W dniach od 1 października do 7 listopada 2020 roku w galerii "Tyle światów" Oświęcimskiego Centrum Kultury prezentowana była poplenerowa wystawa XIII Ogólnopolskiego Pleneru "Ceramiczne dialogi", dla nauczycieli szkół plastycznych, organizowanego przez Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie i Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu.
Wystawę obejrzeć można było również od lutego do marca 2021 roku.
Od 2001 roku w pracowniach Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu odbywają się cyklicznie ogólnopolskie plenery adresowane do nauczycieli rzeźby i ceramiki ze szkół plastycznych pn. "Ceramiczne dialogi".
W XIII edycji pleneru w 2019 roku uczestniczyli artyści z Rzeszowa, Krakowa, Katowic, Tychów, Sosnowca, Radomia, Bochni i Nowego Wiśnicza.
autorzy prac: Beata Będkowska-Salbert, Krzysztof Brzuzan, Anna Hass-Brzuzan, Wojciech Hyży, Urszula Kaczmarczyk, Agnieszka Karecka, Danuta Kurdziel-Kasprzyk, Henryk Kopańczyk, Paulina Kobiela, Sławomir Nitendel, Mirosław Rekieć, Andrzej Strach, Barbara Studziżba, Jacek Michał Szpak, Monika Tohl, Michał Wąsacz.
Artyści-pedagodzy uczestniczący w plenerze to osoby o różnym doświadczeniu. Jedni to debiutanci stawiający pierwsze kroki w materii ceramiki, inni to twórcy z dużym doświadczeniem.
Plener stworzył im doskonałe warunki do twórczej konfrontacji i wymiany doświadczeń. Wszyscy oni realizowali indywidualne programy twórcze wykorzystując zróżnicowane właściwości gliny, posługiwali się różnorodnymi technikami zdobniczymi w tym efektownymi szkliwami, które nadawały niepowtarzalny wygląd ich pracom. Tak szerokie możliwości powodują, że wielu artystów sięga po glinę z dużym upodobaniem.
Tworzywo ceramiczne towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Jest dla artystów materiałem, z którego tworzą przedmioty użytkowe i dekoracyjne, a także dzieła unikatowe, rzeźbiarskie, o ogromnej rozmaitości form od niewielkich po monumentalne, od podkreślających charakter tworzywa po zaprzeczających materiałowi, z którego powstają.
Z masy ceramicznej można praktycznie zrobić wszystko. Można uwydatnić jej miękkość i plastyczność, jak i stworzyć złudzenie innego materiału poprzez odpowiednie uformowanie i użycie koloru. Praca z gliną wymaga pewnej dyscypliny technicznej i doświadczenia, ale i tak efekt nie zawsze da się dokładnie przewidzieć.
Dlatego każdy twórca oczekuje z niecierpliwością otwarcia pieca. Chce się bowiem jak najszybciej przekonać czy jego realizacja wygląda zgodnie z zamierzeniem, czy niemile się rozczaruje, czy też będzie pozytywnie zaskoczony.
Można powiedzieć, że ceramika to współpraca człowieka z czterema żywiołami. Sama glina to przecież rodzaj ziemi, która staje się plastyczna dzięki wodzie. Powietrze potrzebne jest, aby glina wyschła i nadany ręką człowieka kształt się zachował. Konieczne jest jeszcze działanie ognia, aby ostateczny wygląd ceramicznego dzieła został utrwalony.
W ramach pleneru odbył się panel dyskusyjny na temat powiązania koloru z formą ceramiczną. Wszyscy w konkluzji zgodzili się co do faktu, że kolor w ceramice jest bardzo ważny. Konieczne jest zatem staranne i przemyślane jego użycie, aby doskonale współdziałał z formą dzieła. Zaprezentowany przez komisarza pleneru Henryka Kopańczyka bogaty zestaw próbek szkliw, angob, barwników i farb ceramicznych umożliwił twórcom dobranie odpowiedniej kolorystyki do charakteru ich prac.
Plener się zakończył - dialog pozostał.
Po rozmowach i dyskusjach artystów, po ich wewnętrznym dialogu twórca - materia - dzieło przyszedł czas na dialog z publicznością, która mamy nadzieję zaszczyci wernisaże, finisaże i wystawy prac powstałych w trakcie XIII Ogólnopolskiego Pleneru Ceramicznego "Ceramiczne dialogi" w Nowym Wiśniczu w 2019 roku.
komisarz pleneru: Henryk Kopańczyk uczestnik pleneru: Agnieszka Karecka