ARCHIWUM SERWISU

25. Letnie Koncerty Organowe 2021

od: do:

logo letnich koncertów organowych - niebieskie piszczałki z nazwą - na plakacie z programrem koncertów, w tle organy z kościoła

W okresie od 21 czerwca do 19 lipca 2021 roku w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu odbyło się pięć koncertów w ramach 25. Letnich Koncertów Organowych.

Koncerty organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury i Parafię św. Maksymiliana przyciągają wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania muzyki organowej skomponowanej przez wielkich mistrzów gatunku oraz utworów kompozytorów współczesnych. Koncerty urozmaicane są wykonywaniem wspólnych utworów z towarzyszeniem innych instrumentów.

25. Letnie Koncerty Organowe galeria

Jan Bokszczanin – organy
Tytus Wojnowicz – obój
poniedziałek, 21 czerwca 2021 godz. 19:00

program


Marc Antoine Charpentiere (1643-1704)
Preludium z „Te Deum”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja G-dur  
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Arioso
Alessandro Marcello (1673-1747)
Koncert d-moll
Allegro moderato, Adagio, Vivace
Johann Pachelbel (1653-1796)
Ciaccona in f  
Giulio Caccini (1551-1618)    
Amarili
Heitor Villa-Lobos (1887-1959)
Bachianas Brasileiras nr 5
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Allegro con brio z IV Sonaty organowej
Astor Piazzolla (1921-1992)
Oblivion
Ennio Morricone (1928-2020)
Gabriels Oboe

Jan Bokszczanin - organista, pedagog - w 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jesse E. Eschbacha.

Koncertuje w większości krajów Europy, Rosji, Azji oraz USA. Występował z recitalami organowymi w tak prestiżowych miejscach jak Katedra Notre Dame w Paryżu, Katedra we Freibergu, Katedra w Brugii, University Chappell w Glasgow, Katedra Katolicka w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w Dallas oraz Katedra Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, w której 11 listopada 2018 roku wykonał koncert w setną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Nagrał ponad dwadzieścia płyt CD z muzyką organową dla renomowanych wytwórni płytowych, a w 2012 roku nakładem wydawnictwa Polihymnia w Lublinie ukazała się jego monografia pt. „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”.

Pod jego redakcją w tymże wydawnictwie ukazało się również sześć zeszytów z utworami Mariana Sawy.

Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory, m.in. Marian Sawa, Krzesimir Dębski, Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Alicja Gronau-Osińska, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Piotr Tabakiernik, Ignacy Zalewski oraz Piotr Wróbel. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów.

Prof. dr hab. Jan Bokszczanin prowadzi klasę organów białostockiej filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W kadencji 2017-2020 pełnił funkcję prodziekana w tejże uczelni. Jest prezesem Stowarzyszenia Ars Liberata.

W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Tytus Wojnowicz - rocznik 1965 - naukę muzyki rozpoczął w wieku 7 lat. Pierwszym instrumentem były skrzypce, w klasie których ukończył szkołę podstawową. Następnie zainteresował się grą na oboju za sprawą prof. Stanisława Malikowskiego. Pozostał jego uczniem aż do ukończenia w 1990 roku Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W latach 1991-1993 studiował w Staatliche Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie prof. Heinza Holligera.

W latach 1989-2001 był członkiem Warszawskiego Kwintetu Dętego „Da Camera”, z którym zagrał kilkaset koncertów w wielu krajach europejskich a także w USA i na Tajwanie. Jako muzyk orkiestrowy współpracował, m.in. z orkiestrą „Sinfonia Varsovia” i Filharmonią Narodową. W roli solisty wystąpił z większością polskich orkiestr kameralnych i symfonicznych.

