ARCHIWUM SERWISU

26. Letnie Koncerty Organowe 2022

od: do:

na plakacie letnich koncertów organowych logo, w tle zdjęcie organów, program i daty i wykonawcy

W okresie od 20 czerwca do 18 lipca 2022 roku w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu odbyło się pięć koncertów w ramach 26. Letnich Koncertów Organowych.

Koncerty organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury i Parafię św. Maksymiliana Męczennika przyciągają wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania muzyki organowej skomponowanej przez wielkich mistrzów gatunku oraz utworów kompozytorów współczesnych. Koncerty urozmaicane są wykonywaniem wspólnych utworów z towarzyszeniem innych instrumentów i utworów wokalnych.

26. Letnie Koncerty Organowe | galeria

Kusz&Wójciak Organ Duo
Karolina Kusz – organy
Miriam Wójciak
– organy
Chór Żeński „Cantantes Angelicus”

Kinga Brandys-Wójciak – dyrygent, mezzosopran
Magdalena Gloria Wójciak – sopran
poniedziałek, 20 czerwca 2022 godz. 19:00

program:

Johan Ernst-Prinz von Sachsen-Weimar
(1696-1715)
Koncert C-dur BWV 595
John Rutter (1945)
Variations on an Ester Theme „O Filii et Filiae”
Giuseppe Verdi (1813-1901)
„Ave Maria”, aria Desdemony z 4 aktu opery „Otello”
George Friderich Händel (1685-1759)
„Choirs of Angels”, aria nr 15 z oratorium „Deborah”
Jacob Arcadelt (1507-1568)
„Ave Maria”
Michael East (1580-1648)
„How merrily we live”
Antonio Lotti (1667-1740)
„Vere languores nostros”
Javier Busto (1949)
„Salve Regina”
Józef Świder (1930-2014)
„Moja Piosnka”
Andrzej Koszewski (1922-2015)
„Zdrowaś Królewno Wyborna”
Ola Gjeilo (1978)
„Ave generosa”

Kusz&Wójciak Organ Duo
powstał w 2021 roku z inicjatywy Macieja Banka. Duet zadebiutował wariacjami nt. wielkanocnej pieśni „O dniu radosny” Johna Ruttera podczas koncertu organowego w kościele pw. św. Józefa na osiedlu Kalinowym w Krakowie 20 czerwca 2021 roku.

Karolina Kusz jest absolwentką Szkoły Muzycznej I stopnia w Suchej Beskidzkiej, studentką Instytutu Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, w klasie organów s. dr hab. Susi Ferfoglia, prof. Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II.

Miriam Wójciak jest absolwentką Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu, studentką Instytutu Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, w klasie organów s. dr hab. Susi Ferfoglia, prof. Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II. Jako uczennica szkoły muzycznej, w klasie fortepianu Agnieszki Derebas, w 2016 roku zajęła II miejsce w XI Ogólnopolskim Konkursie Młodych Instrumentalistów im. Stefanii Woytowicz w Jaśle, a w 2018 roku Nagrodę Specjalną im. Moniki Sikorskiej-Wojtachy w II Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Anny Wesołowskiej i Haliny Wesołowskiej-Madetko w Katowicach.

Chór Żeński „Cantantes Angelicus” rozpoczął swoją działalność w lutym 2013 roku pod kierunkiem Kingi Brandys-Wójciak. Działa przy Miejskim Ośrodku Kultury w Rabce-Zdroju i współpracuje z wieloma zespołami, chórami oraz solistami w kraju.

Jest laureatem wielu konkursów i przeglądów. Zdobył, m.in. Grand Prix X Festiwalu Pieśni Maryjnych „Ave Maryja” w Osielcu (2014), I miejsce w Nowohuckim Konkursie Kolęd w Krakowie (2014), Złotą Strunę oraz III nagrodę na XVI Małopolskim Konkursie Chórów w Niepołomicach (2014), Srebrny Dyplom w V Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Adwentowych i Bożonarodzeniowych w Krakowie (2014). W 2014 roku został finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd w Będzinie. W 2015 roku w Przeglądzie Chórów Regionu Kraków projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska”, organizowanego przez Narodowe Forum Muzyki, chór zdobył Złote Pasmo oraz wyróżnienie specjalne. Pod koniec 2015 roku chórzystki wywalczyły Srebrny Dyplom na I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki im. Józefa Świdra w Cieszynie.

