ARCHIWUM SERWISU

LandScape_x_9_SiteSpecific

od: do:

na plakacie ilustracji z okładki katalogu, zestaw 9 rysunków tworzących mozaikę ortaz tytuł wystawy, data
W dniach od 18 listopada 2022 roku do 8 stycznia 2023 roku (wernisaż 19 listopada o godzinie 17:00) w Oświęcimskim Centrum Kultury prezentowana była wystawa malarstwa Ewy Markiewicz-Adamczewskiej pt. "LandScape_x_9_SiteSpecific".

Prezentacja projektu LandScape_x_9_SiteSpecific w przestrzeniach Oświęcimskiego Centrum Kultury miała postać dizajnersko-malarskiej instalacji.

25 wielkoformatowych kompozycji malarskich [25 geoForm] na przestrzeni 198 bazowych modułów powierzchni tworzy 9 geoTkanów 9 pejzaży Site Specific.

Nazwa tytułowa LandScape_x_9_SiteSpecific ma informacyjno-porządkowy charakter – odpowiada liczbie prezentowanych geoTkanów-pejzaży-treścioobrazów.

Nazwy tytułowe geoTkanów określają w sposób ogólny zakres tematyczny utworzonych treścioobrazów – 9 pejzaży [LandScape_x_9_SiteSpecific]:

- geoTkan New_Hope_Zone_LandScape_SiteSpecific 2022
  [odniesienie do Symbolu Pokoju Miasta Oświęcim]
- geoTkan GoldenSign_LandScape_SiteSpecific 2021
- geoTkan Lively_LandScape_SiteSpecific 2022
- geoTkan WarFlower_LandScape_1_SiteSpecific 2022
- geoTkan WarFlower_LandScape_2_SiteSpecific 2022
- geoTkan Lava_LandScape_SiteSpecific 2021
- geoTkan BeastFight_MotyFilla_LandScape_SiteSpecific 2020
  [odniesienie do Emil Filla „Walka Bestii”, 1937]
- geoTkan StożoKrzyż_MotyFilla_LandScape_SiteSpecific 2018
- geoTkan StożoKrzyż_EmoGeo_LandScape_SiteSpecific 2022

Uzupełnieniem malarskiej instalacji projektu było 8 archiwalnych rysunków – szkiców sylwetek dzieci [1974] wiejskich z obszaru Lubelszczyzny oraz 9 modułów [geoForma] nt. kwiatów, która powstała podczas warsztatów pn. „Wzór z-geoTaśmy” przeprowadzonych przez autorkę wystawy z uczestnikami z Oświęcimia.

„Tematem moich zainteresowań jest obrazowanie (unaocznianie) energii emocji w relacji SŁOWO-OBRAZ-ZNAK-ZNACZENIE. W realizowanych projektach – zadaniach problemowych dotyczących postrzegania – rozumienia i przekazu treści odwołuję się do archetypu, jakim jest forma Spirala. Dla metody obrazowania energii emocji, w której forma Spirala jest wyjściową formą w procesie tworzenia. /Ewa Markiewicz-Adamczewska/

Opis procesu tworzenia kompozycji GeoFormy*

„Poruszenie tematem” pojawia się jako pierwsze. „Poruszenie tematem” inicjuje proces materializacji energii emocji dochodzenia „istoty rzeczy”. 9 modułów powierzchni układam na podłodze tak by utworzyły duży kwadrat. Energetyczne linie [przepływ energii] kompozycji wyznaczam-wyklejam samoprzylepną papierową taśmą. Tak przygotowaną powierzchnię zamalowuję farbą i w następnej kolejności odrywam taśmę od powierzchni tworzonego obrazu. Czynność przyklejania taśmy-zamalowywania-odrywania taśmy powtarzam aż uzyskany efekt uznaję jako zadawalający. Proces tworzenia GeoFormy może przybierać charakter arteterapeutyczny.

Gest malarski [graph-sign] traktuję jako znak-i-sygnał uwolnionych emocji. Gest malarski podobnie jak każdy znak semantyczny ma 2 warstwy: warstwę uwidocznioną, którą jest materialny empirycznie postrzegalny nośnik informacji „graph-sign” i warstwę skrytą, która umożliwia jego interpretację i dla którego odniesienie stanowi wzorzec Archetyp Spirala.

Spirala jako metaForma Energi Emocji umożliwia tworzenie wizualnych struktur języka emoMowy [mowa Emocji]. Tworzenie wizualnych struktur języka emoMowy [mowa Emocji] to etap tworzenia „liter” abstrakcyjnego indywidualnego „języka” emocji, w którym wzorem i punktem odniesienia jest forma spirali jako „litera wyjściowa” tworzonego „alfabetu” emocjonalnych znaczeń. Spiralne emoKształty przyjmują graficzną postać indywidualnego emocjonalnego komunikatu emoMowy i odnoszą się do rzeczywistości prelingwistycznej.

Forma Spirala jest wzorcową literą obrazowego języka emoMowy ‒ metaFormą obrazowego języka mowy emocji na poziomie rzeczywistości prelingwistycznej.

