30 grudnia 2012 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbyła się retransmisja baletu Piotra Czajkowskiego z Teatru Bolszoj w Moskwie pt. "Dziadek do orzechów".
Teatr Bolszoj w Moskwie należy do największych i najdoskonalszych na świecie i jest powszechnie kojarzony z niezwykłym przepychem realizacji scenicznych oraz przede wszystkim niezwykłym kunsztem tancerzy.
"Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego (1840-1893), z librettem Yuri Grigorovicha opartym na scenariuszu Mariusa Petipy i Iwana Wsiewołożskiego (na motywach baśni A. Dumasa ojca "Casse–Nosette" według powieści "Dziadek do orzechów" i "Król myszy" E.T.A. Hoffmanna), w choreografii Yuri Grigorovicha to nasycona aurą tajemniczości opowieść o fantastycznej krainie baśni. To niezwykła baśń, przedstawiająca w formie XIX-wiecznego divertissement, świat dziecięcych zabaw i marzeń. Jego akcja rozgrywa się w wieczór wigilijny poprzedzający Boże Narodzenie. Mała Marie wśród licznych prezentów otrzymuje dziadka do orzechów. Ten niepozorny przedmiot szczególnie przypada dziewczynce do serca, z czasem przeistaczając się w pięknego Księcia zabierającego swą właścicielkę do zaczarowanej krainy słodyczy.
W XIX wieku balet przybrał popularną formę divertissement – konstrukcję, na którą składa się szereg tańców solowych i zespołowych, dość luźno związanych z rozwojem akcji scenicznej. Głównym walorem "Dziadka do orzechów" jest jego muzyka. Od dwóch poprzednich baletów Czajkowskiego odróżnia ją nie tylko wdzięk, lekkość, prostota i dowcip, lecz również bogactwo nowych pomysłów melodycznych i instrumentacyjnych. Wprowadzając do orkiestry takie instrumenty, jak czelesta, pikulina, triangel, dziecięce bębenki i trąbki, kompozytor trafnie zastosował uzyskane efekty dźwiękowe, zwłaszcza w ilustracji świata baśniowego. Obrazowość muzyki osiąga szczyt w walcu śnieżynek, niezwykle sugestywnie oddającym narastanie śnieżnej zamieci. Zarówno realny świat dziecięcy, jak i świat fantastyczny Czajkowski potraktował z pewnym przymrużeniem oka – lekko, dowcipnie, z odrobiną ironii. Cały balet nacechowany jest łagodnym, dobrotliwym humorem.
czas trwania spektaklu: 125 minut