W okresie od 21 czerwca do 19 lipca 2021 roku w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu odbyło się pięć koncertów w ramach 25. Letnich Koncertów Organowych.
Koncerty organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury i Parafię św. Maksymiliana przyciągają
wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania muzyki
organowej skomponowanej przez wielkich mistrzów gatunku oraz utworów
kompozytorów współczesnych. Koncerty urozmaicane są wykonywaniem
wspólnych utworów z towarzyszeniem innych instrumentów.
25. Letnie Koncerty Organowe galeria
Jan Bokszczanin – organy
Tytus Wojnowicz – obój
poniedziałek, 21 czerwca 2021 godz. 19:00
program
Marc Antoine Charpentiere (1643-1704)
Preludium z „Te Deum”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja G-dur
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Arioso
Alessandro Marcello (1673-1747)
Koncert d-moll
Allegro moderato, Adagio, Vivace
Johann Pachelbel (1653-1796)
Ciaccona in f
Giulio Caccini (1551-1618)
Amarili
Heitor Villa-Lobos (1887-1959)
Bachianas Brasileiras nr 5
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Allegro con brio z IV Sonaty organowej
Astor Piazzolla (1921-1992)
Oblivion
Ennio Morricone (1928-2020)
Gabriels Oboe
Jan Bokszczanin
- organista, pedagog - w 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej
im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W
późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North
Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jesse E. Eschbacha.
Koncertuje
w większości krajów Europy, Rosji, Azji oraz USA. Występował z
recitalami organowymi w tak prestiżowych miejscach jak Katedra Notre
Dame w Paryżu, Katedra we Freibergu, Katedra w Brugii, University
Chappell w Glasgow, Katedra Katolicka w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w
Dallas oraz Katedra Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, w której 11
listopada 2018 roku wykonał koncert w setną rocznicę odzyskania przez
Polskę Niepodległości.
Nagrał ponad dwadzieścia płyt CD z muzyką
organową dla renomowanych wytwórni płytowych, a w 2012 roku nakładem
wydawnictwa Polihymnia w Lublinie ukazała się jego monografia pt.
„Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”.
Pod jego redakcją w tymże wydawnictwie ukazało się również sześć zeszytów z utworami Mariana Sawy.
Wielu
współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory, m.in. Marian
Sawa, Krzesimir Dębski, Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz
Bembinow, Alicja Gronau-Osińska, Dariusz Przybylski, Weronika
Ratusińska, Piotr Tabakiernik, Ignacy Zalewski oraz Piotr Wróbel. Marian
Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów.
Prof.
dr hab. Jan Bokszczanin prowadzi klasę organów białostockiej filii
Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W kadencji 2017-2020 pełnił
funkcję prodziekana w tejże uczelni. Jest prezesem Stowarzyszenia Ars
Liberata.
W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Tytus Wojnowicz
- rocznik 1965 - naukę muzyki rozpoczął w wieku 7 lat. Pierwszym
instrumentem były skrzypce, w klasie których ukończył szkołę podstawową.
Następnie zainteresował się grą na oboju za sprawą prof. Stanisława
Malikowskiego. Pozostał jego uczniem aż do ukończenia w 1990 roku
Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W latach 1991-1993 studiował w
Staatliche Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie prof. Heinza
Holligera.
W
latach 1989-2001 był członkiem Warszawskiego Kwintetu Dętego „Da
Camera”, z którym zagrał kilkaset koncertów w wielu krajach europejskich
a także w USA i na Tajwanie. Jako muzyk orkiestrowy współpracował,
m.in. z orkiestrą „Sinfonia Varsovia” i Filharmonią Narodową. W roli
solisty wystąpił z większością polskich orkiestr kameralnych i
symfonicznych.
W 1995 roku nawiązał współpracę z firmą Sony
Music Polska gdzie wydał kilka płyt z muzyką popularną i klasyczną.
Pierwsza z nich osiągnęła status „złotej płyty”, kilka innych było
nominowanych do nagrody „Fryderyk”. Nagrał kilkanaście płyt solowych, a
jako muzyk sesyjny towarzyszył na krążkach takich artystów jak
Małgorzata Walewska, Katarzyna Skrzynecka, Zbigniew Hołdys, Henryk
Miśkiewicz, Małgorzata Ostrowska i wielu innych. Brał udział w nagraniu
ścieżki dźwiękowej do filmu „Boża podszewka”.
