W okresie od 19 czerwca do 17 lipca 2023 roku w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu odbyło pięć koncertów w ramach 27. Letnich Koncertów Organowych.
Koncerty organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury i Parafię św. Maksymiliana Męczennika
przyciągają wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania
muzyki organowej skomponowanej przez wielkich mistrzów gatunku oraz
utworów kompozytorów współczesnych. Koncerty urozmaicane są wykonywaniem
wspólnych utworów z towarzyszeniem innych instrumentów.
Podczas
tegorocznej edycji koncertów odbywały się – 19 czerwca oraz 3 i 10
lipca – transmisje obrazu z chóru – gry na organach – dla widzów
zgromadzonych w kościele.
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Toccata i fuga d-moll (dorycka), BWV 538 Preludium chorałowe „O Mensch, bewein dein Sunde Gross” BWV 622 Fantazja i fuga g-moll, BWV 542 Charles-Marie Widor (1844-1937) V symfonia f-moll op. 42 nr 1, cz. I Allegro Vivace Johann Sebastian Bach (1685-1750) III Suita Wiolonczelowa C-dur BWV1009 Allemande, Courante Pietro Locatelli (1695-1764) Sonata wiolonczelowa D-dur op. 6 Adagio Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Sonata c-moll, op. 65 nr 2 Grave, Adagio, Allegro maestoso e Vivace, Fuga Charles-Marie Widor (1844-1937) V symfonia f-moll op. 42 nr 1, cz. V Toccata Hanna Zalewska jest studentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. dra hab. Andrzeja Białki.
Jest
laureatką wielu konkursów muzycznych m.in. Ogólnopolskiego Konkursu
Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” (2016), XI Konkursu Młodych
Organistów (Kraków 2018, I miejsce), IX Ogólnopolskiego Konkursu
Organowego (Olsztyn 2019, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu
Organowego CEA 2019 (Wrocław, I miejsce).
Uczestniczyła w
kursach mistrzowskich, m.in. w 2016 i 2018 roku w Zimowej Akademii
Sztuki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w
Lusławicach. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, m.in. w Krakowie,
Oświęcimiu, Rabce-Zdroju, Zabrzu, Jastrzębiej Górze, Koszalinie,
Drezdenku.
W 2019 roku Hanna Zalewska reprezentowała Kraków na
Światowych Dniach Młodzieży w Panamie, podczas których wykonała recital
organowy w mieście Panami City. W tym samym roku odbyła tournée po
Francji w ramach projektu „Fete de la musique”.
Była
stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia
artystyczne w sezonie artystycznym 2018/2019 oraz w 2021 roku
realizowała projekt stypendialny pod nazwą „Hanna Zalewska prezentuje
organy Krakowa”.
Witold Zalewski ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia.
Od
1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W
latach 1998-2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii
Metropolitalnej w Krakowie.
Jako solista koncertował regularnie
na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. w
katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w
Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space,
Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de
Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i
Moskwie.
W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do
ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę
organisty w Katedrze Wawelskiej, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz na
Błoniach Krakowskich.
Witold Zalewski jest autorem „Śpiewnika
pieśni kościelnych” wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w
1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji,
m.in. „Śpiewnika Wawelskiego”.
W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”.
W
latach 2016-2020 był dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki
Kościelnej w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej
Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku
profesora uczelnianego.
Adam Doniec
w kwietniu 2023 roku został absolwentem Zespołu Państwowych Szkół
Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Na wiolonczeli gra od
12 lat.
Jest laureatem wielu konkursów gry solowej –
Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Smyczkowych w Elblągu, Cello
Competition in Prague, III Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego
„Cellolove”, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego ,,Opus 2021’’ oraz w
grze kameralnej – Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej „Wokół
Haydna”, VI Warszawskiego Forum Muzyki Kameralnej, XV Ogólnopolskiego
Konkursu Kameralistyki Fortepianowej, International Art Festival &
Contest ,,Talents of Europe’’, XXX Międzynarodowego Konkursu Młodych
Muzyków ,,Citta di Barletta’’ 2020.
