ARCHIWUM SERWISU

27. Letnie Koncerty Organowe 2023

od: do:

na plakacie logo koncertów oraz program
W okresie od 19 czerwca do 17 lipca 2023 roku w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu odbyło pięć koncertów w ramach 27. Letnich Koncertów Organowych.

Koncerty organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury i Parafię św. Maksymiliana Męczennika przyciągają wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania muzyki organowej skomponowanej przez wielkich mistrzów gatunku oraz utworów kompozytorów współczesnych. Koncerty urozmaicane są wykonywaniem wspólnych utworów z towarzyszeniem innych instrumentów.

Podczas tegorocznej edycji koncertów odbywały się – 19 czerwca oraz 3 i 10 lipca – transmisje obrazu z chóru – gry na organach – dla widzów zgromadzonych w kościele.  

27. Letnie Koncerty Organowe 2023 | galeria

Hanna Zalewska
– organy
Witold Zalewski – organy
Adam Doniec – wiolonczela
poniedziałek, 19 czerwca 2023 godz. 19:00

program:

Johann Sebastian Bach
(1685-1750)
Toccata i fuga d-moll (dorycka), BWV 538
Preludium chorałowe „O Mensch, bewein dein Sunde Gross” BWV 622
Fantazja i fuga g-moll, BWV 542
Charles-Marie Widor (1844-1937)
V symfonia f-moll op. 42 nr 1, cz. I Allegro Vivace
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
III Suita Wiolonczelowa C-dur BWV1009
Allemande, Courante
Pietro Locatelli (1695-1764)
Sonata wiolonczelowa D-dur op. 6
Adagio
Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonata c-moll, op. 65 nr 2
Grave, Adagio, Allegro maestoso e Vivace, Fuga
Charles-Marie Widor (1844-1937)
V symfonia f-moll op. 42 nr 1, cz. V Toccata

Hanna Zalewska
jest studentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. dra hab. Andrzeja Białki.

Jest laureatką wielu konkursów muzycznych m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” (2016), XI Konkursu Młodych Organistów (Kraków 2018, I miejsce), IX Ogólnopolskiego Konkursu Organowego (Olsztyn 2019, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Organowego CEA 2019 (Wrocław, I miejsce).

Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, m.in. w 2016 i 2018 roku w Zimowej Akademii Sztuki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, m.in. w Krakowie, Oświęcimiu, Rabce-Zdroju, Zabrzu, Jastrzębiej Górze, Koszalinie, Drezdenku.

W 2019 roku Hanna Zalewska reprezentowała Kraków na Światowych Dniach Młodzieży w Panamie, podczas których wykonała recital organowy w mieście Panami City. W tym samym roku odbyła tournée po Francji w ramach projektu „Fete de la musique”.

Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne w sezonie artystycznym 2018/2019 oraz w 2021 roku realizowała projekt stypendialny pod nazwą „Hanna Zalewska prezentuje organy Krakowa”.

Witold Zalewski ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia.

Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W latach 1998-2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie.

Jako solista koncertował regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie.

W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty w Katedrze Wawelskiej, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz na Błoniach Krakowskich.

Witold Zalewski jest autorem „Śpiewnika pieśni kościelnych” wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji, m.in. „Śpiewnika Wawelskiego”.

W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”.

W latach 2016-2020 był dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelnianego.

Adam Doniec w kwietniu 2023 roku został absolwentem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Na wiolonczeli gra od 12 lat.

Jest laureatem wielu konkursów gry solowej – Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Smyczkowych w Elblągu, Cello Competition in Prague, III Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego „Cellolove”, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego ,,Opus 2021’’ oraz w grze kameralnej – Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej „Wokół Haydna”, VI Warszawskiego Forum Muzyki Kameralnej, XV Ogólnopolskiego Konkursu Kameralistyki Fortepianowej, International Art Festival & Contest ,,Talents of Europe’’, XXX Międzynarodowego Konkursu Młodych Muzyków ,,Citta di Barletta’’ 2020.