W 2015 roku nagrał płytę „Kolędy i Pastorałki z Doliny Raby”, zapraszając jednocześnie do projektu muzyków: zespół „Airis Quartet”, Sławomira Bernego, Szymona Kamykowskiego, Jakuba „Bobasa” Wilka, Błażeja Knopka.

W 2015 roku odbyła się również prapremiera Tryptyku „Pejzaż Rabczański” do słów rodzimej poetki Antoniny Zachary-Wnękowej i muzyki Renate Stivrine.

Kinga Brandys-Wójciak jest absolwentką Archidiecezjalnej Szkoły Organistowskiej w Krakowie (2006), Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie – Wydziału Edukacji Artystycznej w zakresie Sztuki Muzycznej o specjalności Pedagogika Muzyczna (2011) oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem dr Sylwii Olszyńskiej (2020).

Prowadzi aktywne życie kulturalne jako chórmistrz, solista, nauczyciel śpiewu oraz współorganizator koncertów wielkopostnych, koncertów kolęd oraz muzycznego wydarzenia dla dzieci „Muzyczna Dobranocka” w Rabce-Zdroju.

Jest dyrygentką Chóru Żeńskiego „Cantantes Angelicus” i Rabczańskiego Chóru Dziecięcego, działających przy Miejskim Ośrodku Kultury w Rabce-Zdroju, które zdobywają liczne nagrody na scenach ogólnopolskich i międzynarodowych oraz koncertują w kraju i za granicą, promując polską literaturę chóralną oraz dyrygentką i instruktorem wokalnym projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska” we Wrocławiu.

Była jurorem „Victoria Adriatic Choral Competition” w Opatji.

W 2010 roku została wyróżniona nagrodą na Myślenickim Festiwalu Pieśni Chóralnej za inspirującą środowiskową działalność edukacyjno-muzyczną. W 2019 roku otrzymała nagrodę „Osobowość Rabki-Zdroju” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.

Magdalena Gloria Wójciak jest uczennicą Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Krakowie, w klasie altówki oraz emisji głosu, w klasie dra Łukasza Dulewicza. Dodatkowo kształciła swój warsztat wokalny u dr Wiktorii Zawistowskiej-Tyliby, u swojej mamy Kingi Brandys-Wójciak oraz podczas Międzynarodowego Kursu Interpretacji Muzycznej u dr hab. Jolanty Janucik.

W październiku 2021 roku, podczas Antonina Campi Opera Masterclass, brała udział w warsztatach wokalnych w klasie Ewy Vesin.

W 2019 roku, podczas koncertu „Moniuszko dla wszystkich!”, w Centrum Kongresowym ICE Kraków, wykonywała partię solową w utworze „Dziad i baba” Stanisława Moniuszki, w aranżacji Romana Drozda, z Młodzieżową Orkiestrą Kameralną Fresco Sonare pod dyrekcją dr hab. Moniki Bachowskiej.

W styczniu 2021 roku otrzymała I nagrodę podczas Contest of Christmas Carols & Religious Masterpieces w Rumunii oraz I nagrodę ex aequo i nagrodę specjalną w VII Ogólnopolskim Konkursie Kolęd i Pastorałek w Zabrzegu. We wrześniu 2021 roku otrzymała I nagrodę podczas II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Józefa Świdra i nagrodę specjalną za wyróżniające się walory artystyczne.

Należy do chóru „Cantantes Angelicus” pod dyrekcją Kingi Brandys-Wójciak.