Od wczesnych lat
interesował się muzyką dawną co poskutkowało założeniem zespołu
„Ensemble de Narol” z którym również nagrał płytę z barokową muzyką
kameralną. Dalszą konsekwencją tych zainteresowań były studia w zakresie
gry na oboju barokowym, w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie
prof. Franka de Bruine.
Jako pedagog jest zatrudniony na
Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Obecnie posiada stopień doktora habilitowanego i prowadzi klasę oboju
współczesnego i historycznego.
Witold Zalewski – organy
Hanna Zalewska – organy
poniedziałek, 28 czerwca 2021 godz. 19:00
program
Léon Boëllmann (1862-1897)
Suita gotycka
Introdukcja, Menuet gotycki, Modlitwa, Toccata
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Preludium, fuga g-moll BuxWV 149
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga d-moll BWV 539
Johann Gottfried Walther (1684-1748)
Koncert h-moll
Allegro, Adagio, Allegro
Max Reger (1873-1916)
Intermezzo g-moll op. 80 nr 6
Charles Marie Widor (1844-1937)
Toccata z V symfonii organowej f-moll op. 42
Witold Zalewski
ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów
prof. Jana Jargonia. Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w
Królewskiej Katedrze na Wawelu.
Jako solista koncertuje
regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą.
Wystąpił, m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku,
katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio
Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires,
Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule,
Sankt Petersburgu i Moskwie.
Od 1998 roku jest członkiem
Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W czasie
pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach
sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty (Katedra
Wawelska, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz Błonia Krakowskie).
Witold
Zalewski jest autorem Śpiewnika pieśni kościelnych wydanego nakładem
Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i
współautorem wielu innych publikacji (m.in. Śpiewnik Wawelski).
W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”.
Od
2016 roku jest dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki
Kościelnej w Krakowie na stanowisku adiunkta z habilitacją (Uniwersytet
Papieski Jana Pawła II).
Hanna Zalewska - krakowianka,
studentka I roku Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie dra. hab. prof.
Akademii Muzycznej w Łodzi Krzysztofa Urbaniaka i mgra Łukasza Mosura.
Jest
laureatką wielu konkursów muzycznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu
Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” (2016), XI Konkursu Młodych
Organistów (Kraków 2018 - I miejsce), IX Ogólnopolskiego Konkursu
Organowego (Olsztyn 2019 - III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu
Organowego CEA 2019 (Wrocław - I miejsce).
Uczestniczyła w
kursach mistrzowskich (m.in. Zimowa Akademia Sztuki/Europejskie Centrum
Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach 2016, 2018).
Mimo
młodego wieku prowadzi ożywioną działalność koncertową w Krakowie oraz
na festiwalach o randze międzynarodowej (m.in. Oświęcim, Rabka-Zdrój,
Zabrze, Jastrzębia Góra, Koszalin, Drezdenko).
W 2019 roku Hanna
Zalewska reprezentowała Kraków na Światowych Dniach Młodzieży w
Panamie, podczas których wykonała recital organowy w mieście Panami
City. W tym samym roku odbyła tournée po Francji w ramach projektu Fete
de la musique.
Hanna Zalewska była stypendystką Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne 2018/2019.
Tegoroczna stypendystka Miasta Krakowa.
Julian Gembalski – organy
Henryk Gembalski – skrzypce
poniedziałek, 5 lipca 2021 godz. 19:00
program
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja „Komm, Heiliger Geist, Herre Gott”, BWV 651
Fantazja C-dur (niedokończona) – z improwizacją, BWV 573
Georg Friedrich Haendel (1685-1759)
Arioso na skrzypce i organy
Julian Gembalski (1950)
III Sonata na skrzypce i organy
Recitativo. Allegro – Adagio con dolore – Presto
John Stanley (1713-1786)
Voluntary VIII
Andante Staccato – Allegro – Adagio – Fugue
Henryk Gembalski (1957)
Versetti na skrzypce amplifikowane
Alexandre Guilmant (1837-1911)
Fuga alla Haendel
Julian Gembalski (1950)
Henryk Gembalski (1957)
Fantazja Bogurodzica (improwizacja)
Julian Gembalski
ukończył klasę fortepianu prof. Wandy Uszok w Państwowej Szkole
Muzycznej II stopnia im. M. Karłowicza w Katowicach, ucząc się również
gry organowej u organisty katowickiej Katedry – Stanisława Kopernoka.
