W dniach od 2 listopada do 2 grudnia 2021 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbywały się retransmisjespektakli teatralnych z Londynu, z cyklu„National Theatre Live”.
To był elektryzujący czas teatralnych wrażeń. Trzymający w napięciu „Widok z mostu” z Markiem Strongiem, poruszający portret dawnych kochanków, czyli „Prześwit” z Carrey Mulligan i Billem Nighym, „Bank braci Lehman” w reżyserii Sama Mendesa, który z uwagą przygląda się człowiekowi, jego słabościom i pragnieniom, kipiący energią „Cyrano de Bergerac” z Jamesem McAvoyem w roli głównej, „Dziwny przypadek psa nocną porą”
z Lukiem Treadawayem - historia nastolatka z ponadprzeciętnymi
zdolnościami. Miłośników kunsztu brytyjskiego aktorstwa ucieszył „Król Lear” z Ianem McKellenem, a zwolenników muzycznych wrażeń skrzący się Broadwayem musical „Szaleństwa. Rewia” z Imeldą Staunton.
„Widok z mostu” 2.11.2021
„Prześwit” 3.11.2021
„Bank braci Lehman” 4.11.2021
„Cyrano de Bergerac” 23.11.2021
„Dziwny przypadek psa nocną porą” 25.11.2021
„Król Lear” 30.11.2021
„Szaleństwa. Rewia” 2.12.2021 „Widok z mostu”
Wielki dramaturg Arthur Miller, autor takich dzieł, jak „Śmierć komiwojażera” i „Czarownice z Salem”, po raz kolejny konfrontuje się z „amerykańskim snem” ukazując ciemniejsze i brutalniejsze oblicze opowieści o szczęściu i karierze za „wielką wodą”.
Na miejscu włoscy emigranci stawali się w większości obywatelami drugiej kategorii, chwytającymi się najniżej płatnych zajęć i sfrustrowanymi pogonią już nie za wymykającymi się marzeniami o lepszym życiu, ale za przetrwaniem w ubogich dzielnicach, jak Brooklyn w latach 40-tych.
Eddie Carbone, doker z Brooklynu, zaprasza kuzynów z Sycylii do kraju wolności. Kiedy jeden z nich zakochuje się w jego pięknej siostrzenicy, emigranci odkrywają, że wolność ma swoją cenę. Zazdrość i brak zaufania Eddiego odsłania głęboki sekret, który prowadzi go ostatecznie do zdrady własnych przekonań i prawideł moralnych wyniesionych ze „starego kraju”.
Wizjoner Ivo van Hove reżyseruje tę niezwykłą adaptację tragedii Millera na scenie londyńskiego West Endu. W roli Eddiego Carbone występuje Mark Strong, znany z licznych hollywoodzkich produkcji, jak „Gwiezdny pył”, „W sieci kłamstw”, „Sherlock Holmes”, „Robin Hood”, czy „Gra tajemnic”.
reżyseria: Ivo Van Hove scenariusz: Arthur Miller wersja językowa: napisy czas trwania: 135 minut
2.11.2021
„Prześwit”
Pewnego przenikliwie chłodnego londyńskiego wieczoru nauczycielce Kyrze Hollis nieoczekiwaną wizytę składa jej były kochanek, Tom Sergeant - spełniony i charyzmatyczny restaurator, któremu niedawno zmarła żona. Oboje próbują rozbudzić niegdyś namiętny związek, aby wreszcie znaleźć się w ogniu niebezpiecznej walki przeciwstawnych ideologii i wzajemnych pragnień.
Sztukę autorstwa Davida Hare'a wyreżyserował Stephen Daldry („Billy Elliot”, „Godziny”, „Audiencja”, „Lektor”, „The Crown”). W rolach głównych występują Bill Nighy („Emma”, „Co przyniesie jutro”, „Hotel Marigold”, „To właśnie miłość”) i Carey Mulligan („Obiecująca. Młoda. Kobieta”, „Wykopaliska”, „Kraina wielkiego nieba”, „Wstyd”).
reżyseria: Stephen Daldry scenariusz: David Hare wersja językowa: napisy czas trwania: 135 minut
3.11.2021
„Bank braci Lehman”
Spektakl reżyseruje Sam Mendes („American Beauty”, „Droga do szczęścia”, „Skyfall”, „Spectre”, „1917”). Całą obsadę stanowi trzech wielokrotnie nagradzanych i cenionych przez widzów aktorów - Simon Russell Beale, Ben Miles i Adam Godley, którzy nie tylko grają trzech braci, założycieli firmy, ale również ich dzieci i wnuki. Za scenografię odpowiedzialna jest Es Devlin, która powołała do życia mroczny świat w uwielbianym przez widzów „Hamlecie”. I tym razem jej wizja zapadnie mocno w pamięć.
1844 rok, zimny wrześniowy poranek. Trzech braci przybywa do Nowego Jorku, marząc o spełnieniu amerykańskiego snu. Tak rozpoczyna się epicka historia rodzinnej firmy, która zmieniła losy świata. 163 lata później firma, którą założyli Lehmanowie spektakularnie bankrutuje, wywołując tym samym największy w historii kryzys finansowany. Historia opowiedziana na deskach teatru skupia się jednak nie na ekonomicznych zawiłościach, lecz na losach rodziny, której dzieje śledzimy przez trzy pokolenia.
reżyseria: Sam Mendes scenariusz: Ben Power na podstawie sztuki Stefana Massiniego wersja językowa: napisy czas trwania: 230 minut
4.11.2021
„Cyrano de Bergerac”
James
McAvoy („X-Men”, „Pokuta”) powraca na scenę w nowej, innowacyjnej
adaptacji „Cyrano de Bergeraca” prosto z londyńskiego West Endu.