Wielokrotnie brał udział w
Zimowej Akademii Muzyki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa
Pendereckiego w Lusławicach oraz kursach mistrzowskich i warsztatach w
Pile, Augustowie, Nałęczowie pod kierunkiem profesorów – Marcina
Zdunika, Kazimierza Michalika, Tomasza Strahla, Bartosza Koziaka,
Tomasza Lisieckiego, Edwarda Kinga, Tomasza Darocha, Rafała
Kwiatkowskiego, Andrzeja Bauera, Aleksandra Dębicza.
Ważną
częścią jego muzycznego rozwoju było współtworzenie przez dwa i pół roku tria
fortepianowego ,,Tshcekado Trio” w klasie prof. Marcina Koziaka. Wacław Golonka – organy Stanisław Dziewior – trąbka poniedziałek, 26 czerwca 2023 godz. 19:00
program:
Jeremiah Clarce (1674-1707) The prince of demenark`s march František Xaver Brixi (1732-1771) Preludium F-dur Johann Ferdinand Norbert Seger (1716-1782) Toccata i fuga a-moll Georg Fridrich Haendel (1685-1759) Suita na Wodzie na trąbkę i organy Ouverture, Gigue, Air (Menuet), Boureé, Marche Johann Sebastian Bach (1685-1750) Preludium i fuga G-dur BWV 541 Michał Lorenc (1955) Ave Maria (z filmu Pasja) Wladimir Wawiłow (1925-1973) Ave Maria Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Sonata D-dur op. 65 nr 5 Andante, Andante con moto, Allegro maestoso John Stanly (1712-1786) Trumpet Voluntary Wacław Golonka
ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie oraz Hochschule für Musik und
Darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Hansa Haselböcka uzyskując
dyplomy z wyróżnieniem. W trakcie studiów w Wiedniu był stypendystą
Ministerstwa Kultury Austrii. Jest laureatem konkursów organowych w
Pradze (II nagroda), Norymberdze (III nagroda) i Pretorii gdzie oprócz
pierwszej nagrody otrzymał trzy wyróżnienia.
Od wielu lat
prowadzi intensywną działalność koncertową w Europie, Azji, Ameryce
Północnej i Afryce. Do najważniejszych miejsc jego działalności
artystycznej należą katedry w Wiedniu, Utrechcie, Chartres, Lozannie,
Oliwie, Kaliningradzie, sale koncertowe Filharmonii Narodowej w
Warszawie, Berliner Philharmonie, Filharmonie Moskwy (im. S.
Rachmaninowa), Perm, Murmańska, Cape Town Philharmony, Buxter Concert
Hall, UNISA w Pretorii, Nottingam Albert Hall, Meistersingerhalle w
Norymberdze, Cleveland Museum of Art, austriackiego radia ORF w Wiedniu,
słowackiego radia w Bratysławie oraz wielokrotnie B. Smetany w Pradze.
Jako solista występował z Radio Philharmony Orchestra w
Pretorii, Cape Town Philharmonic Orchestra, Filharmonią w Bydgoszczy,
Brnie, praskim FOK, Concerto Avenna, Bielską Orkiestrą Kameralną,
Capellą Cracoviensis i Śląską Orkiestrą Kameralną.
Jako kameralista
współpracuje z wieloma artystami, prezentując muzykę wszystkich epok i
stylów.
Zrealizował wiele nagrań dla stacji telewizyjnych i
radiowych. Z orkiestrą Concerto Avenna nagrał koncert organowy Pawła
Łukaszewskiego. Nagranie znalazło się na płycie CD z kompozycjami autora
koncertu, która otrzymała nagrodę Fryderyka 2008 roku.
Wacław
Golonka jest pomysłodawcą i dyrektorem Konkursu Muzyki Organowej i
Kameralnej „Artem cameralem promovere” w Mielcu a także organizatorem
konkursu dla młodych organistów „Lux organi” w Chorzowie.
Prowadzi
działalność dydaktyczno-naukową w wielu ośrodkach akademickich w
Polsce, Czechach i Niemczech. Jest profesorem Akademii Muzycznej w
Krakowie prowadząc w niej klasę organów.
