakomitych muzyków z Polski, jak również z Japonii, Urugwaju,
Brazylii, USA, Hiszpanii, Austrii, Szwecji, Słowacji, Rosji. Wiele
koncertów odbywających się ramach „Letnich Koncertów Organowych“
urozmaicanych jest wykonywaniem wspólnych utworów z towarzyszeniem
innych instrumentów, w tym skrzypiec, wiolonczeli, harfy, trąbki, fletu,
instrumentów perkusyjnych, akordeonu, fletni pana, jak również utworów
wokalnych przez solistów i chór.
22. Letnie Koncerty Organowe 2017 galeria
Witold Zalewski - organy
Krakowski Kwartet Puzonowy "for 4" w składzie:
Paweł Cieślak, Grzegorz Pytlik, Sebastian Wieczorek, Bogdan Piznal
poniedziałek, 26 czerwca 2017, godz. 19:00
program:
Wincenty Rychling (1841-1896)
Preludium B-dur
Toccata
Andrzej Rohaczewski (1590-1630)
Cancona a 4
Jan Podbielski (XVII w.)
Preludium
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i Fuga a-moll BWV 543
Anonim
Fanfara
Giovanni Perluigi da Palestrina (1525-1594)
Chorał „O Bone Jesu”
Orlando di Lasso (1532-1594)
Matona mia cara
Thomas Morley (1557-1602)
Now is the month of maying
My bonnie lass
Johann Cruger (1598-1662)
Chorał „Nun danket alle Gott”
Johann Pachelbel (1653-1706)
Chorał „Was Gott thut, das ist wohlgethan”
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Wariacje „Mein jung Leben hat ein End” SwWV 324
Georg Friedrich Haendel (1685-1759)
Alleluja (z oratorium „Mesjasz”)
Joseph Haydn (1732-1809)
Achived is the glorious work (z oratorium „Stworzenie Świata”)
Traditional
Amazing Grace
Marc Lys (*1963)
Marche „Pour La Paix”
Max Reger (1837-1916)
Fantazja i Fuga d-moll op. 135 b
Witold Zalewski
w 1992 roku ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów
prof. Jana Jargonia. Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w
Królewskiej Katedrze na Wawelu. Jako solista koncertuje regularnie na
najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in.: w
katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w
Paryżu, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w
Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie,
Irkucku, Istambule i Moskwie. Od 1998 roku jest członkiem Komisji Muzyki
Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Zajmuje się propagowaniem
muzyki organowej poprzez współorganizowanie wielu festiwali i koncertów.
W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem
"Pro eclesia et Pontifice". Od 2016 roku jest dyrektorem
Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie na stanowisku
adiunkta z habilitacją.
Krakowski Kwartet Puzonowy "for 4"
powstał w 2003 roku. Zespół koncertował na wielu festiwalach muzyki
organowej i kameralnej. Kwartet został zaproszony do udziału w programie
inaugurującym działalność stacji TVP Kultura. "for 4" posiada szeroki
repertuar - od muzyki klasycznej (od renesansu do muzyki współczesnej)
po rozrywkową.
Paweł Cieślak
- puzon, puzon altowy - ukończył krakowską Akademię Muzyczną. W latach
2004-2012 był pierwszym puzonistą Filharmonii Krakowskiej. Od 2011 roku
jest pierwszym puzonistą Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współpracuje
z Das Grosse Europäische Blechbläserensemble pod kierownictwem Thomasa
Clamora, Capellą Cracoviensis oraz innymi zespołami i orkiestrami w
Polsce.
Grzegorz Pytlik - puzon, puzon altowy - ukończył
krakowską Akademię Muzyczną. W latach 2003-2010 był pierwszym puzonistą
Opery Śląskiej w Bytomiu. Od 2011 roku jest pierwszym puzonistą
Filharmonii Zabrzańskiej. Współpracuje z Capellą Cracoviensis oraz
innymi polskimi zespołami i orkiestrami. Jest nauczycielem gry na
puzonie w szkole muzycznej.