Wielokrotnie brał udział w Zimowej Akademii Muzyki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz kursach mistrzowskich i warsztatach w Pile, Augustowie, Nałęczowie pod kierunkiem profesorów – Marcina Zdunika, Kazimierza Michalika, Tomasza Strahla, Bartosza Koziaka, Tomasza Lisieckiego, Edwarda Kinga, Tomasza Darocha, Rafała Kwiatkowskiego, Andrzeja Bauera, Aleksandra Dębicza.

Ważną częścią jego muzycznego rozwoju było współtworzenie przez dwa i pół roku tria fortepianowego ,,Tshcekado Trio” w klasie prof. Marcina Koziaka.

Wacław Golonka – organy
Stanisław Dziewior – trąbka
poniedziałek, 26 czerwca 2023 godz. 19:00

program:

Jeremiah Clarce (1674-1707)   
The prince of demenark`s march
František Xaver Brixi (1732-1771)
Preludium F-dur
Johann Ferdinand Norbert Seger (1716-1782)
Toccata i fuga a-moll
Georg Fridrich Haendel (1685-1759)
Suita na Wodzie na trąbkę i organy
Ouverture, Gigue, Air (Menuet), Boureé, Marche
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga G-dur BWV 541
Michał Lorenc (1955)
Ave Maria (z filmu Pasja)       
Wladimir Wawiłow (1925-1973)
Ave Maria
Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonata D-dur op. 65 nr 5
Andante, Andante con moto, Allegro maestoso
John Stanly (1712-1786)
Trumpet Voluntary

Wacław Golonka
ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Hansa Haselböcka uzyskując dyplomy z wyróżnieniem. W trakcie studiów w Wiedniu był stypendystą Ministerstwa Kultury Austrii. Jest laureatem konkursów organowych w Pradze (II nagroda), Norymberdze (III nagroda) i Pretorii gdzie oprócz pierwszej nagrody otrzymał trzy wyróżnienia.

Od wielu lat prowadzi intensywną działalność koncertową w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Afryce. Do najważniejszych miejsc jego działalności artystycznej należą katedry w Wiedniu, Utrechcie, Chartres, Lozannie, Oliwie, Kaliningradzie, sale koncertowe Filharmonii Narodowej w Warszawie, Berliner Philharmonie, Filharmonie Moskwy (im. S. Rachmaninowa), Perm, Murmańska, Cape Town Philharmony, Buxter Concert Hall, UNISA w Pretorii, Nottingam Albert Hall, Meistersingerhalle w Norymberdze, Cleveland Museum of Art, austriackiego radia ORF w Wiedniu, słowackiego radia w Bratysławie oraz wielokrotnie B. Smetany w Pradze.

Jako solista występował z Radio Philharmony Orchestra w Pretorii, Cape Town Philharmonic Orchestra, Filharmonią w Bydgoszczy, Brnie, praskim FOK, Concerto Avenna, Bielską Orkiestrą Kameralną, Capellą Cracoviensis i Śląską Orkiestrą Kameralną.

Jako kameralista współpracuje z wieloma artystami, prezentując muzykę wszystkich epok i stylów.

Zrealizował wiele nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych. Z orkiestrą Concerto Avenna nagrał koncert organowy Pawła Łukaszewskiego. Nagranie znalazło się na płycie CD z kompozycjami autora koncertu, która otrzymała nagrodę Fryderyka 2008 roku.

Wacław Golonka jest pomysłodawcą i dyrektorem Konkursu Muzyki Organowej i Kameralnej „Artem cameralem promovere” w Mielcu a także organizatorem konkursu dla młodych organistów „Lux organi” w Chorzowie.

Prowadzi działalność dydaktyczno-naukową w wielu ośrodkach akademickich w Polsce, Czechach i Niemczech. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie prowadząc w niej klasę organów.