W latach 2016-2020
pracował nad zbiorem „Nieznane pieśni religijne powiatu
bieruńsko-lędzińskiego i województwa śląskiego” obejmującym zebranie,
zharmonizowanie, skomponowanie postludiów, wydanie oraz nagranie pieśni i
postludiów na płycie CD pt. „In honorem Sancti Valentini”.
Artysta
wciąż poszerza swój repertuar dokonując prawykonań i nagrań
nowych utworów organowych i organowo-kameralnych dedykowanych jemu oraz
artystom, z którymi współpracuje.
W 2020 roku został laureatem Nagrody Marszałka województwa śląskiego w dziedzinie kultury.
Stanisław Dziewior ukończył studia w Akademii Muzycznej w Katowicach w 1983 roku.
Podstawowym
nurtem jego działalności artystycznej jest praca w Narodowej Orkiestrze
Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, z którą związany jest od
1980 roku pełniąc obecnie funkcję trębacza solisty.
Będąc muzykiem tej
orkiestry wziął udział w kilkudziesięciu tourneés koncertowych w
Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji, występując w wielu
renomowanych salach koncertowych i podczas znaczących festiwali.
Z
Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia dokonał licznych nagrań
dla wielu krajowych i zagranicznych wytwórni fonograficznych.
Jako
solista nagrał dla potrzeb archiwalnych Polskiego Radia, m.in. „Koncert
na trąbkę i orkiestrę” A. Arutuniana oraz „Koncert gotycki na trąbkę i
orkiestrę” A. Panufnika.
W charakterze solisty występuje z orkiestrami
filharmonicznymi w całym kraju.
Zapraszany jest do udziału w
praca jury wielu konkursów i przesłuchań muzycznych oraz w charakterze
wykładowcy kursów i warsztatów muzycznych.
Jest profesorem klasy trąbki w Akademii Muzycznej w Katowicach. Piotr Rojek – organy Ryszard Żołędziewski – saksofon poniedziałek, 3 lipca 2023 godz. 19:00
program:
Claude Debussy (1862-1918) Rhapsody Michael Dulitsky (1952) Elegiya Piotr Rojek (1975) Improwizacje Edvard Grieg (1843-1907) Peer Gynt Suite nr 1, op. 46 Poranek, Taniec Anitry, W grocie Króla Gór Mirosław Gąsieniec (1954) Aria Béla Bartók (1881-1945) 6 Romanian Folk Dances Vittorio Monti (1868-1922) Cardas Piotr Rojek ukończył
studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na
Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego
oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w
klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dra hab. Krystiana
Kiełba.
Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych
oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości
świata muzyki organowej, jak Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans
Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof,
Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.
Dr hab. Piotr
Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest
Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów,
Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej
Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz
Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola
Szymanowskiego we Wrocławiu. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i
za granicą.
Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i
za granicą m.in. w Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Izraelu, na
Litwie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie,
USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Węgrzech i Wyspach
Ålandzkich.
Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku
płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów
od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego
Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody
Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk.
Piotr Rojek był
stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger
Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i
kompozytorskich.
Artysta otrzymał także szereg nagród i
wyróżnień, m.in. Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola
Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji
Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla
Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodę Ministra
Kultury Ukrainy, Gwiazdę Orderu Kapituły Kanoników w uznaniu zasług
położonych w odbudowie barokowych organów Michaela Englera w Bazylice w.
Elżbiety we Wrocławiu oraz Medal Prezydenta Wrocławia Merito de
Wratislavia – Zasłużony dla Wrocławia, za szczególne zasługi dla Miasta
Wrocławia. Ryszard Żołędziewski odbył
studia w zakresie gry na saksofonie klasycznym w Konservatorium für
Musik und Theater Bern-Hochschule der Künste Bern w Szwajcarii.
Kształcił się pod kierunkiem tak wybitnych saksofonistów jak Christian
Roellinger (Francja), John-Edward Kelly (USA), Iwan Roth i Marcus Weiss
(Szwajcaria).