Każdy moduł [GeoGraph] będąc częścią układu „napięciowego” określonej struktury kompozycyjnej GeoFormy zachowuje pamięć psychologicznych „sił” wyjściowej geoFormy i może potraktowany być jako abstrakcyjny energetyczny i samodzielny znak-obraz.

Dla metody obrazowania energii emocji, w której forma Spirala jest wyjściową formą w procesie tworzenia pochodnych jej obrazowi emoKsztaltów [spiraloPodobne kształty] stosuję nazwę „Metoda Emotapety” a „język” spiralopochodnych emoKształtów nazwam „MetaPlastEmo”  [EmoShape SourceSpiral GraphLanguage].

*GeoForma ‒ malarska kompozycja utworzona na powierzchni 9 x moduł bazowy. Technika materialna: Emalia olejno-ftalowa/ Bronze-powder/HDF-płyta [grub.: 2,4 mm]
Powierzchnia modułu bazowego: 90 cm x 90 cm
Powierzchnia GeoFormy: 3 x 90 cm x 3 x 90 cm [270 cm x 270 cm]
Powierzchnia GeoTkanu: 9 x 90 cm x 3 x 90 cm [ 810cm x 270 cm]

/Ewa  Markiewicz-Adamczewska/

Ewa Markiewicz-Adamczewska – urodzona w 1957 roku w Lublinie. Dyplom na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Tadeusza Dominika, specjalizacja na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Tadeusza Łodziany (1983). Absolwentka Podyplomowego Studium Pedagogicznego w warszawskiej ASP (2005-2006). Studiowała także na Wydziale Malarstwa w Instytucie Sztuki im. W. Surikowa w Moskwie (1978-1979). Była uczestniczką konferencji i warsztatów FOLIO SHOW NYC 2003 w Nowym Jorku (USA, październik 2003). Otrzymała stypendia twórcze Ministerstwa Kultury i Sztuki (1987, 1991) oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007).

W latach 1996-2004 związana zawodowo jako grafik-projektant  z miesięcznikiem „Twój Styl”. W latach 2005-2010 stworzyła koncepcję i realizowała Projekt Emotapety; w latach 2009-2016 realizowała projekt MetaPlastEmo [EmoShape SourceSpiral GraphLanguage]. Ostatnia prezentacja projektu miała miejsce wiosną 2018 roku w Warsztacie Warszawskim na Placu Konstytucji w Warszawie. Projekt MetaPlastEmo [MetaPlaneta] adresowany jest do osób dorosłych zainteresowanych tematem arteterapii. Koncepcja projektu oparta jest na intuicyjnej hipotezie, że forma spiralna jest wyjściową literą abstrakcyjnego języka mowy emocji i istnieje w powiązaniu z funkcją czasu.

1983: Dyplom ASP Warszawa. Prezentacja prac i realizowanych projektów
1990: Poszukiwanie Natury. Galeria Promocyjna. Warszawa
1991: cd. Poszukiwanie Natury. Galeria Stara BWA Lublin
1992: cd. Poszukiwanie Natury. Galeria Willa BWA. Łódź
1992: Wejście w Kolor. Galeria Test SBWA. Warszawa
2006: Emotapety – wielokrotne portrety emocjonalne. Mała Galeria. PLSP. Nałęczów
2006: cd. Emotapety – wielokrotne portrety emocjonalne. Galeria Bałucka MGSL. Łódź
2006: cd. Emotapety. Salon BoConcept RetailPoland. Warszawa
2007: Emotapety+BoConcept+Fabryka Trzciny. Fabryka Trzciny. Warszawa
2007: Manufaktura artystyczna – emotapety. CSW ZU. Warszawa
2008: Magiczna – terapeutyczna funkcja sztuki. Galeria Domek Ogrodnika AHE. Łódź
2009: Znaki Tożsamości (Group Show). BWA Lublin
2017: EmoFormy EmoName & EmoantyName. Galeria Bałucka MGSL. Łódź
2018: FluctusFlowers. WARSZTAT Warszawski. Warszawa
2018: MetaPaneta (MetaPlastEmo) WARSZTAT Warszawski. Warszawa
2018: EuroUnit (2 × Prezentacja). Galeria Sztuki WYSTAWA. Warszawa
2018: MenoraMem. Galeria Aquarium Galeria Bielska BWA. Bielsko-Biała
2020: LandScape MotoTerra. Obrazki z Historii. Galeria BWA Rzeszów
2020: LandScape MotyFilla. Centrum Kultury Łowicka. Warszawa
2020: Dla Johanne i Anny z Kolekcji Galerii Bielskiej BWA. Bielsko-Biała
2021: HopWart PuzzleDove SiteSpecific. BWA Sieradz
2021: HopWart VirWigry SiteSpecific. Galeria Patio SOK. Suwałki
2021: HopWart SeinySign SiteSpecific. Ośrodek Kultury. Sejny
2022: HopWart GorącyDizajn & Promenada SiteSpecific. POK Dom Chemika
2022: Herbaceous_LandScape_SiteSpecific. Centrum Kultury Łowicka. Warszawa



Wróć do strony głównej...
Realizacja: HEXADE.COM (Grafik, projektant, webdesigner)