Sebastian Wieczorek - puzon
tenorowy - ukończył wrocławską Akademię Muzyczną oraz katowicką Akademię
Muzyczną na wydziale jazzu. Jest pierwszym puzonistą Żorskiej Orkiestry
Rozrywkowej. Wykonuje muzykę klasyczną oraz rozrywkową. Jest
nauczycielem gry na puzonie w szkole muzycznej.
Bogdan Piznal
- puzon basowy - ukończył krakowską Akademię Muzyczną. W latach
1994-2007 był puzonistą Opery Krakowskiej. Od 2007 roku jest puzonistą
Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje w Capellą Cracoviensis oraz innymi
polskimi zespołami i orkiestrami. Jest nauczycielem gry na puzonie w
szkole muzycznej.
Marek Pawełek - organy
Krzysztof Włodarczyk - saksofon
poniedziałek, 3 lipca 2017, godz. 19:00
program:
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Passacaglia in d, BuxWV 161
Benedetto Marcello (1686-1739)
Sonata F-dur
Andante, Allegro, Grave, Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i Fuga G-dur, BWV 541
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sicilienne
Günther Marks (1897-1978)
Partita „In dir ist Freude”
Bernhard Eduard Müller (1788-1834)
Gebet
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Sonata c-moll op. 65, nr 2
Grave-Adagio, Allegro maestoso e vivace, Fuga
Eugene Bozza (1905-1991)
Aria
Astor Piazzolla (1921-1992)
Finale
Gordon Young (1919-1998)
Prelude in Classic Style
Astor Piazzolla (1921-1992)
Ave Maria
Léon Boëllmann (1862-1897)
Toccata z Suity Gotyckiej
Marek Pawełek
ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na
Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Umiejętności
gry na organach rozwijał pod kierunkiem prof. Andrzeja Białko. Od 2006
roku współpracuje z chórem Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła
w Krakowie w charakterze akompaniatora oraz jest organistą w Kościele
Garnizonowym w Krakowie. W 2009 roku podjął współpracę - jako
akompaniator - z Międzyuczelnianym Instytutem Muzyki Kościelnej w
Krakowie. Od 2012 roku związany jest ze Stowarzyszeniem Passionart, w
którym pełni funkcję sekretarza oraz tworzy aranżacje orkiestrowe. Jest
autorem opracowań kolęd wydanych w 2015 roku przez Polskie Wydawnictwo
Muzyczne i utrwalonych na płycie CD przez Chór Psalmodia. W 2016 roku
był organistą podczas centralnych uroczystości Światowych Dni Młodzieży w
Krakowie.
Krzysztof Włodarczyk ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną
w Krakowie na Wydziale Instrumentalnym o specjalności saksofon oraz Papieską Akademię Teologiczną w Krakowie na
wydziale Muzyki Liturgicznej. Od ponad 20 lat jest nauczycielem
saksofonu w szkołach muzycznych I i II stopnia w Krakowie, wychowawcą
wielu saksofonistów, laureatów konkursów i festiwali. Prowadzi praktyki
pedagogiczne dla studentów Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest
organizatorem wielu warsztatów metodycznych dla uczniów i pedagogów
szkół muzycznych, czynnym muzykiem instrumentalistą i kameralistą
współpracującym z wieloma instytucjami kulturalnymi i oświatowymi
Małopolski.
Adam Zając - organy
Natalia Czuhaj - sopran
Maria Boroń - skrzypce
Katarzyna Mrozek - obój
Chór Musica Ex Anima i Orkiestra Symfoniczna Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach pod dyrekcją Krzysztofa Michałka
poniedziałek, 10 lipca 2017, godz. 19:00
program:
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
Toccata „Jerusalem, du hochgebaute Stadt” op. 65, nr 48
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Psalm 116 SwWV 313
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i Fuga h-moll, BWV 544
Koncert podwójny na skrzypce i obój, BWV 1060
Allegro, Adagio, Allegro
Grzegorz Gerwazy Gorczycki (1665-1734)
Os lusti Meditabitur
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Laudate Dominum KV 339
Uwertura paryska KV 311 a
Adam Zając w
2016 roku ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia
im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, w klasie organów mgr Agnieszki
Walczy. Jest laureatem III stopnia Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów
Szkół Muzycznych (2014), laureatem I miejsca VII Krakowskiego Konkursu
Młodych Organistów (2014) i IV Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im.