Urszula Jasiecka-Bury – organy
Mariusz Bury – gitara
Marek Polański – skrzypce
poniedziałek, 27 czerwca 2022 godz. 19:00

program:

Johann Sebastian Bach
(1685-1750)
Preludium Es-dur BWV 552
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
„Nun komm, der Heiden Heiland” BWV 659
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Adagio z Toccaty, Adagio i Fugi C-dur BWV 564
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Sonata a-moll op. 1 nr 4 HWV 362
Larghetto, Allegro, Adagio, Allegro
Niccolò Paganini (1782-1840)
Cantabile
Niccolò Paganini (1782-1840)
Sonata IV A-dur ze zbioru Centone di Sonate
Adagio cantabile, Rondo
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonata c-moll op. 65
Grave, Adagio, Allegro maestoso, Fuga
Christiaan Frederik Hendriks Jr. (1861-1923)
Toccata g-moll op. 10

Urszula Jasiecka-Bury ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. Marka Toporowskiego.

W 2005 roku letni semestr spędziła w Brukseli studiując w Koninklijk Conservatorium w klasie klawesynu Hermana Stindersa oraz klasie organów Luca Bastiaens. Swe umiejętności doskonaliła uczestnicząc w wielu organowych, klawesynowych i kameralnych warsztatach prowadzonych przez wybitnych muzyków z Polski i z zagranicy. Jest laureatką III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumii (2000).

Przez ponad 17 lat współtworzyła jako organistka i klawesynistka Zespół Muzyki Dawnej „Parnassos”, który  jako jedna z pierwszych formacji na terenie Śląska profesjonalnie zajmował się historycznym wykonawstwem muzyki renesansu i baroku.

Zespół ten, aktywnie koncertując w kraju i poza jego granicami zajął w marcu 2004 roku II miejsce na konkursie muzyki barokowej w Wuppertal w Niemczech oraz nagrał 2 płyty z muzyką XVII i XVIII wieczną.

Urszula Jasiecka-Bury występuje regularnie jako solistka i kameralistka przyjmując zaproszenie zespołów kameralnych i orkiestr, a także tworząc własne projekty z wieloma znakomitymi muzykami.

Łącząc doświadczenia muzyka i organizatora od 2004 roku prowadzi Festiwal „Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej”, a od 2008 roku jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Sakralnej w Czechowicach-Dziedzicach.

Prowadzi klasy organów i klawesynu w Diecezjalnej Szkole Organistowskiej oraz Zespole Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej oraz przedmioty specjalistyczne w Akademii Muzycznej w Katowicach.

W 2020 roku uzyskała tytuł doktora w macierzystej uczelni.

Mariusz Bury ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie gitary prof. Aliny Gruszki i prof. Wandy Palacz.

Był uczestnikiem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych zdobywając, m.in. wyróżnienie na VII Spotkaniach Gitarowych w Sanoku w 1996 roku. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych gitarzystów.

Prowadzi działalność koncertową, głównie jako kameralista. W latach 2001-2008 był związany ze „Śląskim Oktetem Gitarowym”, z którym nagrał płytę nominowaną do nagrody „Fryderyki 2009”.

Po ukończeniu studiów gitarowych krąg zainteresowań muzycznych Mariusza Burego poszerzył się o muzykę dawną. Rozpoczął on naukę gry na teorbie u Henryka Kasperczaka.

W 2011 roku ukończył studia w klasie lutni Jana Čižmářa w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Od 2005 roku występuje wraz z zespołem muzyki dawnej „Parnassos”, z którym nagrał dwie płyty z repertuarem XVII i XVIII wiecznym.

Prowadzi działalność dydaktyczną w śląskich szkołach muzycznych I i II stopnia. W latach 2011-2021 współpracował z Akademią Muzyczną w Katowicach prowadząc zajęcia ze studentami klasy gitary.

Marek Polański rozpoczął naukę gry na skrzypcach w wieku 6 lat pod kierunkiem Piotra Langosa, ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Krakowie, w klasie skrzypiec prof. Mieczysława Szlezera, następnie także z wyróżnieniem Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia im. Fryderyka Chopina w Krakowie, w klasie skrzypiec prof. Antoniego Cofalika.
                                                              
Ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie skrzypiec prof. Wiesława Kwaśnego oraz obronił z wyróżnieniem pracę doktorską pod kierunkiem prof. Mieczysława Szlezera na macierzystej uczelni, uzyskując stopień naukowy doktora sztuk muzycznych.