Następnie studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach,
gdzie ukończył klasę organów Henryka Klai oraz Wydział Kompozycji i
Teorii. Dalsze studia odbywał w Belgii i Francji (Flor Peeters, André
Isoir, Michel Chapuis, Jean Saint-Arroman).
Występował
z koncertami w Europie i USA, nagrał ponad 45 płyt. W latach 1991-2008
zrealizował cykl nagrań radiowych pt. „Antologia Organów na Górnym
Śląsku”, w których utrwalił około 90 organów regionu.
Obok
działalności artystycznej, jako organista i pianista oraz
kompozytorskiej, zajmuje się pracą naukową i dydaktyką. Jest autorem
publikacji i projektów organów, laureatem konkursów improwizacji
fortepianowej i organowej w Gdańsku, Nowej Rudzie i Weimarze oraz
licznych nagród (m.in. nagroda im. Korfantego, im. Ligonia, nagroda „Lux
ex Silesia” Arcybiskupa Metropolity Katowickiego, nagroda „Śląski
Szmaragd” Biskupa Ewangelicko-Augsburskiego).
Został odznaczony przez Papieża Jana Pawła II medalem „Pro Ecclesia et Pontifice”.
Jest
profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi klasę
organów i do 2020 roku pełnił funkcję kierownika Katedry Organów i
Muzyki Kościelnej. W latach 1996-2002 był rektorem swej uczelni. Jest
założycielem pierwszego w Europie środkowej muzeum organów. Od wielu lat archidiecezjalny wizytator organów i organistów.
Henryk Gembalski jest
improwizującym skrzypkiem, kompozytorem, działającym na profesjonalnym
rynku muzycznym od 1978 roku, współtwórcą i członkiem ponad 60 zespołów z
różnych obszarów muzycznych - jazz, blues, rock, muzyka klasyczna i
improwizowana, zwycięzcą międzynarodowych konkursów „Jazz nad Odrą”
(Wrocław 1978) i „Złoty Smyczek” (Szczecin 1984).
Nagrał ponad
40 płyt we współpracy z wielu wybitnymi polskimi i zagranicznymi
muzykami, w tym „Natural” w duecie z perkusistą Michałem Zduniakiem,
„Ethnic” z Michałem
Zduniakiem i basistą Krzysztofem Majchrzakiem, „Die Sicherheit” i „Free
Dancing” z muzykami śląskiej sceny muzycznej, „Labirynt”, „Exit” i
„Motion Tissue” z grupą „Labirynt”, ponadto „Double life of Chair”, „PH
Connection”, „Chopin - Genius Loci” z Włodzimierz Nahorny Sextet.
W
latach 90. XX wieku związany był ze światem teatru. Napisał muzykę do
30 przedstawień oraz wystąpił w ponad 350 spektaklach. Tworzył muzykę do
filmów dokumentalnych i programów TV. Koncertował w Europie oraz w
Chinach, Rosji, USA, Algierii.
Uprawia
muzykę improwizowaną inspirowaną różnymi gatunkami, łącząc ich elementy
w jednorodny i spójny język muzyczny. Interesuje się badaniami nad
formą w muzyce improwizowanej, opublikował książkę „Improwizowana forma otwarta - między wolnością a koniecznością”.
Jest
doktorem habilitowanym sztuki, profesorem Akademii Muzycznej w
Katowicach i Akademii Muzycznej w Łodzi.