W 1995 roku nawiązał współpracę z firmą Sony Music Polska gdzie wydał kilka płyt z muzyką popularną i klasyczną. Pierwsza z nich osiągnęła status „złotej płyty”, kilka innych było nominowanych do nagrody „Fryderyk”. Nagrał kilkanaście płyt solowych, a jako muzyk sesyjny towarzyszył na krążkach takich artystów jak Małgorzata Walewska, Katarzyna Skrzynecka, Zbigniew Hołdys, Henryk Miśkiewicz, Małgorzata Ostrowska i wielu innych. Brał udział w nagraniu ścieżki dźwiękowej do filmu „Boża podszewka”.

Od wczesnych lat interesował się muzyką dawną co poskutkowało założeniem zespołu „Ensemble de Narol” z którym również nagrał płytę z barokową muzyką kameralną. Dalszą konsekwencją tych zainteresowań były studia w zakresie gry na oboju barokowym, w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie prof. Franka de Bruine.

Jako pedagog jest zatrudniony na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie posiada stopień doktora habilitowanego i prowadzi klasę oboju współczesnego i historycznego.


Witold Zalewski – organy
Hanna Zalewska – organy
poniedziałek, 28 czerwca 2021 godz. 19:00

program

Léon Boëllmann (1862-1897)
Suita gotycka
Introdukcja, Menuet gotycki, Modlitwa, Toccata
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Preludium, fuga g-moll BuxWV 149
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga d-moll BWV 539
Johann Gottfried Walther (1684-1748)
Koncert h-moll
Allegro, Adagio, Allegro
Max Reger (1873-1916)
Intermezzo g-moll op. 80 nr 6
Charles Marie Widor (1844-1937)
Toccata z V symfonii organowej f-moll op. 42

Witold Zalewski ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu.

Jako solista koncertuje regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie.

Od 1998 roku jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty (Katedra Wawelska, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz Błonia Krakowskie).

Witold Zalewski jest autorem Śpiewnika pieśni kościelnych wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji (m.in. Śpiewnik Wawelski).

W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”.

Od 2016 roku jest dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie na stanowisku adiunkta z habilitacją (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II).

Hanna Zalewska - krakowianka, studentka I roku Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie dra. hab. prof. Akademii Muzycznej w Łodzi Krzysztofa Urbaniaka i mgra Łukasza Mosura.

Jest laureatką wielu konkursów muzycznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” (2016), XI Konkursu Młodych Organistów (Kraków 2018 - I miejsce), IX Ogólnopolskiego Konkursu Organowego (Olsztyn 2019 - III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Organowego CEA 2019 (Wrocław - I miejsce).

Uczestniczyła w kursach mistrzowskich (m.in. Zimowa Akademia Sztuki/Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach 2016, 2018).

Mimo młodego wieku prowadzi ożywioną działalność koncertową w Krakowie oraz na festiwalach o randze międzynarodowej (m.in. Oświęcim, Rabka-Zdrój, Zabrze, Jastrzębia Góra, Koszalin, Drezdenko).

W 2019 roku Hanna Zalewska reprezentowała Kraków na Światowych Dniach Młodzieży w Panamie, podczas których wykonała recital organowy w mieście Panami City. W tym samym roku odbyła tournée po Francji w ramach projektu Fete de la musique. 

Hanna Zalewska była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne 2018/2019. Tegoroczna stypendystka Miasta Krakowa.


Julian Gembalski – organy
Henryk Gembalski – skrzypce
poniedziałek, 5 lipca 2021 godz. 19:00

program

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja „Komm, Heiliger Geist, Herre Gott”, BWV 651
Fantazja C-dur (niedokończona) – z improwizacją, BWV 573
Georg Friedrich Haendel (1685-1759)
Arioso na skrzypce i organy
Julian Gembalski (1950)
III Sonata na skrzypce i organy
Recitativo. Allegro – Adagio con dolore – Presto
John Stanley (1713-1786)
Voluntary VIII
Andante Staccato Allegro Adagio Fugue
Henryk Gembalski (1957)
Versetti na skrzypce amplifikowane
Alexandre Guilmant (1837-1911)
Fuga alla Haendel
Julian Gembalski (1950)
Henryk Gembalski (1957)
Fantazja Bogurodzica (improwizacja)