Uczestniczył również w Jazz Master Class
prowadzonych przez Jerry'ego Bergonzi (USA). Artyzm kompozytorski muzyki
współczesnej studiował pod kierunkiem Henriego Pousseura (Belgia) oraz
Ursa Petera Schneidera (Szwajcaria).
Jest saksofonistą, pedagogiem, aranżerem, kompozytorem i jurorem konkursów muzycznych w Europie i Azji.
Brał
udział w ponad 300 koncertach w ramach międzynarodowych festiwali
muzycznych w większości krajów Europy, w Gruzji, Izraelu, Kanadzie,
Kazachstanie, Rosji i USA. Jako solista koncertował z orkiestrami w
Austrii (Wiedeń), Belgii (Antwerpia), Białorusi (Mińsk), Holandii
(Amsterdam, Utrecht), Izraelu (Jerozolima, Tel Awiw-Herzliya), Kanadzie
(Toronto), Kazachstanie (Ałmaty), Łotwie (Ryga, Daugavpils, Lipawa),
Polsce (Wrocław, Jelenia Góra, Opole, Gorzów Wielkopolski), Rosji
(Jekaterynburg, Krasnojarsk) i Ukrainie (Kijów, Charków).
Uczestniczył
w nagraniach dla radia i telewizji, zrealizował nagrania 4 płyt CD oraz
opublikował autorską monografię naukową w języku polskim i angielskim, 4
artykuły naukowe (w języku polskim, angielskim i rosyjskim), 6
podręczników edukacyjnych oraz 5 opracowań muzycznych.
Ryszard Żołędziewski prowadzi klasy mistrzowskie oraz jest prelegentem
wykładów naukowych w wyższych uczelniach muzycznych w USA, Europie,
Polsce. Jest wykładowcą letnich kursów muzycznych w Dusznikach Zdroju.
Na przestrzeni ponad 30 letniej działalności
dydaktycznej wykształcił wielu znakomitych saksofonistów, muzyków,
którzy wielokrotnie byli laureatami prestiżowych konkursów muzycznych w
Europie i Azji.
W Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we
Wrocławiu – z tytułem prof. dra hab. – prowadzi klasę saksofonu oraz
pełni funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych, Perkusji i
Akordeonu. Pełni również funkcję Przewodniczącego Stowarzyszenia
Polskich Artystów Muzyków Oddział we Wrocławiu oraz Dyrektora
Artystycznego Europejskiego Forum Saksofonowego.
Jest promotorem
oraz recenzentem w postępowaniach doktorskich i habilitacyjnych, jak
również członkiem licznych komisji doktorskich i habilitacyjnych.
Został
nagradzany przez Ministerstwo Kultury Ukrainy, JM Rektora Narodowej
Akademii Muzycznej im. P.I. Czajkowskiego w Kijowie, Narodowej Akademii
Sztuki Ukrainy w Kijowie oraz JM Rektora Uniwersytetu Daugavpils na
Łotwie za krzewienie kultury muzycznej na terytorium Ukrainy i Łotwy.
Za
całokształt działalności artystycznej, naukowej i dydaktycznej
postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej został odznaczony
Brązowym Krzyżem Zasługi. Daniel Prajzner – organy Justyna Grabowska – portatyw, wirginał Maria Klich – śpiew, lira korbowa, psalterium poniedziałek, 10 lipca 2023 godz. 19:00
program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fantazja i fuga g-moll BWV 542 Georg Böhm (1661-1733) Vater unser im Himmelreich Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) Fantazja op. 101 nr 9 Zsolt Gardonyi (1946) Mozart Changes Guillaume d'Amiens (XIII w.) C'est la fin koi que nus die Leoninus – Haec Dies – Organum duplum (Szkoła Notre Dame XII w.) Perotinus – Beata viscera (Szkoła Notre Dame XIII w.) Dou way Robin/Sancta Mater Gratiae (Anglia XIII w.) El Llibre Vermell de Montserrat (XIV w.) Ad mortem festinamus Petrus de Grudencz (1392-ok.1480) Predulcis eurus turbinis Miri it is while summer ilast (Anglia ok. 1225) Francesco Landini (ok. 1325/35-1397) Ecco la primavera Adolf Hesse (1809-1863) Preludium i fuga d-moll Daniel Prajzner
ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w 2008 roku w klasie
organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy uzyskując dyplom z wyróżnieniem
oraz w 2010 roku w Conservatorium van Amsterdam w klasie organów prof.