W latach 2016-2020 pracował nad zbiorem „Nieznane pieśni religijne powiatu bieruńsko-lędzińskiego i województwa śląskiego” obejmującym zebranie, zharmonizowanie, skomponowanie postludiów, wydanie oraz nagranie pieśni i postludiów na płycie CD pt. „In honorem Sancti Valentini”.

Artysta wciąż poszerza swój repertuar dokonując prawykonań i nagrań nowych utworów organowych i organowo-kameralnych dedykowanych jemu oraz artystom, z którymi współpracuje.

W 2020 roku został laureatem Nagrody Marszałka województwa śląskiego w dziedzinie kultury.

Stanisław Dziewior ukończył studia w Akademii Muzycznej w Katowicach w 1983 roku.

Podstawowym nurtem jego działalności artystycznej jest praca w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, z którą związany jest od 1980 roku pełniąc obecnie funkcję trębacza solisty.

Będąc muzykiem tej orkiestry wziął udział w kilkudziesięciu tourneés koncertowych w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji, występując w wielu renomowanych salach koncertowych i podczas znaczących festiwali.

Z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia dokonał licznych nagrań dla wielu krajowych i zagranicznych wytwórni fonograficznych.

Jako solista nagrał dla potrzeb archiwalnych Polskiego Radia, m.in. „Koncert na trąbkę i orkiestrę” A. Arutuniana oraz „Koncert gotycki na trąbkę i orkiestrę” A. Panufnika.

W charakterze solisty występuje z orkiestrami filharmonicznymi w całym kraju.

Zapraszany jest do udziału w praca jury wielu konkursów i przesłuchań muzycznych oraz w charakterze wykładowcy kursów i warsztatów muzycznych.

Jest profesorem klasy trąbki w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Piotr Rojek – organy
Ryszard Żołędziewski – saksofon
poniedziałek, 3 lipca 2023 godz. 19:00

program:

Claude Debussy
(1862-1918)
Rhapsody
Michael Dulitsky (1952)
Elegiya
Piotr Rojek (1975)
Improwizacje
Edvard Grieg (1843-1907)
Peer Gynt Suite nr 1, op. 46
Poranek, Taniec Anitry, W grocie Króla Gór
Mirosław Gąsieniec (1954)
Aria
Béla Bartók (1881-1945)
6 Romanian Folk Dances
Vittorio Monti (1868-1922)
Cardas

Piotr Rojek ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dra hab. Krystiana Kiełba.

Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.

Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą.

Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą m.in. w Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Izraelu, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Węgrzech i Wyspach Ålandzkich.

Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk.
 
Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich.

Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień, m.in. Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodę Ministra Kultury Ukrainy, Gwiazdę Orderu Kapituły Kanoników w uznaniu zasług położonych w odbudowie barokowych organów Michaela Englera w Bazylice w. Elżbiety we Wrocławiu oraz Medal Prezydenta Wrocławia Merito de Wratislavia – Zasłużony dla Wrocławia, za szczególne zasługi dla Miasta Wrocławia.

Ryszard Żołędziewski
odbył studia w zakresie gry na saksofonie klasycznym w Konservatorium für Musik und Theater Bern-Hochschule der Künste Bern w Szwajcarii. Kształcił się pod kierunkiem tak wybitnych saksofonistów jak Christian Roellinger (Francja), John-Edward Kelly (USA), Iwan Roth i Marcus Weiss (Szwajcaria).

Uczestniczył również w Jazz Master Class prowadzonych przez Jerry'ego Bergonzi (USA). Artyzm kompozytorski muzyki współczesnej studiował pod kierunkiem Henriego Pousseura (Belgia) oraz Ursa Petera Schneidera (Szwajcaria).

Jest saksofonistą, pedagogiem, aranżerem, kompozytorem i jurorem konkursów muzycznych w Europie i Azji.