Julian Gembalski ukończył klasę fortepianu prof. Wandy Uszok w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. M. Karłowicza w Katowicach, ucząc się również gry organowej u organisty katowickiej Katedry – Stanisława Kopernoka. Następnie studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył klasę organów Henryka Klai oraz Wydział Kompozycji i Teorii. Dalsze studia odbywał w Belgii i Francji (Flor Peeters, André Isoir, Michel Chapuis, Jean Saint-Arroman).

Występował z koncertami w Europie i USA, nagrał ponad 45 płyt. W latach 1991-2008 zrealizował cykl nagrań radiowych pt. „Antologia Organów na Górnym Śląsku”, w których utrwalił około 90 organów regionu.

Obok działalności artystycznej, jako organista i pianista oraz kompozytorskiej, zajmuje się pracą naukową i dydaktyką. Jest autorem publikacji i projektów organów, laureatem konkursów improwizacji fortepianowej i organowej w Gdańsku, Nowej Rudzie i Weimarze oraz licznych nagród (m.in. nagroda im. Korfantego, im. Ligonia, nagroda „Lux ex Silesia” Arcybiskupa Metropolity Katowickiego, nagroda „Śląski Szmaragd” Biskupa Ewangelicko-Augsburskiego).

Został odznaczony przez Papieża Jana Pawła II medalem „Pro Ecclesia et Pontifice”.

Jest profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi klasę organów i do 2020 roku pełnił funkcję kierownika Katedry Organów i Muzyki Kościelnej. W latach 1996-2002 był rektorem swej uczelni. Jest założycielem pierwszego w Europie środkowej muzeum organów. Od wielu lat archidiecezjalny wizytator organów i organistów.

Henryk Gembalski jest improwizującym skrzypkiem, kompozytorem, działającym na profesjonalnym rynku muzycznym od 1978 roku, współtwórcą i członkiem ponad 60 zespołów z różnych obszarów muzycznych - jazz, blues, rock, muzyka klasyczna i improwizowana, zwycięzcą międzynarodowych konkursów „Jazz nad Odrą” (Wrocław 1978) i „Złoty Smyczek” (Szczecin 1984).

Nagrał ponad 40 płyt we współpracy z wielu wybitnymi polskimi i zagranicznymi muzykami, w tym „Natural” w duecie z perkusistą Michałem Zduniakiem, „Ethnic” z Michałem Zduniakiem i basistą Krzysztofem Majchrzakiem, „Die Sicherheit” i „Free Dancing” z muzykami śląskiej sceny muzycznej, „Labirynt”, „Exit” i „Motion Tissue” z grupą „Labirynt”, ponadto „Double life of Chair”, „PH Connection”, „Chopin - Genius Loci” z Włodzimierz Nahorny Sextet.

W latach 90. XX wieku związany był ze światem teatru. Napisał muzykę do 30 przedstawień oraz wystąpił w ponad 350 spektaklach. Tworzył muzykę do filmów dokumentalnych i programów TV. Koncertował w Europie oraz w Chinach, Rosji, USA, Algierii. 
                                 
Uprawia muzykę improwizowaną inspirowaną różnymi gatunkami, łącząc ich elementy w jednorodny i spójny język muzyczny. Interesuje się badaniami nad formą w muzyce improwizowanej, opublikował książkę „Improwizowana forma otwarta - między wolnością a koniecznością”.

