W okresie od 20 czerwca do 18 lipca 2022 roku w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu odbyło się pięć koncertów w ramach 26. Letnich Koncertów Organowych.
Koncerty organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury i Parafię św. Maksymiliana Męczennika przyciągają
wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania muzyki
organowej skomponowanej przez wielkich mistrzów gatunku oraz utworów
kompozytorów współczesnych. Koncerty urozmaicane są wykonywaniem
wspólnych utworów z towarzyszeniem innych instrumentów i utworów wokalnych.
26. Letnie Koncerty Organowe | galeria
Kusz&Wójciak Organ Duo
Karolina Kusz – organy
Miriam Wójciak – organy
Chór Żeński „Cantantes Angelicus”
Kinga Brandys-Wójciak – dyrygent, mezzosopran
Magdalena Gloria Wójciak – sopran
poniedziałek, 20 czerwca 2022 godz. 19:00
program:
Johan Ernst-Prinz von Sachsen-Weimar (1696-1715)
Koncert C-dur BWV 595
John Rutter (1945)
Variations on an Ester Theme „O Filii et Filiae”
Giuseppe Verdi (1813-1901)
„Ave Maria”, aria Desdemony z 4 aktu opery „Otello”
George Friderich Händel (1685-1759)
„Choirs of Angels”, aria nr 15 z oratorium „Deborah”
Jacob Arcadelt (1507-1568)
„Ave Maria”
Michael East (1580-1648)
„How merrily we live”
Antonio Lotti (1667-1740)
„Vere languores nostros”
Javier Busto (1949)
„Salve Regina”
Józef Świder (1930-2014)
„Moja Piosnka”
Andrzej Koszewski (1922-2015)
„Zdrowaś Królewno Wyborna”
Ola Gjeilo (1978)
„Ave generosa”
Kusz&Wójciak Organ Duo
powstał w 2021 roku z inicjatywy Macieja Banka. Duet zadebiutował
wariacjami nt. wielkanocnej pieśni „O dniu radosny” Johna Ruttera
podczas koncertu organowego w kościele pw. św. Józefa na osiedlu
Kalinowym w Krakowie 20 czerwca 2021 roku.
Karolina Kusz jest absolwentką Szkoły
Muzycznej I stopnia w Suchej Beskidzkiej, studentką Instytutu Muzyki
Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, w klasie
organów s. dr hab. Susi Ferfoglia, prof. Uniwersytetu Papieskiego Jana
Pawła II.
Miriam Wójciak
jest absolwentką Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im.
Fryderyka Chopina w Nowym Targu, studentką Instytutu Muzyki Kościelnej
Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, w klasie organów s.
dr hab. Susi Ferfoglia, prof. Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II.
Jako uczennica szkoły muzycznej, w klasie fortepianu Agnieszki Derebas, w
2016 roku zajęła II miejsce w XI Ogólnopolskim Konkursie Młodych
Instrumentalistów im. Stefanii Woytowicz w Jaśle, a w 2018 roku Nagrodę
Specjalną im. Moniki Sikorskiej-Wojtachy w II Ogólnopolskim Konkursie
Pianistycznym im. Anny Wesołowskiej i Haliny Wesołowskiej-Madetko w
Katowicach.
Chór Żeński „Cantantes Angelicus”
rozpoczął swoją działalność w lutym 2013 roku pod kierunkiem Kingi
Brandys-Wójciak. Działa przy Miejskim Ośrodku Kultury w Rabce-Zdroju i współpracuje z wieloma zespołami, chórami oraz solistami w kraju.
Jest
laureatem wielu konkursów i przeglądów. Zdobył, m.in. Grand Prix X
Festiwalu Pieśni Maryjnych „Ave Maryja” w Osielcu (2014), I miejsce w
Nowohuckim Konkursie Kolęd w Krakowie (2014), Złotą Strunę oraz III
nagrodę na XVI Małopolskim Konkursie Chórów w Niepołomicach (2014),
Srebrny Dyplom w V Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Adwentowych i
Bożonarodzeniowych w Krakowie (2014). W 2014 roku został finalistą
Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd w Będzinie. W 2015 roku w Przeglądzie
Chórów Regionu Kraków projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska”,
organizowanego przez Narodowe Forum Muzyki, chór zdobył Złote Pasmo oraz
wyróżnienie specjalne. Pod koniec 2015 roku chórzystki wywalczyły
Srebrny Dyplom na I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki im. Józefa Świdra w
Cieszynie.
