19 lutego 2017 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbyła się retransmisja baletu z Teatru Bolszoj w Moskwie pt. "Jezioro łabędzie".
Trudno dziś uwierzyć, że moskiewska premiera tego baletowego przeboju, w 1877 roku, okazała się całkowitą klapą. Nie było to jednak to „Jezioro łabędzie”, które miłośnicy baletu na całym świecie uważają za arcydzieło arcydzieł. Dopiero wersja choreograficzna Mariusa Petipy z 1895 roku zaprezentowana w Petersburgu zdobyła poklask i do dziś istnieje na wszystkich liczących się scenach baletowych w licznych wersjach i przeróbkach. Niezmienną częścią „Jeziora łabędziego” pozostają słynne „białe akty”, czyli akt II i IV, w których tancerki odgrywające role łabędzi występują w białych tiulowych spódniczkach - paczkach. Co ciekawe, to nie Petipa, ale jego uczeń Lew Iwanow jest autorem tych fragmentów, które stały się symbolem baletu w ogóle. Na moskiewskiej scenie "Jezioro łabędzie" pozostaje stale w repertuarze, a podwójną - arcytrudną główną rolę dobrej, zaklętej w łabędzia księżniczki Odetty i złej Odylii - córki Czarownika, wykonują kolejne pokolenia najwybitniejszych balerin: od Galiny Ułanowej, przez Maję Plisiecką, po Swietłanę Zacharową.
tytuł oryginalny: Лебединое озеро | Swan Lake muzyka: Piotr Czajkowski choreografia: Jurij Grigorowicz z wykorzystaniem fragmentów choreografii Mariusa Petipy, Lwa Iwanowa i Aleksandra Gorskiego libretto: Władimir Biegiczew i Wasilij Gelcer obsada: Swietłana Zacharowa, Jekatierina Barykina, Denis Rodkin, Artemij Biełakow, Aleksiej Łoparewicz, Igor Cwirko, pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj czas trwania: 150 minut
Historia
moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). Miłość rodziny
carskiej do baletu zaowocowała niezwykłym rozwojem tej sztuki na dwóch
najważniejszych scenach imperium – Moskwy i Petersburga. Tradycje
baletowe kontynuowano w XX wieku, gdy Teatr Bolszoj stał się wizytówką
całej radzieckiej sztuki baletowej. Zespół pod kierownictwem Jurija
Grigorowicza, choreografa i przez ponad 30 lat dyrektora artystycznego
baletu, wypracował niepowtarzalny, wręcz akrobatyczny styl. Ikonami tego
stylu stały się spektakle w choreografii Grigorowicza, jak "Spartakus"
czy "Romeo i Julia".
Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj
szefuje Machar Wazijew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru
Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej
na scenie Bolszoj można także oglądać najsłynniejsze choreografie
twórców zachodnich, od Balanchine’a po Kyliána, oraz niezwykłe
rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem
dawnej carskiej sceny.