Studiował w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim, w klasie prof. Romana Nodla w ramach Programu Stypendialnego Erasmus.

Marek Polański ukończył z wyróżnieniem studia podyplomowe na Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu, w klasie prof. Yair. Klessa, a także z oceną celującą studia podyplomowe na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie prof. Romana Lasockiego.

Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez najwybitniejszych profesorów z Polski i zagranicy.

Jest laureatem wielu konkursów o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, m.in. Grand Prix na XVI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Euterpe” w Corato we Włoszech, Grand Prix na XI Międzynarodowym Konkursie „Don Vincenzo Vitti” w Castellana Grotte we Włoszech, Grand Prix na XX Międzynarodowym Konkursie „Città di Barletta” we Włoszech, I nagrody na XI International Music Competition w Belgradzie, I nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie „Citta di Treviso” we Włoszech, I nagrody na Konkursie TVP S.A. „Dolina Kreatywna” w Warszawie.

Współpracował ze słynnym brytyjskim skrzypkiem Nigelem Kennedy’m jako członek jego „The Orchestra of Life”. Prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solista, kameralista, muzyk orkiestrowy, w duecie z pianistką Martą Polańską jako „Polanski Duo”, z organistą Michałem Białko. Był jednym z liderów orkiestry Mannheimer Philharmoniker, często współpracuje z Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia”. Występował w większości krajów Europy oraz w Chinach i Korei Południowej.

Dokonał wielu prawykonań zadedykowanych mu utworów, m.in. Jerzego Kaszyckiego i Jakuba Polaczyka. Jest zapraszany do jury konkursów skrzypcowych oraz prowadzenia kursów mistrzowskich.

Oprócz działalności koncertowej poświęca się także pracy pedagogicznej, a jego uczniowie zdobywają liczne nagrody na konkursach skrzypcowych. Artysta koncertuje na kopii instrumentu A. Stradivariego Cremonese wykonanej przez Mistrza Stanisława Króla w 2012 roku.


Hanna Zalewska – organy
Witold Zalewski – organy
poniedziałek, 4 lipca 2022 godz. 19:00

program:

Dietrich Buxtehude
(1637-1707)
Passacaglia d Bux WV 161
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantasia G-dur BWV 572
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia c-moll BWV 582
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium chorałowe „Nun komm der heiden Heiland” BWV 659
César Franck (1822-1890)
Chorał a-moll nr 3
Louis Vierne (1870-1937)
Carillon de Westminster

Witold Zalewski
ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie organów prof. Jana Jargonia.

Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W latach 1998-2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie.

Jako solista koncertował regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie.

W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty w Katedrze Wawelskiej, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz na Błoniach Krakowskich.

Witold Zalewski jest autorem „Śpiewnika pieśni kościelnych” wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji, m.in. „Śpiewnika Wawelskiego”.

W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”.

W latach 2016-2020 był dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelnianego.
 
Hanna Zalewska
jest studentką Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie prof. dra hab. Andrzeja Białki.

Jest laureatką wielu konkursów muzycznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” (2016), XI Konkursu Młodych Organistów (Kraków 2018, I miejsce), IX Ogólnopolskiego Konkursu Organowego (Olsztyn 2019, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Organowego CEA 2019 (Wrocław, I miejsce).

Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, m.in. w 2016 i 2018 roku w Zimowej Akademii Sztuki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Prowadzi ożywioną działalność koncertową, m.in. w Krakowie, Oświęcimiu, Rabce-Zdroju, Zabrzu, Jastrzębiej Górze, Koszalinie, Drezdenku.

W 2019 roku Hanna Zalewska reprezentowała Kraków na Światowych Dniach Młodzieży w Panamie, podczas których wykonała recital organowy w mieście Panami City. W tym samym roku odbyła tournée po Francji w ramach projektu „Fete de la musique”.

Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne w sezonie artystycznym 2018/2019 oraz w roku 2021 realizowała projekt stypendialny pod nazwą „Hanna Zalewska prezentuje organy Krakowa”.