Zaciekły,
żarliwy w słowie i osławiony w walce, dumny żołnierz i znakomity poeta,
Cyrano de Bergerac, darzy uczuciem nieświadomą tego Roxane – swą
piękną, inteligentną kuzynkę. Wydaje się, że Cyrano ma wszystko – lotny
umysł, poczucie humoru, dobrą kondycję, wielkie serce... i nos tak duży,
że przysłania mu szanse na znalezienie miłości. Choć ta niedoskonałość
każe mu „bronić się” ostrym jak brzytwa dowcipem, który staje się jego
mocną stroną, sam Cyrano dostrzega w fizycznej ułomności przekleństwo.
Podejrzewa, że z jej powodu Roxane go odrzuci. Tymczasem przystojny,
choć pozbawiony poetyckich talentów Christian zakochuje się w Roxane.
Prosi Cyrano, by pomógł mu zdobyć jej serce...
Czy Cyrano ma
szansę w starciu ze społeczeństwem pogrążonym w narcyzmie? A może
mistrzostwo, z jakim Cyrano posługuje się słowem, olśni Roxane?
Arcydzieło
Edmonda Rostanda adaptuje Martin Crimp, reżyseruje doceniany
prestiżowymi wyróżnieniami Jamie Lloyd, który wraz ze zdobywającym
fantastyczne recenzje Jamesem McAvoy’em nominowany był do Olivier Awards
(w odrębnych kategoriach). Minimalistyczna inscenizacja i inwencja, z
jaką użyto języka, by siła Cyrano dosłownie wybrzmiała, czynią tę sztukę
aktualną i żywą. Można odczytywać ją jako alegorię piękna widzialnego,
jak i ukrytego, jako opowieść o umiłowaniu słów, ich potędze.
reżyseria: Jamie Lloyd scenariusz: Martin Crimp na podstawie utworu Edmonda Rostanda wersja językowa: napisy czas trwania: 195 minut
23.11.2021
„Dziwny przypadek psa nocną porą”
Przedstawienie w 2013 roku zdobyło prestiżową Nagrodę Laurence’a Oliviera w siedmiu kategoriach. Sztuka oparta na świetnej powieści Marka Haddona w niezwykle udany sposób przenosi historię opowiedzianą w książce na deski teatru, uzupełniając ją zarazem licznymi zabiegami dramaturgicznymi, które pozwalają jeszcze lepiej zrozumieć jej treść.
Christopher John Francis Boone (Luke Treadaway) zna nazwy wszystkich krajów świata i ich stolic oraz wszystkie liczby pierwsze aż do 7507. Ma 15 lat i nie jest zwykłym nastolatkiem. Może pochwalić się ponadprzeciętnymi zdolnościami. Jest świetny z matematyki, myśli bardzo logicznie, interesuje się komputerami i kosmosem. Nie jest natomiast w stanie poradzić sobie z życiem codziennym. Nie lubi, gdy się go dotyka, przytłacza go nadmiar informacji z zewnętrznego świata, je tylko potrawy w kolorze czerwonym, nie potrafi odczytywać intencji ludzi i denerwują go wszelkie nagłe zmiany. Życie utrudnia mu Zespół Aspergera. Kiedy zostaje posądzony o morderstwo psa pani Shears, odwzorowuje każdy fakt w książce, którą pisze, aby rozwiązać tajemnicę jego śmierci. W czasie tej misji, zabronionej mu przez ojca, odbywa podróż po Londynie, która całkowicie zmienia jego życie. Rozwiązując zagadkę śmierci zwierzęcia, chłopiec wykazuje się ogromną odwagą, gdyż nigdy wcześniej nie przebywał tak daleko od domu.
Spektakl wyreżyserowała Marianne Elliott („Anioły w Ameryce”). Autorem adaptacji powieści Marka Haddona na potrzeby sceny jest Simon Stephens.
reżyseria: Marianne Elliott scenariusz: Simon Stephens na podstawie powieści Marka Haddona wersja językowa: napisy czas trwania: 180 minut
„Szaleństwa. Rewia”
To legendarny musical Stevena Sondheima na podstawie scenariusza Jamesa Goldmana.
Nowy Jork, 1971. Na scenie podupadłego teatru na Broadwayu odbywa się zjazd byłych pracowników. Następnego dnia budynek ma zostać zburzony.
Trzydzieści lat po swoich występach, dziewczyny z rewii zbierają się, aby się napić, pośpiewać piosenki z dawno zapomnianych przedstawień i ubarwiając ile się da, opowiedzieć koleżankom o swoich losach.
Akcja koncentruje się na dwóch parach. Jedna to Buddy i Sally Durant Plummer, druga to Benjamin i Phyllis Rogers Stone. Sally i Phyllis były tancerkami i chórzystkami w rewii. Obie pary są niezadowolone ze swoich związków. Buddy, komiwojażer, ma romans z dziewczyną spotkaną w podróży, Sally jest wciąż bardzo zakochana w Benie, ale on jest tak zajęty sam sobą, że żona czuje się całkowicie opuszczona. Kobiety wspominają dawne życie w teatrze, śpiewają przeboje ze spektakli, wskrzeszając duchy przeszłości.
Widzowie usłyszą pastisze stylu czołowych kompozytorów z lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku, a czasami nawet parodie konkretnych utworów musicalowych. W jednej z głównych ról występuje Imelda Staunton („The Crown”, „Czarownica”, „Dumni i wściekli”, „Vera Drake”).
reżyseria: Steven Sondheim scenariusz: James Goldman wersja językowa: napisy czas trwania: 170 minut