Brał udział w ponad 300 koncertach w ramach międzynarodowych festiwali muzycznych w większości krajów Europy, w Gruzji, Izraelu, Kanadzie, Kazachstanie, Rosji i USA. Jako solista koncertował z orkiestrami w Austrii (Wiedeń), Belgii (Antwerpia), Białorusi (Mińsk), Holandii (Amsterdam, Utrecht), Izraelu (Jerozolima, Tel Awiw-Herzliya), Kanadzie (Toronto), Kazachstanie (Ałmaty), Łotwie (Ryga, Daugavpils, Lipawa), Polsce (Wrocław, Jelenia Góra, Opole, Gorzów Wielkopolski), Rosji (Jekaterynburg, Krasnojarsk) i Ukrainie (Kijów, Charków).

Uczestniczył w nagraniach dla radia i telewizji, zrealizował nagrania 4 płyt CD oraz opublikował autorską monografię naukową w języku polskim i angielskim, 4 artykuły naukowe (w języku polskim, angielskim i rosyjskim), 6 podręczników edukacyjnych oraz 5 opracowań muzycznych.

Ryszard Żołędziewski prowadzi klasy mistrzowskie oraz jest prelegentem wykładów naukowych w wyższych uczelniach muzycznych w USA, Europie, Polsce. Jest wykładowcą letnich kursów muzycznych w Dusznikach Zdroju.

Na przestrzeni ponad 30 letniej działalności dydaktycznej wykształcił wielu znakomitych saksofonistów, muzyków, którzy wielokrotnie byli laureatami prestiżowych konkursów muzycznych w Europie i Azji.

W Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – z tytułem prof. dra hab. – prowadzi klasę saksofonu oraz pełni funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych, Perkusji i Akordeonu. Pełni również funkcję Przewodniczącego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków Oddział we Wrocławiu oraz Dyrektora Artystycznego Europejskiego Forum Saksofonowego.

Jest promotorem oraz recenzentem w postępowaniach doktorskich i habilitacyjnych, jak również członkiem licznych komisji doktorskich i habilitacyjnych.

Został nagradzany przez Ministerstwo Kultury Ukrainy, JM Rektora Narodowej Akademii Muzycznej im. P.I. Czajkowskiego w Kijowie, Narodowej Akademii Sztuki Ukrainy w Kijowie oraz JM Rektora Uniwersytetu Daugavpils na Łotwie za krzewienie kultury muzycznej na terytorium Ukrainy i Łotwy.

Za całokształt działalności artystycznej, naukowej i dydaktycznej postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi.

Daniel Prajzner – organy
Justyna Grabowska – portatyw, wirginał
Maria Klich – śpiew, lira korbowa, psalterium
poniedziałek, 10 lipca 2023 godz. 19:00

program:

Johann Sebastian Bach
(1685-1750)
Fantazja i fuga g-moll BWV 542
Georg Böhm (1661-1733)
Vater unser im Himmelreich
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
Fantazja op. 101 nr 9
Zsolt Gardonyi (1946)
Mozart Changes
Guillaume d'Amiens (XIII w.)
C'est la fin koi que nus die
Leoninus – Haec Dies – Organum duplum (Szkoła Notre Dame XII w.)
Perotinus – Beata viscera (Szkoła Notre Dame XIII w.)
Dou way Robin/Sancta Mater Gratiae (Anglia XIII w.)
El Llibre Vermell de Montserrat (XIV w.)
Ad mortem festinamus
Petrus de Grudencz (1392-ok.1480)
Predulcis eurus turbinis
Miri it is while summer ilast (Anglia ok. 1225)
Francesco Landini (ok. 1325/35-1397)
Ecco la primavera
Adolf Hesse (1809-1863)
Preludium i fuga d-moll

Daniel Prajzner
ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w 2008 roku w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy uzyskując dyplom z wyróżnieniem oraz w 2010 roku w Conservatorium van Amsterdam w klasie organów prof. Pietera van Dijka, uzyskując tytuł  Master of music.