W 2015 roku nagrał płytę „Kolędy i Pastorałki z
Doliny Raby”, zapraszając jednocześnie do projektu muzyków: zespół
„Airis Quartet”, Sławomira Bernego, Szymona Kamykowskiego, Jakuba
„Bobasa” Wilka, Błażeja Knopka.
W 2015 roku odbyła się również
prapremiera Tryptyku „Pejzaż Rabczański” do słów rodzimej poetki
Antoniny Zachary-Wnękowej i muzyki Renate Stivrine.
Kinga Brandys-Wójciak
jest absolwentką Archidiecezjalnej Szkoły Organistowskiej w Krakowie
(2006), Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie – Wydziału Edukacji
Artystycznej w zakresie Sztuki Muzycznej o specjalności Pedagogika
Muzyczna (2011) oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im.
Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem dr Sylwii Olszyńskiej
(2020).
Prowadzi aktywne życie kulturalne jako chórmistrz,
solista, nauczyciel śpiewu oraz współorganizator koncertów
wielkopostnych, koncertów kolęd oraz muzycznego wydarzenia dla dzieci
„Muzyczna Dobranocka” w Rabce-Zdroju.
Jest dyrygentką Chóru Żeńskiego „Cantantes Angelicus” i Rabczańskiego
Chóru Dziecięcego, działających przy Miejskim Ośrodku Kultury w
Rabce-Zdroju, które zdobywają liczne nagrody na scenach ogólnopolskich i
międzynarodowych oraz koncertują w kraju i za granicą, promując polską
literaturę chóralną oraz dyrygentką i instruktorem wokalnym projektu
„Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska” we Wrocławiu.
Była jurorem „Victoria Adriatic Choral Competition” w Opatji.
W
2010 roku została wyróżniona nagrodą na Myślenickim Festiwalu Pieśni
Chóralnej za inspirującą środowiskową działalność edukacyjno-muzyczną. W
2019 roku otrzymała nagrodę „Osobowość Rabki-Zdroju” za wybitne
osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Magdalena Gloria Wójciak
jest uczennicą Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia
im. Fryderyka Chopina w Krakowie, w klasie altówki oraz emisji głosu, w
klasie dra Łukasza Dulewicza. Dodatkowo kształciła swój warsztat
wokalny u dr Wiktorii Zawistowskiej-Tyliby, u swojej mamy Kingi
Brandys-Wójciak oraz podczas Międzynarodowego Kursu Interpretacji
Muzycznej u dr hab. Jolanty Janucik.
W październiku
2021 roku, podczas Antonina Campi Opera Masterclass, brała udział w
warsztatach wokalnych w klasie Ewy Vesin.
W 2019 roku, podczas
koncertu „Moniuszko dla wszystkich!”, w Centrum Kongresowym ICE Kraków,
wykonywała partię solową w utworze „Dziad i baba” Stanisława Moniuszki, w
aranżacji Romana Drozda, z Młodzieżową Orkiestrą Kameralną Fresco
Sonare pod dyrekcją dr hab. Moniki Bachowskiej.
W styczniu 2021 roku otrzymała I nagrodę podczas Contest of Christmas
Carols & Religious Masterpieces w Rumunii oraz I nagrodę ex aequo i
nagrodę specjalną w VII Ogólnopolskim Konkursie Kolęd i Pastorałek w
Zabrzegu. We wrześniu 2021 roku otrzymała I nagrodę podczas II
Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Józefa Świdra i nagrodę specjalną
za wyróżniające się walory artystyczne.
Należy do chóru „Cantantes Angelicus” pod dyrekcją Kingi Brandys-Wójciak.
Urszula Jasiecka-Bury – organy
Mariusz Bury – gitara
Marek Polański – skrzypce
poniedziałek, 27 czerwca 2022 godz. 19:00
program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium Es-dur BWV 552
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
„Nun komm, der Heiden Heiland” BWV 659
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Adagio z Toccaty, Adagio i Fugi C-dur BWV 564
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Sonata a-moll op. 1 nr 4 HWV 362
Larghetto, Allegro, Adagio, Allegro
Niccolò Paganini (1782-1840)
Cantabile
Niccolò Paganini (1782-1840)
Sonata IV A-dur ze zbioru Centone di Sonate
Adagio cantabile, Rondo
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonata c-moll op. 65
Grave, Adagio, Allegro maestoso, Fuga
Christiaan Frederik Hendriks Jr. (1861-1923)
Toccata g-moll op. 10
Urszula Jasiecka-Bury ukończyła
Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie
organów prof. Juliana Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. Marka
Toporowskiego.