Jest doktorem habilitowanym sztuki, profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach i Akademii Muzycznej w Łodzi.                                        


Elżbieta Karolak – organy
Tomasz Gubański
– obój
poniedziałek, 12 lipca 2021 godz. 19:00

program

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sinfonia z kantaty „Ich stehe mit einem Fuβ im Grabe” BWV 156
Chorał „Vor deinen Thron tret' ich hiermit” BWV 668
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Preludium, fuga g-moll BuxWV 149
Tomaso Albinoni (1671-1751)
Koncert C-dur na obój i organy op. 7 nr 12
Allegro, Adagio, Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
„Komm Gott, Schöpfer, Heiliger Geist” BWV 667
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Fantazja d-moll KV 397
Gabriel Fauré (1845-1924)
Piece, Romance sans paroles op. 17 nr 3
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
V Sonata D-dur op. 65
Andante, Andante con moto, Allegro maestoso

Elżbieta Karolak ukończyła studia w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie organów Romualda Sroczyńskiego. Od 1992 roku jest profesorem Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz uczy w szkołach muzycznych w Poznaniu. Bierze udział w międzynarodowym programie wymiany pedagogicznej profesorów wyższych uczelni Erasmus/Socrates.

Jej wychowankowie i studenci są laureatami nagród na konkursach krajowych i zagranicznych.

Szczególnie chętnie wykonuje muzykę dawną na instrumentach z epoki oraz muzykę francuską epoki romantyzmu.

Występowała na większości festiwali organowych w Polsce oraz w wielu krajach Europy (Dania, Szwecja, Niemcy, Holandia, Belgia, Szwajcaria, Francja, Hiszpania, Islandia, Łotwa, Rosja, Litwa) oraz w Stanach Zjednoczonych.

Koncertuje także z córką Magdaleną (obój współczesny i barokowy) i synem Kamilem (skrzypce).

Współpracuje z orkiestrami, jest współorganizatorką i jurorem Międzynarodowych Konkursów Organowych im. F. Nowowiejskiego w Poznaniu oraz pomysłodawcą Koncertów Farnych organizowanych na rzecz renowacji zabytkowych organów F. Ladegasta w poznańskiej farze.

Dokonała nagrań płytowych na zabytkowych organach w Wielkopolsce.

Tomasz Gubański urodził się w Poznaniu, gdzie ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im I.J. Paderewskiego w klasie prof. Mieczysława Koczorowskiego.

Uczestniczył w Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku (1980), zajął II miejsce na XIV Konkursie Młodych Instrumentalistów we Włoszakowicach, a w 1984 roku otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Sztuki.

Doskonalił swoje umiejętności na kursach muzycznych w Lanciano (Włochy). Od ukończenia studiów związany jest z Orkiestrą Symfoniczną Poznańskiej Filharmonii, współpracuje także z orkiestrami „Amadeus” i „Sinfonia Varsovia”. Koncertuje jako solista i kameralista.

W 1993 roku otrzymał Medal Młodej Sztuki Głosu Wielkopolskiego i został wyróżniony tytułem Zasłużony Działacz Kultury.

Zajmuje się działalnością pedagogiczną prowadząc jako profesor klasę oboju w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego oraz Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. M. Karłowicza w Poznaniu.


Duo „Cellorganic”
Radosław Marzec
– organy
Renata Marzec – wiolonczela
poniedziałek, 19 lipca 2021 godz. 19:00

program


Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Sonata D-dur na violę da gamba solo
Preludium, Courante
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata i fuga d-moll, BWV 565
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Sonata D-dur na violę da gamba solo
Recitativ, Aria, Menuet
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonata C-dur, BWV 529
Allegro, Largo, Allegro
Francois Couperin (1668-1733)    
5 Pieces en Concert (vc. i org.)
Prelude, Siciliene, La Tromba, La Plainte, Air de Diable
Joann Sebastian Bach (1685-1750)
II Sonata D-dur, BWV 1028
Adagio, Allegro, Andante, Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia c-moll, BWV 582

Radosław Marzec - rocznik 1971 - studiował w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Umiejętności doskonalił w Konserwatorium Muzycznym w Strasbourgu (Francja) w klasie organów prof. André Stricker w ramach studiów podyplomowych zwieńczonych uzyskaniem „Diplôme de Specialisation d’orgue". W latach 1995-1996 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia i sukcesy artystyczne. Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich organistów jak Marie-Claire Alain, Guy Bovet, Ferdinand Klinda, Herbert Wulf. Był również stypendystą kursu mistrzowskiego prowadzonego przez Jean Guillou w Zürichu oraz Letniej Międzynarodowej Akademii Organowej w Saint Bertrand de Comminges prowadzonej przez Michael Chapuis i André Stricker.