W 2007 roku uczestniczył w programie Sokrates/Erasmus, studiując w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w Niemczech, m.in. w klasie organów prof. Pietera van Dijka oraz w klasie klawesynu prof. Menno van Delfta. Brał udział w mistrzowskich kursach interpretacji prowadzonych przez G. Boveta, K. Eichhorna, J. Gembalskiego, G. Gnanna, B. Haasa, L. Lohmanna, M. Sandera, J. Serafina, Z. Szathmary’ego, C. Tilney’a, D. Titteringtona, M. Toporowskiego, V. Warniera.

Jest laureatem Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów Klas Organów w Częstochowie, XIV Międzynarodowego Konkursu Młodych Organistów w Opavie w Czechach (wyróżnienie), III Europejskiego Konkursu Organowego w Castellana Grotte we Włoszech (I nagroda), IV Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Mikaela Tariverdieva w Moskwie i Kaliningradzie w Rosji (wyróżnienie i nagroda specjalna fundacji De Boni Arte „Za najlepszą interpretację muzyki sakralnej”).

Za osiągnięcia artystyczne otrzymał m.in. stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2006), Nagrodę Promocyjną Volksbank Paderborn-Höxter w Niemczech „Młodzi Twórcy w Europie 2006”.

Koncertował w Holandii, Japonii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Szwajcarii, na Białorusi, Litwie, Ukrainie, we Włoszech i w Polsce.

Pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie na stanowisku adiunkta. W 2017 roku uzyskał stopień doktora sztuki, a w 2023 roku stopień doktora habilitowanego sztuki. Działalność dydaktyczną prowadzi równolegle w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Artura Malawskiego w Przemyślu.

Jest pomysłodawcą, autorem koncepcji programowej i organizacyjnej, prezesem zarządu Salezjańskiej Szkoły Organistowskiej w Przemyślu, reaktywowanej w 2018 roku.

Justyna Grabowska ukończyła z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną, gdzie studiowała grę na klawesynie w klasie prof. Magdaleny Myczki, a następnie Podyplomowe Studium Mistrzowskie Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie doskonaliła umiejętności pod kierunkiem prof. Marty Czarny-Kaczmarskiej.
 
Uczestniczyła w wielu kursach muzyki dawnej w Polsce i za granicą, prowadzonych przez klawesynistów takiej miary, jak Jacques Ogg, Ketil Haugsgand, Lilianna Stawarz czy Francois Lengelle.

W trakcie swojej działalności artystycznej wzięła udział w licznych projektach organizowanych m.in. przez Balet Dworski Cracovia Danza, Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Capellę Cracoviensis, Sinfoniettę Cracovia, Operę Krakowską oraz zespół Flores Rosarum, specjalizujący się w monodii liturgicznej.

W zależności od wykonywanego repertuaru koncertuje na różnego rodzaju instrumentach klawiszowych – klawesynie, wirginale, pozytywie i portatywie.  

Na stałe współpracuje z zespołem muzyki dawnej Floripari-Muzycy Wawelscy, z którym dokonała wielu nagrań m.in. Muzykalia Rakowskie, Cantigas de Santa Maria i z którym koncertuje na festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Rumuni, Bułgarii, Austrii, Mołdawii, Słowacji.  

Od 2012 roku jest pracownikiem Katedry Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Maria Klich ukończyła Akademię Muzyczną w Poznaniu na wydziale instrumentalnym w katedrze fortepianu. Studia – śpiew solowy – kontynuowała w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Conservatoire National de Région w Lyonie.

Swoje umiejętności doskonaliła podczas rocznego stypendium w Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie oraz na licznych kursach mistrzowskich.

Ukończyła Podyplomowe Studia z Monodii Liturgicznej w Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie oraz MAS Renaissance Polyphony Performance w Conservatorio della Svizzera Italiana w Lugano.