Pietera van Dijka, uzyskując tytuł Master of music.
W 2007 roku
uczestniczył w programie Sokrates/Erasmus, studiując w Hochschule für
Musik und Theater w Hamburgu w Niemczech, m.in. w klasie organów prof.
Pietera van Dijka oraz w klasie klawesynu prof. Menno van Delfta. Brał
udział w mistrzowskich kursach interpretacji prowadzonych przez G.
Boveta, K. Eichhorna, J. Gembalskiego, G. Gnanna, B. Haasa, L. Lohmanna,
M. Sandera, J. Serafina, Z. Szathmary’ego, C. Tilney’a, D.
Titteringtona, M. Toporowskiego, V. Warniera.
Jest laureatem
Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów Klas Organów w Częstochowie, XIV
Międzynarodowego Konkursu Młodych Organistów w Opavie w Czechach
(wyróżnienie), III Europejskiego Konkursu Organowego w Castellana Grotte
we Włoszech (I nagroda), IV Międzynarodowego Konkursu Organowego im.
Mikaela Tariverdieva w Moskwie i Kaliningradzie w Rosji (wyróżnienie i
nagroda specjalna fundacji De Boni Arte „Za najlepszą interpretację
muzyki sakralnej”).
Za osiągnięcia artystyczne otrzymał m.in.
stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”
(2006), Nagrodę Promocyjną Volksbank Paderborn-Höxter w Niemczech
„Młodzi Twórcy w Europie 2006”.
Koncertował w Holandii, Japonii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Szwajcarii, na Białorusi, Litwie, Ukrainie, we Włoszech i w Polsce.
Pracuje
w Akademii Muzycznej w Krakowie na stanowisku adiunkta. W 2017 roku
uzyskał stopień doktora sztuki, a w 2023 roku stopień doktora
habilitowanego sztuki. Działalność dydaktyczną prowadzi równolegle w
Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Artura Malawskiego w Przemyślu.
Jest pomysłodawcą, autorem koncepcji programowej i
organizacyjnej, prezesem zarządu Salezjańskiej Szkoły Organistowskiej w
Przemyślu, reaktywowanej w 2018 roku.
Justyna Grabowska
ukończyła z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną, gdzie studiowała
grę na klawesynie w klasie prof. Magdaleny Myczki, a następnie
Podyplomowe Studium Mistrzowskie Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie
doskonaliła umiejętności pod kierunkiem prof. Marty Czarny-Kaczmarskiej.
Uczestniczyła
w wielu kursach muzyki dawnej w Polsce i za granicą, prowadzonych przez
klawesynistów takiej miary, jak Jacques Ogg, Ketil Haugsgand, Lilianna
Stawarz czy Francois Lengelle.
W trakcie swojej działalności
artystycznej wzięła udział w licznych projektach organizowanych m.in.
przez Balet Dworski Cracovia Danza, Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej,
Capellę Cracoviensis, Sinfoniettę Cracovia, Operę Krakowską oraz zespół
Flores Rosarum, specjalizujący się w monodii liturgicznej.
W zależności
od wykonywanego repertuaru koncertuje na różnego rodzaju instrumentach
klawiszowych – klawesynie, wirginale, pozytywie i portatywie.
Na
stałe współpracuje z zespołem muzyki dawnej Floripari-Muzycy
Wawelscy, z którym dokonała wielu nagrań m.in. Muzykalia Rakowskie,
Cantigas de Santa Maria i z którym koncertuje na festiwalach w Polsce i
za granicą, m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Rumuni, Bułgarii,
Austrii, Mołdawii, Słowacji.
Od 2012 roku jest pracownikiem Katedry Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Maria Klich
ukończyła Akademię Muzyczną w Poznaniu na wydziale instrumentalnym w
katedrze fortepianu. Studia – śpiew solowy – kontynuowała w Akademii
Muzycznej w Krakowie oraz Conservatoire National de Région w Lyonie.