W 1994 roku został laureatem Nagrody Głównej na Konkursie Organowym w Rumii, a w 1999 roku finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego im. M. Tariverdieva w Kaliningradzie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów obowiązkowych.

W 2005 roku lubelskie wydawnictwo Polihymnia wydało jego książkę pod tytułem „Interpretacja utworów organowych Jana Sebastiana Bacha w świetle źródeł XVIII wiecznych”.

W 2006 roku dokonał premierowej rejestracji na płycie, muzyki organowej Adama z Wągrowca. Oprócz tego nagrał również dwie płyty z solową muzyką organową w Chojnicach oraz w Gau-Bischofsheim w Niemczech. 

Jest profesorem tytularnym pracującym na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Występuje w kraju i za granicą solo, a także w duecie „Cellorganic” ze swoją żoną, wiolonczelistką prof. Renatą Marzec.

Renata Marzec - prof. dr hab. Akademii Muzycznej w im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy - jest absolwentką tej uczelni. Studia ukończyła w 1990 roku w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego. Pracę zawodową związała ze swoją macierzystą akademią, w której prowadzi klasę wiolonczeli oraz zespoły kameralne. Jej studenci z sukcesami brali udział w międzynarodowych konkursach instrumentalnych.

Aktywność koncertowa Renaty Marzec obejmuje międzynarodowe festiwale muzyczne organizowane na terenie Polski oraz Europy. Są to recitale solowe oraz koncerty kameralne we współpracy ze znamienitymi instrumentalistami: Dymitrem Sitkowieckim, Jadwigą Kaliszewską, Pawłem Radzińskim Lechem Bałabanem, Marcinem Sikorskim, Bolesławem Siarkiewiczem, Piotrem Reichertem.  Od kilku lat koncertuje również z mężem organistą, prof. Radosławem Marcem współtworząc duet „Cellorganic”.

Repertuar tego duetu propaguje oryginalne dzieła tworzone na ten skład autorstwa takich mistrzów IX i XX wieku oraz dzieła twórców dawnych epok - J.S. Bacha, A. Vivaldiego, A. Scarlattiego. Duet prezentuje również własne opracowania muzycznych arcydzieł różnych epok.

W sierpniu 2016 roku  nakładem wytwórni Soliton ukazała się płyta duetu „Cellorganic” pt. „Borrowed Sounds”, na której Renata Marzec dokonała światowej premiery fonograficznej utworów w transkrypcjach na wiolonczelę solo oraz utworów na wiolonczelę i organy.

Od 2014 roku jest Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Markowicach.

Prowadzi również kursy i Master Class w Polsce i za granicą. Uczestniczy w pracach jury konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Jest krajowym konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej. W latach 1999-2002 i 2008-2012 pełniła funkcję prodziekana, następnie dziekana (2002-2008 i 2012-2016) Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Za swoją działalność artystyczną otrzymała wiele nagród i odznaczeń, zarówno Prezydenta RP, Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, Marszałka Województwa oraz Rektora Akademii
Muzycznej w Bydgoszczy.


Kierownictwo artystyczne koncertów
dr hab. Witold Zalewski

Organizatorzy
Oświęcimskie Centrum Kultury
Parafia św. Maksymiliana


Koncerty
Kościół św. Maksymiliana w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2

25. Letnie Koncerty Organowe galeria

Wróć do strony głównej...
Realizacja: HEXADE.COM (Grafik, projektant, webdesigner)