21 października 2015 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbyła się retransmisja spektaklu z Teatru Szekspirowskiego Globe w Londynie, z cyklu Globe on Screen, pt. "Burza".
Prospero - książę Mediolanu - wygnany przez własnego brata, dzięki magii panuje na zaczarowanej wyspie. Za jedyne towarzystwo ma swą córkę Mirandę, ducha powietrznego Ariela i zdeformowanego potwora – niewolnika Kalibana. Prospero rozkazuje rozpętać burzę na morzu, aby statek, którym podróżuje obecny książę Mediolanu, został przygnany do brzegów wyspy. Zemsta wydaje się być w zasięgu ręki Prospera...
Przepojona atmosferą magii i niesamowitości „Burza” jest późnym dziełem Szekspira, wyrażającym idee przebaczenia, wielkoduszności i oświecenia.
reżyseria: Jeremy Herrin
scenografia i kostiumy: Max Jones
muzyka: Stephen Warbeck
obsada: Roger Allam, Jason Baughan, Jessie Buckley, Sam Cox, Pip Donaghy, Trevor Fox, Peter Hamilton Dyer, James Garnon, Joshua James, William Mannering, Colin Morgan, Matthew Raymond, Sarah Sweeney, Amanda Wilkin
wersja językowa: napisy
czas trwania: 169 minut
Cykl „Globe On Screen” to niepowtarzalna okazja by przenieść się w przeszłość, w czasy teatru elżbietańskiego, kiedy powstawały nieśmiertelne dramaty Williama Szekspira (1564–1616). Londyński teatr The Globe był artystycznym domem tego wybitnego dramaturga i to tam ukształtował się styl teatru elżbietańskiego. Dziś możemy przenieść się w czasie dzięki retransmisjom spektakli ze zrekonstruowanego The Globe – do Londynu przełomu XVI i XVII wieku. „Globe On Screen” prezentuje inscenizacje dzieł dramatopisarza wszech czasów, Williama Szekspira, zarejestrowane z udziałem publiczności w zrekonstruowanym teatrze The Globe, w jakości HD & DD Surround.
Zespół aktorski grający w tym budynku – gdzie zgodnie z elżbietańską tradycją nie ma dachu, więc gra się pod gołym niebem, a znakomita część widzów może zająć tylko miejsca stojące, tak jak to było w złotym wieku – stara się w swoich spektaklach oddać atmosferę londyńskiego teatru przełomu XVI i XVII stulecia. Zarówno gra aktorska, jak i użyte środki teatralne, mają przenieść widza w czasie i dać wyobrażenie, jak wówczas wyglądał teatr i jakim językiem przemawiał do publiczności. Tak mogły wyglądać prapremiery sztuk, które na stałe weszły do światowego kanonu: „Hamleta”, „Burzy”, „Makbeta”, „Wesołych kumoszek z Windsoru”, „Miarki za miarkę”, „Komedii omyłek” czy „Juliusza Cezara”.
Aktorzy grają w kostiumach wzorowanych na tych z epoki, dekoracje są uzależnione od architektury budynku, jego kształtu, a jedynym odstępstwem od zasad sprzed 400 lat jest to, że postaci kobiece grają kobiety, a nie – jak to było w czasach Szekspira i królowej Elżbiety I – mężczyźni.
fot. Marc Brenner