Na stałe związana jest z zespołem Flores Rosarum specjalizującym się w monodii liturgicznej oraz w śpiewach św. Hildegardy z Bingen, z którym nagrała dwie płyty. Jest również członkiem zespołu muzyki dawnej Floripari-Muzycy Wawelscy, wykonującego przede wszystkim muzykę renesansu.

Występowała na licznych festiwalach muzyki dawnej w kraju i za granicą m.in. Muzyka w Starym Krakowie, Cracovia Sacra, Musica Divina, Banchetto Musicale, Fide et Amore, Organy Plus+, Ucho Igielne, Kromer Biecz Festival.

Jako lirniczka współpracuje z Działem edukacji Filharmonii Krakowskiej oraz z wieloma zespołami muzyki dawnej.

Brała udział w licznych warsztatach lirniczych oraz nagraniach.

Prowadzi także działalność pedagogiczną. W latach 2016-2020 uczyła emisji głosu w Opactwie Benedyktynów w Tyńcu. Obecnie prowadzi zajęcia z emisji głosu w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego w Krakowie.

Andrzej Turek – organy
Wacław Turek – akordeon
poniedziałek, 17 lipca 2023 godz. 19:00

program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i Fuga h-moll, BWV 544
Chorał “Herzlich tut mich verlangen”, BWV 727
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Sonata d-moll op. 65 nr 6
Choral-Andante sostenuto, Allegro molto, Fuga, Finale
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i Fuga a-moll, BWV 543
Enrique Granados (1867-1916)
Taniec hiszpański op. 37 nr 2 „Oriental”
Taniec hiszpański op. 37 nr 5 „Andaluza”
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941)
Menuet G-dur op. 41 nr 1
Vincent Lübeck (1654-1740)
Preludium i Fuga E-dur, LubWV 7

Andrzej Turek jest absolwentem Uniwersytetu Artystycznego w Zurychu (Zurcher Hochschule der Kunste) gdzie studiował grę na organach w klasie prof. Andreasa Josta i prof. Tobiasa Williego.

Edukację uzupełniał podczas wizyt studyjnych w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji oraz innych ośrodkach muzyki organowej w Szwajcarii a także uczestnicząc w kursach interpretacji muzycznej w Polsce i Szwajcarii.

Jest laureatem II nagrody V Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. Mariana Sawy (Warszawa, 2017). Koncertował w Szwajcarii m.in. w Tonhalle Zurich oraz w katedrze Grossmünster w Zurychu i w Polsce.

Obecnie pełni funkcję pierwszego organisty w Reformierte Kirche w Urdorf w Szwajcarii.

Wacław Turek ukończył studia w zakresie gry na akordeonie w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dra Janusza Patera.

Wykonuje na akordeonie utwory kompozytorów od baroku po współczesność, w tym m.in. utwory J.S. Bacha, J. Haydna, C. Francka oraz I.J. Paderewskiego. Większość utworów, które w oryginale nie były napisane na akordeon transkrybuje osobiście. Jako jeden z nielicznych akordeonistów w programach swoich koncertów umieszcza dzieła muzyki organowej.

Jest laureatem krajowych i zagranicznych konkursów muzycznych, w tym III nagrody na Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (Niemcy, 1987) w kategorii zawodowej.

Koncertował w Polsce, Niemczech, Francji, Australii, Chinach, Singapurze i Malezji.

Kierownictwo artystyczne koncertów
dr hab. Witold Zalewski, prof. Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II

Organizatorzy
Oświęcimskie Centrum Kultury
Parafia św. Maksymiliana Męczennika


Koncerty
Kościół św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2

wstęp wolny

27. Letnie Koncerty Organowe 2023 | galeria

Pliki do pobrania:

27. Letnie Koncerty Organowe program.pdf (Rozmiar: 3832248 bajtów)
Wróć do strony głównej...
Realizacja: HEXADE.COM (Grafik, projektant, webdesigner)