ARCHIWUM SERWISU

Makbet

od: do:

13 października 2015 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbyła się retransmisja spektaklu z Teatru Szekspirowskiego Globe w Londynie, z cyklu Globe on Screen, pt. "Makbet".  

Gdy trzy wiedźmy przepowiadają Makbetowi, że jest mu przeznaczone zasiąść na tronie Szkocji, on i jego żona postanawiają dopomóc losowi i zabić jedynego człowieka stojącego im na drodze do władzy – cnotliwego króla Dunkana. Później jednak, aby utrzymać swoją pozycję, Makbet musi dalej zabijać... W miarę, jak atmosfera winy i zbrodni gęstnieje, samozwańczy król popada w obłęd i stara się usunąć ze swej drogi każdego, kto wydaje się zagrażać jego koronie.

Szekspirowskie widowisko hipnotyzuje od pierwszych chwil aż do spełnienia się ostatniej przepowiedni. To prawdziwe arcydzieło szekspirowskiego teatru. Tragedia ukazuje zabójczą siłę złych mocy, w które wikła się człowiek i najczarniejszą stronę ludzkiej natury.

reżyseria: Eve Best
scenografia i kostiumy: Mike Britton
muzyka: Olly Fox
obsada: Moyo Akandé, Geoff Aymer, Bette Bourne, Stuart Bowman, Billy Boyd, Jonathan Chambers, Philip Cumbus, Gawn Grainger, Harry Hepple, Joseph Millson, Jess Murphy, Colin Ryan, Cat Simmons, Samantha Spiro, Finty Williams
wersja językowa: napisy
czas trwania: 155 minut

Cykl „Globe On Screen” to niepowtarzalna okazja by przenieść się w przeszłość, w czasy teatru elżbietańskiego, kiedy powstawały nieśmiertelne dramaty Williama Szekspira (1564–1616). Londyński teatr The Globe był artystycznym domem tego wybitnego dramaturga i to tam ukształtował się styl teatru elżbietańskiego. Dziś możemy przenieść się w czasie dzięki retransmisjom spektakli ze zrekonstruowanego The Globe – do Londynu przełomu XVI i XVII wieku. „Globe On Screen” prezentuje inscenizacje dzieł dramatopisarza wszech czasów, Williama Szekspira, zarejestrowane z udziałem publiczności w zrekonstruowanym teatrze The Globe, w jakości HD & DD Surround.

Zespół aktorski grający w tym budynku – gdzie zgodnie z elżbietańską tradycją nie ma dachu, więc gra się pod gołym niebem, a znakomita część widzów może zająć tylko miejsca stojące, tak jak to było w złotym wieku – stara się w swoich spektaklach oddać atmosferę londyńskiego teatru przełomu XVI i XVII stulecia. Zarówno gra aktorska, jak i użyte środki teatralne, mają przenieść widza w czasie i dać wyobrażenie, jak wówczas wyglądał teatr i jakim językiem przemawiał do publiczności. Tak mogły wyglądać prapremiery sztuk, które na stałe weszły do światowego kanonu: „Hamleta”, „Burzy”, „Makbeta”, „Wesołych kumoszek z Windsoru”, „Miarki za miarkę”, „Komedii omyłek” czy „Juliusza Cezara”.

Aktorzy grają w kostiumach wzorowanych na tych z epoki, dekoracje są uzależnione od architektury budynku, jego kształtu, a jedynym odstępstwem od zasad sprzed 400 lat jest to, że postaci kobiece grają kobiety, a nie – jak to było w czasach Szekspira i królowej Elżbiety I – mężczyźni.



fot. Ellie Kurttz 
Wróć do strony głównej...
Realizacja: HEXADE.COM (Grafik, projektant, webdesigner)