1 lipca 2018 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbyła się retransmisja baletu z Teatru Bolszoj w Moskwie pt. "Coppélia".
Swoją stałą pozycję na światowych scenach "Coppélia" zawdzięcza na równi bezpretensjonalnemu librettu opierającemu się na żartobliwej przebierance, jak i dojrzałej barwnej muzyce Delibesa nasyconej motywami ludowymi. W trakcie swej wędrówki po Węgrzech kompozytor zapisywał melodie miejscowych tańców ludowych, w tym czardaszów. "Coppélia" to pierwszy balet europejski, w którym wykorzystano ten taniec, później bardzo popularny np. w baletach Czajkowskiego. Mamy też w tym dziele motywy muzyczne polskie wynikające ze związków z Polską kompozytora ożenionego z naszą rodaczką. Treść została zaczerpnięta z noweli E.T.A. Hoffmanna - autora także innego pierwowzoru scenariusza baletowego – "Dziadka do orzechów". W miasteczku pojawia się wynalazca Coppélius ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppélii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona - Swanilda.
Coppélia | Coppélia muzyka: Léo Delibes choreografia: Marius Petipa, Enrico Cecchetti/Siergiej Wichariew obsada: pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj czas trwania: 145 minut
Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). Miłość
rodziny carskiej do baletu zaowocowała niezwykłym rozwojem tej sztuki
na dwóch najważniejszych scenach imperium – Moskwy i Petersburga.
Tradycje baletowe kontynuowano w XX wieku, gdy Teatr Bolszoj stał się
wizytówką całej radzieckiej sztuki baletowej. Zespół pod kierownictwem
Jurija Grigorowicza, choreografa i przez ponad 30 lat dyrektora
artystycznego baletu, wypracował niepowtarzalny, wręcz akrobatyczny
styl.
Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj szefuje
Machar Wazijew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru
Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej
na scenie Bolszoj można także oglądać najsłynniejsze choreografie
twórców zachodnich, od Balanchine’a po Kyliána, oraz niezwykłe
rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem
dawnej carskiej sceny. Również dziś wirtuozeria zespołu stoi na
najwyższym, czasem aż niewiarygodnym poziomie.