W 2005 roku letni semestr spędziła w Brukseli
studiując w Koninklijk Conservatorium w klasie klawesynu Hermana
Stindersa oraz klasie organów Luca Bastiaens. Swe umiejętności
doskonaliła uczestnicząc w wielu organowych, klawesynowych i kameralnych
warsztatach prowadzonych przez wybitnych muzyków z Polski i z
zagranicy. Jest laureatką III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie
Organowym w Rumii (2000).
Przez ponad 17 lat współtworzyła jako
organistka i klawesynistka Zespół Muzyki Dawnej „Parnassos”, który jako
jedna z pierwszych formacji na terenie Śląska profesjonalnie zajmował
się historycznym wykonawstwem muzyki renesansu i baroku.
Zespół ten,
aktywnie koncertując w kraju i poza jego granicami zajął w marcu 2004
roku II miejsce na konkursie muzyki barokowej w Wuppertal w Niemczech
oraz nagrał 2 płyty z muzyką XVII i XVIII wieczną.
Urszula
Jasiecka-Bury występuje regularnie jako solistka i kameralistka
przyjmując zaproszenie zespołów kameralnych i orkiestr, a także tworząc
własne projekty z wieloma znakomitymi muzykami.
Łącząc
doświadczenia muzyka i organizatora od 2004 roku prowadzi Festiwal
„Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej”, a od 2008 roku
jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Sakralnej w
Czechowicach-Dziedzicach.
Prowadzi klasy organów i klawesynu w
Diecezjalnej Szkole Organistowskiej oraz Zespole Szkół Muzycznych w
Bielsku-Białej oraz przedmioty specjalistyczne w Akademii Muzycznej w
Katowicach.
W 2020 roku uzyskała tytuł doktora w macierzystej uczelni.
Mariusz Bury ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie gitary prof. Aliny Gruszki i prof. Wandy Palacz.
Był
uczestnikiem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych
zdobywając, m.in. wyróżnienie na VII Spotkaniach Gitarowych w Sanoku w
1996 roku. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez
wybitnych gitarzystów.
Prowadzi działalność koncertową, głównie
jako kameralista. W latach 2001-2008 był związany ze „Śląskim Oktetem
Gitarowym”, z którym nagrał płytę nominowaną do nagrody „Fryderyki
2009”.
Po ukończeniu studiów gitarowych krąg zainteresowań
muzycznych Mariusza Burego poszerzył się o muzykę dawną. Rozpoczął on
naukę gry na teorbie u Henryka Kasperczaka.
W 2011 roku ukończył studia w klasie lutni Jana Čižmářa w Akademii Muzycznej w Katowicach.
Od
2005 roku występuje wraz z zespołem muzyki dawnej „Parnassos”, z którym
nagrał dwie płyty z repertuarem XVII i XVIII wiecznym.
Prowadzi
działalność dydaktyczną w śląskich szkołach muzycznych I i II stopnia. W
latach 2011-2021 współpracował z Akademią Muzyczną w Katowicach
prowadząc zajęcia ze studentami klasy gitary.
Marek Polański
rozpoczął naukę gry na skrzypcach w wieku 6 lat pod kierunkiem Piotra
Langosa, ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I
stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Krakowie, w klasie skrzypiec
prof. Mieczysława Szlezera, następnie także z wyróżnieniem Państwową
Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia im. Fryderyka Chopina w
Krakowie, w klasie skrzypiec prof. Antoniego Cofalika.
Ukończył
z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego
w Krakowie, w klasie skrzypiec prof. Wiesława Kwaśnego oraz obronił z
wyróżnieniem pracę doktorską pod kierunkiem prof. Mieczysława Szlezera
na macierzystej uczelni, uzyskując stopień naukowy doktora sztuk
muzycznych.
Studiował w Hochschule für Musik und Darstellende
Kunst Mannheim, w klasie prof. Romana Nodla w ramach Programu
Stypendialnego Erasmus.
