Hasłoobrazy - wystawa malarstwa Andrzeja Zujewicza
od: do:
W dniach od 4 marca do 10 kwietnia 2022 roku (wernisaż 5 marca o godzinie 17:00) w galerii "Tyle światów" Oświęcimskiego Centrum Kultury prezentowana była wystawa malarstwa Andrzeja Zujewicza pt. "Hasłoobrazy".
Andrzej Zujewicz urodził się w 1971 roku w Zabrzu. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki i Malarstwa. W 1997 roku z wyróżnieniem obronił dyplom z malarstwa w pracowni Włodzimierza Kunza. Po studiach zamieszkał na Suwalszczyźnie. Od 2000 roku był kuratorem wystaw w galeriach sztuki Chłodna 20 i PAcamera, a od 2014 roku w galerii Patio Suwalskiego Ośrodka Kultury. Jest założycielem i przewodnikiem Suwalskiej Grupy Twórczej działającej przy galerii fotografii PAcamera.
Uprawia malarstwo, grafikę, rysunek i fotografię.
Zdobył wiele nagród i wyróżnień. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą oraz wielu wystawach indywidualnych.
"Hasłoobrazy" to najnowsza seria obrazów poprzez swoją formę nawiązujących do monotonii życia przeciętnego człowieka, rytmicznych i zamkniętych w powtórzenia schematycznych czynności, ale również, a może przede wszystkim seria, opowiadająca o cykliczności naturalnych zjawisk istniejących w przyrodzie: fenomenie pór roku, deszczu, śniegu, słońca, wiatru, fal morskich, czy gromów podczas burzy.
Obrazy powstałe w technice stemplowej, która polega na każdorazowym przygotowaniu stempla z określonym hasłem rytowanym w linoleum i odbijaniu go farbą olejną lub akrylową na podłożu. Pędzel został zastąpiony stemplem. Powtarzalność stempla ma bezpośrednie odniesienie do grafiki, zaś nadawanie faktury i koloru tym narzędziem, odnoszą się do malarstwa. W ten sposób połączone zostały elementy grafiki i malarstwa.
Świadoma dosłowność obrazów hasłowych nie pozostawia zbyt wiele miejsca na swobodną interpretację, ukierunkowuje odbiorcę na ściśle określone przekazy. Tak jak schematy powszechne w życiu nie pozostawiają zbyt wiele miejsca dla swobody, tak też powtarzalność wschodu i zachodu słońca jest czymś oczywistym.
W warstwie treści stemplowane hasło ma bezpośrednie przełożenie na to, co się znajduje na obrazie. Efekt wizualny obrazów hasłowych czasem przypomina impresjonistyczny pointylizm, czasem widoczne są optyczne złudzenia jak w sztuce op-artu.
Przekornie, z monotonią i schematami walczę właśnie schematycznym i na pozór monotonnym, przesadnie dosłownym malarstwem.