6 listopada 2016 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbtła się retransmisja baletu z Teatru Bolszoj w Moskwie pt. "Jasny Potok".
Mało kto wie, że Dmitrij Szostakowicz, zanim zdecydował się tworzyć dla baletu, poznał sztukę tańca "od środka" jako akompaniator na próbach. To trzeci po "Złotym Wieku" i "Bołcie" balet tego wybitnego kompozytora. Pierwsza wersja w choreografii Łopuchowa została dobrze przyjęta w Leningradzie (1935), ale już na moskiewskiej scenie spotkała się z ostrą krytyką jako zbyt błaha i za mało socrealistyczna. Na scenę "Jasny Potok" powrócił dopiero w 2003 roku dzięki Aleksiejowi Ratmańskiemu. Balet opowiada komiczną historię dwóch przyjaciółek ze szkoły baletowej. Jedna z nich - Zina mieszka i pracuje w kołchozie "Jasny Potok", druga - zawodowa baletnica, przypadkowo przyjeżdża tam z objazdowym teatrzykiem. Aby wybadać wierność męża Ziny, kobiety na jeden wieczór zamieniają się rolami, co prowadzi do szeregu zabawnych sytuacji. W tle barwna paleta charakterystycznych postaci, przebieranki i mężczyzna na pointach!
tytuł oryginalny: Светлый ручей | The Bright Stream muzyka: Dmitrij Szostakowicz choreografia: Aleksiej Ratmański obsada: Swietłana Łunkina, Michaił Łobuchin, Maria Aleksandrowa, Rusłan Skworcow, Denis Sawin, Aleksiej Łoparewicz, pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj czas trwania: 130 minut
Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). Miłość rodziny carskiej do baletu zaowocowała niezwykłym rozwojem tej sztuki na dwóch najważniejszych scenach imperium – Moskwy i Petersburga. Tradycje baletowe kontynuowano w XX wieku, gdy Teatr Bolszoj stał się wizytówką całej radzieckiej sztuki baletowej. Zespół pod kierownictwem Jurija Grigorowicza, choreografa i przez ponad 30 lat dyrektora artystycznego baletu, wypracował niepowtarzalny, wręcz akrobatyczny styl. Ikonami tego stylu stały się spektakle w choreografii Grigorowicza, jak "Spartakus" czy "Romeo i Julia".
Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj szefuje Machar Wazijew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej na scenie Bolszoj można także oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine’a po Kyliána, oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem dawnej carskiej sceny.