Marek Polański ukończył z wyróżnieniem studia
podyplomowe na Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu, w
klasie prof. Yair. Klessa, a także z oceną celującą studia podyplomowe
na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie
prof. Romana Lasockiego.
Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez najwybitniejszych profesorów z Polski i zagranicy.
Jest
laureatem wielu konkursów o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym,
m.in. Grand Prix na XVI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Euterpe” w
Corato we Włoszech, Grand Prix na XI Międzynarodowym Konkursie „Don
Vincenzo Vitti” w Castellana Grotte we Włoszech, Grand Prix na XX
Międzynarodowym Konkursie „Città di Barletta” we Włoszech, I nagrody na
XI International Music Competition w Belgradzie, I nagrody na IV
Międzynarodowym Konkursie „Citta di Treviso” we Włoszech, I nagrody na
Konkursie TVP S.A. „Dolina Kreatywna” w Warszawie.
Współpracował
ze słynnym brytyjskim skrzypkiem Nigelem Kennedy’m jako członek jego
„The Orchestra of Life”. Prowadzi ożywioną działalność koncertową jako
solista, kameralista, muzyk orkiestrowy, w duecie z pianistką Martą
Polańską jako „Polanski Duo”, z organistą Michałem Białko. Był jednym z
liderów orkiestry Mannheimer Philharmoniker, często współpracuje z
Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta
Cracovia”. Występował w większości krajów Europy oraz w Chinach i Korei
Południowej.
Dokonał wielu prawykonań zadedykowanych mu utworów,
m.in. Jerzego Kaszyckiego i Jakuba Polaczyka. Jest zapraszany do jury
konkursów skrzypcowych oraz prowadzenia kursów mistrzowskich.
Oprócz
działalności koncertowej poświęca się także pracy pedagogicznej, a jego
uczniowie zdobywają liczne nagrody na konkursach skrzypcowych. Artysta
koncertuje na kopii instrumentu A. Stradivariego Cremonese wykonanej
przez Mistrza Stanisława Króla w 2012 roku.
Hanna Zalewska – organy
Witold Zalewski – organy
poniedziałek, 4 lipca 2022 godz. 19:00
program:
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Passacaglia d Bux WV 161
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantasia G-dur BWV 572
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia c-moll BWV 582
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium chorałowe „Nun komm der heiden Heiland” BWV 659
César Franck (1822-1890)
Chorał a-moll nr 3
Louis Vierne (1870-1937)
Carillon de Westminster
Witold Zalewski ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie organów prof. Jana Jargonia.
Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W latach 1998-2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie.
Jako solista koncertował regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie.
W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty w Katedrze Wawelskiej, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz na Błoniach Krakowskich.
Witold Zalewski jest autorem „Śpiewnika pieśni kościelnych” wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji, m.in. „Śpiewnika Wawelskiego”.
W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”.
W latach 2016-2020 był dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelnianego.
Hanna Zalewska jest studentką Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie prof. dra hab. Andrzeja Białki.
Jest
laureatką wielu konkursów muzycznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu
Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” (2016), XI Konkursu Młodych
Organistów (Kraków 2018, I miejsce), IX Ogólnopolskiego Konkursu
Organowego (Olsztyn 2019, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu
Organowego CEA 2019 (Wrocław, I miejsce).
Uczestniczyła w
kursach mistrzowskich, m.in. w 2016 i 2018 roku w Zimowej Akademii
Sztuki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w
Lusławicach.
Prowadzi ożywioną działalność koncertową, m.in. w
Krakowie, Oświęcimiu, Rabce-Zdroju, Zabrzu, Jastrzębiej Górze,
Koszalinie, Drezdenku.
W 2019 roku Hanna Zalewska reprezentowała
Kraków na Światowych Dniach Młodzieży w Panamie, podczas których
wykonała recital organowy w mieście Panami City. W tym samym roku odbyła
tournée po Francji w ramach projektu „Fete de la musique”.
Była
stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia
artystyczne w sezonie artystycznym 2018/2019 oraz w roku 2021
realizowała projekt stypendialny pod nazwą „Hanna Zalewska prezentuje
organy Krakowa”.