Maciej Banek – organy
Adam Banek – kontrabas
poniedziałek, 11 lipca 2022 godz. 19:00

program:

Dietrich Buxtehude
(1637-1707)
Praeludium in C BuxWV 138
Benedetto Marcello (1686-1739)
Sonata C-dur op. 1 no. 5
Adagio, Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantasia G-dur BWV 572
Arcangello Corelli (1653-1713)
Sonata G-dur op. 5 no. 9
Preludio (Largo), Giga (Allegro)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium chorałowe „Schmücke dich, o liebe Seele” BWV 654
Franz Keyper (1756-1815)
Rondo
Charles Marie-Widor (1844-1937)
VII Symfonia organowa a-moll op. 42 nr 3: V. Lento
Gabriel Fauré (1845-1924)
Après un rêve
Dariusz Bąkowski-Kois (1973)
Toccata in g (la Folie dˈ Espagne)

Maciej Banek
ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Rzeszowie, a następnie z wyróżnieniem w 2004 roku Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy. W 2010 roku ukończył studia podyplomowe na wydziale instrumentalnym Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Dariusza Bąkowskiego-Kois.

Brał udział w licznych kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej, m.in. pod kierunkiem Josepa Mas I Boneta, Guy Boveta, Jamesa Davida Christiego, Gerharda Gnanna, Ewalda Kooimana, Jona Laukvika, Daniela Rotha.

Jest organistą w kościele św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Marii Panny w Krakowie. Prowadzi klasę organów w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej im. ks. Kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie.

Koncertuje jako solista, kameralista, akompaniator w wielu polskich miastach – Bukowinie Tatrzańskiej, Jarosławiu, Jędrzejowie, Kalwarii Zebrzydowskiej, Krakowie, Lublinie, Limanowej, Nowym Targu, Rzeszowie, Stalowej Woli, Strzyżowie, Krakowie-Tyńcu, Wadowicach, Wolborzu, Zakopanem, a także w Phoenix w Arizonie (USA). Jest również akompaniatorem chóru chłopięcego „Pueri Cantores Sancti Joseph” w Krakowie.

W 2020 roku został powołany do pracy w Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej na lata 2020-2025.

Adam Banek jest uczniem szóstej klasy Szkoły Podstawowej nr 45 im. Pauli Montal Sióstr Pijarek w Krakowie oraz czwartej klasy Szkoły Muzycznej I stopnia nr 1 im. Stanisława Wiechowicza w Krakowie, w klasie kontrabasu prof. Grzegorza Frankowskiego.

W 2021 roku został zaproszony do Lusławickiej Orkiestry Talentów działającej w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Jest również tegorocznym laureatem „Lauru Olimpijskiego”, nagrody przyznawanej przez Prezydenta Miasta Krakowa za wybitne osiągnięcia w konkursach organizowanych pod auspicjami Centrum Edukacji Artystycznej.

Gry na instrumencie uczy się od niespełna czterech lat i już jest laureatem wielu konkursów kontrabasowych: IV Ogólnopolskiego Turnieju Wiolonczeli i Kontrabasu (Warszawa 2020, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu w ramach IX Spotkań Kontrabasowych (Mielec 2020, I miejsce), IV Ogólnopolskiego Konkursu Altówkowego i Kontrabasowego (Gdańsk 2021, I miejsce), VIII Ogólnopolskiego Konkursu Kontrabasowego im. Wiktora Gadzińskiego (Katowice 2021, I miejsce z nagrodą specjalną), IV Ogólnopolskiego Konkursu Kontrabasowego im. Tadeusza Pelczara (Warszawa 2021, II miejsce), Ogólnopolskiego Konkurs w ramach X Spotkań Kontrabasowych (Mielec 2022, I miejsce), VII Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowo-Kontrabasowego (Kowalewo Pomorskie 2022, I miejsce).