Elżbieta Karolak – organy
Tomasz Gubański – obój
poniedziałek, 12 lipca 2021 godz. 19:00
program
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sinfonia z kantaty „Ich stehe mit einem Fuβ im Grabe” BWV 156
Chorał „Vor deinen Thron tret' ich hiermit” BWV 668
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Preludium, fuga g-moll BuxWV 149
Tomaso Albinoni (1671-1751)
Koncert C-dur na obój i organy op. 7 nr 12
Allegro, Adagio, Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
„Komm Gott, Schöpfer, Heiliger Geist” BWV 667
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Fantazja d-moll KV 397
Gabriel Fauré (1845-1924)
Piece, Romance sans paroles op. 17 nr 3
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
V Sonata D-dur op. 65
Andante, Andante con moto, Allegro maestoso
Elżbieta Karolak ukończyła
studia w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie
organów Romualda Sroczyńskiego. Od 1992 roku jest profesorem Akademii
Muzycznej w Poznaniu oraz uczy w szkołach muzycznych w Poznaniu. Bierze
udział w międzynarodowym programie wymiany pedagogicznej profesorów
wyższych uczelni Erasmus/Socrates.
Jej wychowankowie i studenci są laureatami nagród na konkursach krajowych i zagranicznych.
Szczególnie chętnie wykonuje muzykę dawną na instrumentach z epoki oraz muzykę francuską epoki romantyzmu.
Występowała
na większości festiwali organowych w Polsce oraz w wielu krajach Europy
(Dania, Szwecja, Niemcy, Holandia, Belgia, Szwajcaria, Francja,
Hiszpania, Islandia, Łotwa, Rosja, Litwa) oraz w Stanach Zjednoczonych.
Koncertuje także z córką Magdaleną (obój współczesny i barokowy) i synem
Kamilem (skrzypce).
Współpracuje z orkiestrami, jest
współorganizatorką i jurorem Międzynarodowych Konkursów Organowych im.
F. Nowowiejskiego w Poznaniu oraz pomysłodawcą Koncertów Farnych
organizowanych na rzecz renowacji zabytkowych organów F. Ladegasta w
poznańskiej farze.
Dokonała nagrań płytowych na zabytkowych organach w Wielkopolsce.
Tomasz Gubański
urodził się w Poznaniu, gdzie ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną
im I.J. Paderewskiego w klasie prof. Mieczysława Koczorowskiego.
Uczestniczył
w Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku (1980), zajął II miejsce na XIV
Konkursie Młodych Instrumentalistów we Włoszakowicach, a w 1984 roku
otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Sztuki.
Doskonalił swoje
umiejętności na kursach muzycznych w Lanciano (Włochy). Od ukończenia
studiów związany jest z Orkiestrą Symfoniczną Poznańskiej Filharmonii,
współpracuje także z orkiestrami „Amadeus” i „Sinfonia Varsovia”.
Koncertuje jako solista i kameralista.
W 1993 roku otrzymał Medal Młodej Sztuki Głosu Wielkopolskiego i został wyróżniony tytułem Zasłużony Działacz Kultury.
Zajmuje
się działalnością pedagogiczną prowadząc jako profesor klasę oboju w
Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego oraz Państwowej Szkole
Muzycznej II st. im. M. Karłowicza w Poznaniu.
Duo „Cellorganic”
Radosław Marzec – organy
Renata Marzec – wiolonczela
poniedziałek, 19 lipca 2021 godz. 19:00
program
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Sonata D-dur na violę da gamba solo
Preludium, Courante
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata i fuga d-moll, BWV 565
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Sonata D-dur na violę da gamba solo
Recitativ, Aria, Menuet
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonata C-dur, BWV 529
Allegro, Largo, Allegro
Francois Couperin (1668-1733)
5 Pieces en Concert (vc. i org.)
Prelude, Siciliene, La Tromba, La Plainte, Air de Diable
Joann Sebastian Bach (1685-1750)
II Sonata D-dur, BWV 1028
Adagio, Allegro, Andante, Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia c-moll, BWV 582
Radosław Marzec
- rocznik 1971 - studiował w Akademii Muzycznej im. Feliksa
Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera,
gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Umiejętności doskonalił w
Konserwatorium Muzycznym w Strasbourgu (Francja) w klasie organów prof.