Mariana Sawy (2015), a także II miejsca V Ogólnopolskiego Konkursu
Harmonicznego im. Franciszka Wesołowskiego (2016). Jest studentem I roku
Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. dr. hab. Marcina
Szelesta oraz kierunku „Muzyka Kościelna” w Międzyuczelnianym Instytucie
Muzyki Kościelnej przy Akademii Muzycznej i Uniwersytecie Papieskim
Jana Pawła II w Krakowie.
Musica Ex Anima - w tłumaczeniu
Muzyka duszy - kameralny chór mieszany z Krakowa - funkcjonuje pod tą
nazwą od kwietnia 2010 roku, a jego początki sięgają 2003 roku. Od
grudnia 2008 roku jego dyrygentem jest Krzysztof Michałek. Repertuar
chóru obejmuje utwory religijne z różnych epok od średniowiecza po
współczesność. Chór współpracuje z Bazyliką Bożego Miłosierdzia w
Krakowie-Łagiewnikach, należy do Ogólnopolskiego Związku Chórów
Kościelnych Caecilianum. Działalność chóru obejmuje koncerty a cappella
oraz wokalno-instrumentalne, udział w konkursach i festiwalach
muzycznych, uczestnictwo w nabożeństwach Bazyliki Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach.
Orkiestra Symfoniczna Sanktuarium Bożego Miłosierdzia
w Krakowie-Łagiewnikach, pod dyrekcją Krzysztofa Michałka, powstała w 2017 roku wychodząc naprzeciw
potrzebom uroczystych liturgii i wydarzeń w łagiewnickim sanktuarium.
Tworzą ją głównie studenci i absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej
oraz szkół muzycznych II stopnia. Poza liturgiami działalność orkiestry
skupiona jest na wykonawstwie wartościowej muzyki na koncertach w kraju i
za granicą. W sierpniu bieżącego roku zespół będzie koncertował w
Wielkiej Brytanii.
Andrzej Chorosiński - organy
Wacław Turek - akordeon
poniedziałek, 17 lipca 2017, godz. 19:00
program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)/Antonio Vivaldi (1678-1741)
Koncert a moll, BWV 593
Allegro, Adagio, Allegro
Alexadre Guilmant (1837-1911)
Lamentation op. 45, nr 1
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Sonata d-moll op. 65, nr 6
Choral-Andante sostenuto, Allegro molto, Fuga, Finale
Jean Philippe Rameau (1683-1764)
Śpiew ptaków
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Chorał z Kantaty 147 „Jesus bleibet meine freunde”
Toccata i Fuga d-moll, BWV 565
Isaac Albeniz (1860-1919)
Asturia
Mieczysław Surzyński (1866-1924)
Improwizacje na temat polskiej pieśni kościelnej „Święty Boże”
Andrzej Chorosiński
w 1972 roku ukończył z wyróżnieniem studia w warszawskiej Akademii
Muzycznej w klasie organów Feliksa Rączkowskiego i w 1974 roku
kompozycji w klasie prof. Tadeusza Paciorkiewicza. W 1972 roku otrzymał
nagrodę specjalną na konkursie improwizacji organowej w Kilonii. Był
finalistą konkursów improwizacji w Haarlem (1973) i Norymberdze (1978).
Występował w tak renomowanych miejscach jak m.in. Filharmonia Narodowa w
Warszawie, Koncerthuset w Sztokholmie, Sala im. Piotra Czajkowskiego w
Moskwie, Katedra Notre Dame w Paryżu, King’s College Chappel w
Cambridge, Aula im. Pawła VI w Watykanie, Katedra św. Patryka w Nowym
Jorku, Town Hall w Adelajdzie. W latach 1993-1999 pełnił funkcję rektora
Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie. W 2008 roku otrzymał
tytuł Doktora Honoris Causa w Keimyung University w Południowej Korei.
Uczestniczył, jako organista, w oprawie muzycznej uroczystości
kanonizacyjnych Jana Pawła II i Jana XXIII w 2014 roku w Watykanie.