Bogdan Narloch – organy
Roman Gryń – trąbka  
poniedziałek, 18 lipca 2022, godz. 19:00

program:

Jeremiah Clarke
(1674-1707)
„The Prince of Denmark's March”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Arioso z koncertu klawesynowego f-moll
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga h-moll BWV 544
Ennio Morricone (1928-2020)
„Obój Gabriela” z filmu „Misja”
Mieczysław Surzyński (1866-1924)
Chaconne op. 14
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Etiuda op. 10 nr 3
Władimir Wawiłow (1925-1973)
„Ave Maria” (przypisywane G. Cacciniemu)
J. Christopher Pardini (1973)
Toccata on „Amazing Grace”
Marek Czerniewicz (1974)
For My Godfather na flugelhorn i organy
Denis Bédard (1950)
Variations sur Christus Vincit

Bogdan Narloch jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie organów prof. Leona Batora.

Pracę dydaktyczną rozpoczął w 1982 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie, gdzie utworzył klasę organów. Od 1990 roku jest pracownikiem Akademii Pomorskiej w Słupsku, a od 2011 roku Akademii Sztuki w Szczecinie. Jest wykładowcą z tytułem profesora zwyczajnego Akademii Sztuki w Szczecinie.

Od wielu lat jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku. W latach 1995-2014, wspólnie z prof. Markiem Toporowskim, organizował coroczne Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, w których wykładowcami byli wybitni europejscy organiści.

Bogdan Narloch prowadzi aktywną działalność koncertową, która obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną i koncerty z orkiestrami. Występował w większości krajów europejskich oraz w Izraelu, Brazylii, Urugwaju i na Tajwanie. W swoim dorobku posiada 6 CD, na których prezentuje, m.in. historyczne organy i muzykę organową Pomorza.

Oprócz działalności koncertowej i dydaktycznej zajmuje się badaniami i ochroną historycznych organów na Pomorzu, współpracując w tym zakresie z Urzędem Ochrony Zabytków. Opracował liczne projekty remontów zabytkowych instrumentów, dokumentacji konserwatorskich, prowadził także nadzór wielu prac organmistrzowskich. Jest autorem pracy „Organy i muzyka organowa na Pomorzu” wydanej przez wydawnictwo AM w Poznaniu.

Za swoją działalność został odznaczony, m.in. brązowym medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodą „Pro Arte” Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury oraz nagrodą „Koszaliński Orzeł” w dziedzinie Kultura, przyznanym przez Prezydenta Miasta Koszalina. W 2021 roku został uhonorowany odznaczeniem „Pro Ecclesia et Pontifice” przyznanym przez papieża Franciszka.

Roman Gryń jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończył w 1983 roku na wydziale instrumentalnym ze specjalnością Trąbka. Swoje umiejętności doskonalił u Tiemofieja Dokshicera i Edwarda Tara w Bayreuth.

Jest laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku (1985).

Pracę zawodową rozpoczął w 1983 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1986-1988 pracował na stanowisku muzyka solisty w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, a w latach 1986-2007 był solistą i kierownikiem grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Współpracował z Filharmonią Bałtycką, Szczecińską, Koszalińską, Toruńską Orkiestrą Kameralną, „Capellą Bydgostiensis”, Brandenburgische Staatsorchester, The Northamptonshire County Youth Concert Band, z którymi koncertował we wszystkich krajach Europy, a także w USA i Kanadzie.

Roman Gryń koncertuje z organistami, jest współtwórcą zespołu kameralnego „Poznań Brass Quintet”, wielokrotnie koncertował z zespołem „Tutti e Solo”, z którym nagrał CD „Polski Barok”.

Jest profesorem zwyczajnym Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę trąbki, pełniąc od 2002 do 2020 roku funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu.

Bardzo często zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych. Prowadzi warsztaty i kursy interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej.


Kierownictwo artystyczne koncertów
dr hab. Witold Zalewski

Organizatorzy
Oświęcimskie Centrum Kultury

Parafia św. Maksymiliana Męczennika

Koncerty
Kościół św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2

26. Letnie Koncerty Organowe galeria

Wróć do strony głównej...
Realizacja: HEXADE.COM (Grafik, projektant, webdesigner)