André Stricker w ramach studiów podyplomowych zwieńczonych uzyskaniem
„Diplôme de Specialisation d’orgue". W latach 1995-1996 był stypendystą
Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia i sukcesy artystyczne.
Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich
organistów jak Marie-Claire Alain, Guy Bovet, Ferdinand Klinda, Herbert
Wulf. Był również stypendystą kursu mistrzowskiego prowadzonego przez
Jean Guillou w Zürichu oraz Letniej Międzynarodowej Akademii Organowej w
Saint Bertrand de Comminges prowadzonej przez Michael Chapuis i André
Stricker.
W 1994 roku został laureatem Nagrody Głównej na
Konkursie Organowym w Rumii, a w 1999 roku finalistą Międzynarodowego
Konkursu Organowego im. M. Tariverdieva w Kaliningradzie, gdzie otrzymał
nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów obowiązkowych.
W
2005 roku lubelskie wydawnictwo Polihymnia wydało jego książkę pod
tytułem „Interpretacja utworów organowych Jana Sebastiana Bacha w
świetle źródeł XVIII wiecznych”.
W
2006 roku dokonał premierowej rejestracji na płycie, muzyki organowej
Adama z Wągrowca. Oprócz tego nagrał również dwie płyty z solową muzyką
organową w Chojnicach oraz w Gau-Bischofsheim w Niemczech.
Jest
profesorem tytularnym pracującym na Wydziale Instrumentalnym Akademii
Muzycznej w Bydgoszczy.
Występuje w kraju i za granicą solo, a także w
duecie „Cellorganic” ze swoją żoną, wiolonczelistką prof. Renatą Marzec.
Renata Marzec
- prof. dr hab. Akademii Muzycznej w im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
- jest absolwentką tej uczelni. Studia ukończyła w 1990 roku w klasie
wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego. Pracę zawodową związała ze swoją
macierzystą akademią, w której prowadzi klasę wiolonczeli oraz zespoły
kameralne. Jej studenci z sukcesami brali udział w międzynarodowych
konkursach instrumentalnych.
Aktywność koncertowa Renaty Marzec
obejmuje międzynarodowe festiwale muzyczne organizowane na terenie
Polski oraz Europy. Są to recitale solowe oraz koncerty kameralne we
współpracy ze znamienitymi instrumentalistami: Dymitrem Sitkowieckim,
Jadwigą Kaliszewską, Pawłem Radzińskim Lechem Bałabanem, Marcinem
Sikorskim, Bolesławem Siarkiewiczem, Piotrem Reichertem. Od kilku lat
koncertuje również z mężem organistą, prof. Radosławem Marcem
współtworząc duet „Cellorganic”.
Repertuar tego duetu propaguje
oryginalne dzieła tworzone na ten skład autorstwa takich mistrzów IX i
XX wieku oraz dzieła twórców dawnych epok - J.S. Bacha, A. Vivaldiego, A.
Scarlattiego. Duet prezentuje również własne opracowania muzycznych
arcydzieł różnych epok.
W sierpniu 2016 roku nakładem wytwórni
Soliton ukazała się płyta duetu „Cellorganic” pt. „Borrowed Sounds”, na
której Renata Marzec dokonała światowej premiery fonograficznej utworów w
transkrypcjach na wiolonczelę solo oraz utworów na wiolonczelę i
organy.
Od 2014 roku jest Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Markowicach.
Prowadzi
również kursy i Master Class w Polsce i za granicą. Uczestniczy w
pracach jury konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Jest krajowym
konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej. W latach 1999-2002 i
2008-2012 pełniła funkcję prodziekana, następnie dziekana (2002-2008 i
2012-2016) Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Za
swoją działalność artystyczną otrzymała wiele nagród i odznaczeń,
zarówno Prezydenta RP, Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, Marszałka
Województwa oraz Rektora Akademii
Muzycznej w Bydgoszczy.
Kierownictwo artystyczne koncertów
dr hab. Witold Zalewski
Organizatorzy
Oświęcimskie Centrum Kultury
Parafia św. Maksymiliana
Koncerty
Kościół św. Maksymiliana w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2
25. Letnie Koncerty Organowe galeria