Maciej Banek – organy
Adam Banek – kontrabas
poniedziałek, 11 lipca 2022 godz. 19:00
program:
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Praeludium in C BuxWV 138
Benedetto Marcello (1686-1739)
Sonata C-dur op. 1 no. 5
Adagio, Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantasia G-dur BWV 572
Arcangello Corelli (1653-1713)
Sonata G-dur op. 5 no. 9
Preludio (Largo), Giga (Allegro)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium chorałowe „Schmücke dich, o liebe Seele” BWV 654
Franz Keyper (1756-1815)
Rondo
Charles Marie-Widor (1844-1937)
VII Symfonia organowa a-moll op. 42 nr 3: V. Lento
Gabriel Fauré (1845-1924)
Après un rêve
Dariusz Bąkowski-Kois (1973)
Toccata in g (la Folie dˈ Espagne)
Maciej Banek ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Rzeszowie, a następnie z wyróżnieniem w 2004 roku Akademię Muzyczną im. Krzysztofa
Pendereckiego w Krakowie, w klasie organów prof. Mirosławy
Semeniuk-Podrazy. W 2010 roku ukończył studia podyplomowe na wydziale
instrumentalnym Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof.
Dariusza Bąkowskiego-Kois.
Brał udział w licznych kursach
mistrzowskich interpretacji muzyki organowej, m.in. pod kierunkiem
Josepa Mas I Boneta, Guy Boveta, Jamesa Davida Christiego, Gerharda Gnanna, Ewalda Kooimana, Jona Laukvika, Daniela Rotha.
Jest organistą w kościele św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Marii
Panny w Krakowie. Prowadzi klasę organów w Archidiecezjalnej Szkole
Muzycznej im. ks. Kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie.
Koncertuje
jako solista, kameralista, akompaniator w wielu polskich miastach –
Bukowinie Tatrzańskiej, Jarosławiu, Jędrzejowie, Kalwarii
Zebrzydowskiej, Krakowie, Lublinie, Limanowej, Nowym Targu, Rzeszowie,
Stalowej Woli, Strzyżowie, Krakowie-Tyńcu, Wadowicach, Wolborzu,
Zakopanem, a także w Phoenix w Arizonie (USA). Jest również
akompaniatorem chóru chłopięcego „Pueri Cantores Sancti Joseph” w
Krakowie.
W 2020 roku został powołany do pracy w Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej na lata 2020-2025.
Adam Banek
jest uczniem szóstej klasy Szkoły Podstawowej nr 45 im. Pauli Montal
Sióstr Pijarek w Krakowie oraz czwartej klasy Szkoły Muzycznej I stopnia
nr 1 im. Stanisława Wiechowicza w Krakowie, w klasie kontrabasu prof.
Grzegorza Frankowskiego.
W 2021 roku został zaproszony do
Lusławickiej Orkiestry Talentów działającej w Europejskim Centrum Muzyki
Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Jest również tegorocznym
laureatem „Lauru Olimpijskiego”, nagrody przyznawanej przez Prezydenta
Miasta Krakowa za wybitne osiągnięcia w konkursach organizowanych pod
auspicjami Centrum Edukacji Artystycznej.
Gry na instrumencie
uczy się od niespełna czterech lat i już jest laureatem wielu konkursów
kontrabasowych: IV Ogólnopolskiego Turnieju Wiolonczeli i Kontrabasu
(Warszawa 2020, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu w ramach IX
Spotkań Kontrabasowych (Mielec 2020, I miejsce), IV Ogólnopolskiego
Konkursu Altówkowego i Kontrabasowego (Gdańsk 2021, I miejsce), VIII
Ogólnopolskiego Konkursu Kontrabasowego im. Wiktora Gadzińskiego
(Katowice 2021, I miejsce z nagrodą specjalną), IV Ogólnopolskiego
Konkursu Kontrabasowego im. Tadeusza Pelczara (Warszawa 2021, II
miejsce), Ogólnopolskiego Konkurs w ramach X Spotkań Kontrabasowych
(Mielec 2022, I miejsce), VII Ogólnopolskiego Konkursu
Wiolonczelowo-Kontrabasowego (Kowalewo Pomorskie 2022, I miejsce).
Bogdan Narloch – organy
Roman Gryń – trąbka
poniedziałek, 18 lipca 2022, godz. 19:00
program:
Jeremiah Clarke (1674-1707)
„The Prince of Denmark's March”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Arioso z koncertu klawesynowego f-moll
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga h-moll BWV 544
Ennio Morricone (1928-2020)
„Obój Gabriela” z filmu „Misja”
Mieczysław Surzyński (1866-1924)
Chaconne op. 14
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Etiuda op. 10 nr 3
Władimir Wawiłow (1925-1973)
„Ave Maria” (przypisywane G. Cacciniemu)
J. Christopher Pardini (1973)
Toccata on „Amazing Grace”
Marek Czerniewicz (1974)
For My Godfather na flugelhorn i organy
Denis Bédard (1950)
Variations sur Christus Vincit
Bogdan Narloch jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie organów prof. Leona Batora.