Wacław Turek ukończył z odznaczeniem Liceum Muzyczne
w Krakowie oraz z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie
dr. Janusza Patera. Specjalizuje się w muzyce klasycznej, prezentując na
akordeonie solo dzieła wybitnych kompozytorów od baroku po
współczesność. W repertuarze artysty znajdują się utwory Bacha,
Rossiniego, Francka i Piazzolli. Znakomitą większość utworów, które w
oryginale nie były tworzone na akordeon transkrybuje osobiście. Klasa
artysty została potwierdzona na wielu konkursach akordeonowych oraz
konkursach otwartych dla różnych instrumentów, w których zdobywał
nagrody i wyróżnienia. Jest laureatem konkursów i festiwali w Krakowie,
Rzeszowie, Warszawie i Klingenthal. Koncertował w Polsce, Australii,
Singapurze, Malezji, Francji i w Niemczech.
Jennifer Pascual (Nowy Jork/USA) - organy
Anna Śliwa - fidel, pochette, lira da braccio, skrzypce barokowe
wtorek, 25 lipca 2017, godz. 19:00
program:
Alexandre Guilmant (1837-1911)
Processional March A-dur, op. 41, nr 5
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja G-dur, BWV 572
Rollin Smith (*1942)
Wariacje na temat polskiej pieśni „Serdeczna Matko”
Krzysztof Szwajgier (*1944)
Wariacje Schiarazula Marazula Giorgio Mainerio
Anonim
Suita polskich tańców renesansowych: Taniec I, Taniec II, Fatalia błazeńska, Wyrwany, Hajducki
Marco Cara (ok. 1504)
Io non compro piu speranza
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Fantazja I B-dur TWV 40:14
Largo, Allegro, Grave, Allegro
Naji Hakim (*1955)
Mariales
Incantation, Pastorale, Antienne, Hymne, Danse
Jennifer Pascual
uzyskała stopień doktora nauk muzycznych w Eastman School of Music w
Rochester w stanie Nowy Jork, gdzie studiowała w klasie Davida Higgsa.
Posiada tytuł magistra muzyki w zakresie fortepianu oraz organów. W 2003
roku została dyrektorem muzycznym katedry św. Patryka w Nowym Jorku.
Jest pierwszą kobietą w Stanach Zjednoczonych, która zajmuje jedno z
najbardziej prestiżowych muzycznych stanowisk sakralnych - przewodniczącej
Amerykańskiego Stowarzyszenia Organistów. W 2013 roku była pierwszą Amerykanką
zaproszoną do udziału w VI Międzynarodowym Festiwalu Królewskim Bożego
Narodzenia w Moskwie. Jest finalistką Konkursu
Pianistycznego na Florydzie (1990), laureatką Medalu Paderewskiego i nagrody
Theodore Presser Award. Koncertowała w Austrii, Belgii, Kanadzie,
Irlandii, Izraelu, Włoszech, Filipinach, Rosji, Watykanie i na terenie
Stanów Zjednoczonych. W kwietniu 2008 roku nadzorowała oprawę muzyczną
uroczystości towarzyszących wizycie papieża Benedykta XVI w Nowym Jorku,
a we wrześniu 2015 roku wizycie papieża Franciszka w Nowym Jorku.
Anna Śliwa jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii
Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec
barokowych. Jest skrzypaczką o wielostronnych zainteresowaniach,
pasjonatką edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Specjalizuje się w
solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w
improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i
etnicznej. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce
barokowe, lirę da braccio, violę d'amore, fidel i pochette. Współpracuje
z większością polskich zespołów muzyki dawnej - Ars Cantus, Concerto
Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołem Pandolfis Consort
Wien. Od 2007 roku kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada.
Pracowała jako skrzypaczka w zespole Capella Cracoviensis (1992-1995) i
altowiolistka w Zespole Instrumentów Dawnych Musicae Antique Collegium
Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej (2001-2004). Brała udział w
licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach.
Kierownictwo artystyczne koncertów:
dr hab. Witold Zalewski
Organizatorzy:
Oświęcimskie Centrum Kultury
Parafia św. Maksymiliana
Koncerty:
Kościół św. Maksymiliana w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2
22. Letnie Koncerty Organowe 2017 galeria