Swoje umiejętności doskonaliła podczas rocznego stypendium w
Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie oraz na licznych kursach
mistrzowskich.
Ukończyła Podyplomowe Studia z Monodii Liturgicznej w
Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie oraz MAS Renaissance
Polyphony Performance w Conservatorio della Svizzera Italiana w Lugano.
Na
stałe związana jest z zespołem Flores Rosarum specjalizującym się w
monodii liturgicznej oraz w śpiewach św. Hildegardy z Bingen, z którym
nagrała dwie płyty. Jest również członkiem zespołu muzyki dawnej
Floripari-Muzycy Wawelscy, wykonującego przede wszystkim muzykę
renesansu.
Występowała na licznych festiwalach muzyki dawnej w
kraju i za granicą m.in. Muzyka w Starym Krakowie, Cracovia Sacra,
Musica Divina, Banchetto Musicale, Fide et Amore, Organy Plus+, Ucho
Igielne, Kromer Biecz Festival.
Jako lirniczka współpracuje z Działem edukacji Filharmonii Krakowskiej oraz z wieloma zespołami muzyki dawnej.
Brała
udział w licznych warsztatach lirniczych oraz nagraniach.
Prowadzi
także działalność pedagogiczną. W latach 2016-2020 uczyła emisji głosu w
Opactwie Benedyktynów w Tyńcu. Obecnie prowadzi zajęcia z emisji głosu w
Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego w Krakowie. Andrzej Turek – organy Wacław Turek – akordeon poniedziałek, 17 lipca 2023 godz. 19:00
program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Preludium i Fuga h-moll, BWV 544 Chorał “Herzlich tut mich verlangen”, BWV 727 Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) Sonata d-moll op. 65 nr 6 Choral-Andante sostenuto, Allegro molto, Fuga, Finale Johann Sebastian Bach (1685-1750) Preludium i Fuga a-moll, BWV 543 Enrique Granados (1867-1916) Taniec hiszpański op. 37 nr 2 „Oriental” Taniec hiszpański op. 37 nr 5 „Andaluza” Ignacy Jan Paderewski (1860-1941) Menuet G-dur op. 41 nr 1 Vincent Lübeck (1654-1740) Preludium i Fuga E-dur, LubWV 7
Andrzej Turek
jest absolwentem Uniwersytetu Artystycznego w Zurychu (Zurcher
Hochschule der Kunste) gdzie studiował grę na organach w klasie prof.
Andreasa Josta i prof. Tobiasa Williego.
Edukację uzupełniał podczas
wizyt studyjnych w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji oraz innych
ośrodkach muzyki organowej w Szwajcarii a także uczestnicząc w kursach
interpretacji muzycznej w Polsce i Szwajcarii.
Jest laureatem II
nagrody V Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. Mariana Sawy
(Warszawa, 2017). Koncertował w Szwajcarii m.in. w Tonhalle Zurich oraz w
katedrze Grossmünster w Zurychu i w Polsce.
Obecnie pełni funkcję pierwszego organisty w Reformierte Kirche w Urdorf w Szwajcarii.
Wacław Turek ukończył studia w zakresie gry na akordeonie w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dra Janusza Patera.
Wykonuje
na akordeonie utwory kompozytorów od baroku po współczesność, w tym
m.in. utwory J.S. Bacha, J. Haydna, C. Francka oraz I.J. Paderewskiego.
Większość utworów, które w oryginale nie były napisane na akordeon
transkrybuje osobiście. Jako jeden z nielicznych akordeonistów w
programach swoich koncertów umieszcza dzieła muzyki organowej.
Jest
laureatem krajowych i zagranicznych konkursów muzycznych, w tym III
nagrody na Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (Niemcy, 1987) w
kategorii zawodowej.
Koncertował w Polsce, Niemczech, Francji, Australii, Chinach, Singapurze i Malezji.
Kierownictwo artystyczne koncertów dr hab. Witold Zalewski, prof. Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II
Organizatorzy Oświęcimskie Centrum Kultury Parafia św. Maksymiliana Męczennika
Koncerty Kościół św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2