Pracę
dydaktyczną rozpoczął w 1982 roku w Zespole Państwowych Szkół
Muzycznych w Koszalinie, gdzie utworzył klasę organów. Od 1990 roku jest
pracownikiem Akademii Pomorskiej w Słupsku, a od 2011 roku Akademii
Sztuki w Szczecinie. Jest wykładowcą z tytułem profesora zwyczajnego Akademii Sztuki w Szczecinie.
Od wielu lat jest dyrektorem artystycznym
Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie oraz Festiwalu Muzyki
Organowej i Kameralnej w Słupsku. W latach 1995-2014, wspólnie z prof.
Markiem Toporowskim, organizował coroczne Ogólnopolskie Kursy
Interpretacji Muzyki Organowej, w których wykładowcami byli wybitni
europejscy organiści.
Bogdan Narloch prowadzi aktywną
działalność koncertową, która obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną
i koncerty z orkiestrami. Występował w większości krajów europejskich
oraz w Izraelu, Brazylii, Urugwaju i na Tajwanie. W swoim dorobku
posiada 6 CD, na których prezentuje, m.in. historyczne organy i muzykę
organową Pomorza.
Oprócz
działalności koncertowej i dydaktycznej zajmuje się badaniami i ochroną
historycznych organów na Pomorzu, współpracując w tym zakresie z
Urzędem Ochrony Zabytków. Opracował liczne projekty remontów zabytkowych
instrumentów, dokumentacji konserwatorskich, prowadził także nadzór
wielu prac organmistrzowskich. Jest autorem pracy „Organy i muzyka
organowa na Pomorzu” wydanej przez wydawnictwo AM w Poznaniu.
Za
swoją działalność został odznaczony, m.in. brązowym medalem Zasłużony
Kulturze „Gloria Artis” przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego, nagrodą „Pro Arte” Marszałka Województwa
Zachodniopomorskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury oraz
nagrodą „Koszaliński Orzeł” w dziedzinie Kultura, przyznanym przez
Prezydenta Miasta Koszalina. W 2021 roku został uhonorowany odznaczeniem „Pro Ecclesia et Pontifice” przyznanym przez papieża Franciszka.
Roman Gryń jest
absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą
ukończył w 1983 roku na wydziale instrumentalnym ze specjalnością
Trąbka. Swoje umiejętności doskonalił u Tiemofieja Dokshicera i Edwarda
Tara w Bayreuth.
Jest laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku (1985).
Pracę
zawodową rozpoczął w 1983 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W
latach 1986-1988 pracował na stanowisku muzyka solisty w Filharmonii
Pomorskiej w Bydgoszczy, a w latach 1986-2007 był solistą i kierownikiem
grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Współpracował z Filharmonią
Bałtycką, Szczecińską, Koszalińską, Toruńską Orkiestrą Kameralną,
„Capellą Bydgostiensis”, Brandenburgische Staatsorchester, The
Northamptonshire County Youth Concert Band, z którymi koncertował we
wszystkich krajach Europy, a także w USA i Kanadzie.
Roman Gryń
koncertuje z organistami, jest współtwórcą zespołu kameralnego „Poznań
Brass Quintet”, wielokrotnie koncertował z zespołem „Tutti e Solo”, z
którym nagrał CD „Polski Barok”.
Jest profesorem zwyczajnym
Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Akademii
Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie prowadzi
klasę trąbki, pełniąc od 2002 do 2020 roku funkcję Kierownika Katedry
Instrumentów Dętych i Akordeonu.
Bardzo często zasiada w jury
konkursów krajowych i międzynarodowych. Prowadzi warsztaty i kursy
interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej.
Kierownictwo artystyczne koncertów
dr hab. Witold Zalewski
Organizatorzy
Oświęcimskie Centrum Kultury
Parafia św. Maksymiliana Męczennika
Koncerty
Kościół św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2
26. Letnie Koncerty Organowe galeria