24 września 2021 roku w Oświęcimskim Centrum Kultury odbył się, w ramach projektu Dom otwarty z cyklu Muzyka - źródło skojarzeń, recital fortepianowy Grzegorza Niemczuka pt. "Mozart i Chopin - muzyczny ojciec i syn".
„Pianista znakomicie cieniował niuanse światłocienia oraz swoją uduchowioną interpretacją wprowadził nas w poetycki nastrój (...). Odczuliśmy, jakby razem z Niemczukiem sam Chopin był obecny w sali koncertowej: rozmarzony, nostalgicznie wędrujący i poszukujący...”.
/Nobuko Fujimaki, Chopin Magazine, Tokio, sierpień 2017/
Grzegorz Niemczuk – urodzony w Tychach – ukończył z wyróżnieniem
Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem
prof. Józefa Stompla (wybitnego polskiego pianisty i pedagoga, laureata
Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 1960 roku). W
latach 2009-2015 pozostawał pod artystyczną opieką amerykańskiego
pianisty Jeffreya Swanna.
Wielką rolę w rozwoju artystycznej osobowości
pianisty odegrały lata 2008-2009 oraz 2011, kiedy to uzupełniał swoje
studia w Nowym Jorku jako stypendysta International Keyboard Institute
& Festiwal (Mannes College of Music). Miał wówczas możliwość
studiowania u światowej sławy pianistów, takich jak Menahem Pressler
(Indiana University), Philippe Entremont, Joaquin Achucarro (Meadows
School of the Arts), David Dubal (The Juilliard School), Choong-Mo Kang
(The Juilliard School), czy Yuan Sheng (Central Conservatory of Music –
Beijing).
Obecnie mieszka w Bielsku-Białej. Od października 2017
roku jest doktorem sztuki, pracując na Uniwersytecie Śląskim (Wydział
Artystyczny) na stanowisku adiunkta. Jest zapraszany do prowadzenia
kursów mistrzowskich na wielu uczelniach muzycznych na całym świecie, w
tym the Nanyang Academy of Art w Singapurze, Norges Musikkhogskole w
Oslo, University in Agder, Kristiansand, University of the West Indies w
Kingston na Jamajce, Uniwersytet Stanowy Santa Catarina we
Florianopolis, Uniwersytet Stanowy w Porto Alegre, w Brazylii,
Konserwatorium Muzyczne w Limie, w Peru, Xiamen University oraz Changde
University w Chinach.
W styczniu 2017 roku Program Pierwszy Polskiego Radia zestawił chopinowskie interpretacje Grzegorza Niemczuka w jednym szeregu z tak wybitnymi artystami jak Martha Argerich, Maurizio Pollini i Adam Harasiewicz. Niewątpliwie miała na to wpływ rozwijająca się od kilku lat w zawrotnym tempie kariera młodego artysty, należącego obecnie do najbardziej aktywnych polskich pianistów klasycznych, który swymi podróżami koncertowymi po całym świecie kontynuuje tradycje Ignacego Jana Paderewskiego, czy Artura Rubinsteina.
Jego bogata, międzynarodowa kariera solowa, trwająca już 16 lat, zawiodła go do wielu prestiżowych sal koncertowych na całym świecie. Pianista wystąpił do tej pory z ponad 400 recitalami i koncertami, odwiedzając 34 kraje na 6 kontynentach (Polska, Czechy, Słowacja, Niemcy, Litwa, Rosja, Austria, Chorwacja, Serbia, Bułgaria, Szwajcaria, Włochy, Belgia, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Finlandia, Norwegia, Etiopia, Tanzania, Japonia, Chiny, Korea Południowa, Singapur, Malezja, Australia, Peru, Brazylia, Ekwador, Kostaryka, Kolumbia, Stany Zjednoczone, Jamajka, Curacao).
Wśród sal koncertowych, które gościły Grzegorza Niemczuka znajdują się tak prestiżowe jak, m.in. Carnegie Hall i Steinway Hall w Nowym Jorku, Kioi Hall i Tokyo Bunka Kaikan w Tokio, Victoria Concert Hall w Singapurze, Beijing Concert Hall w Pekinie, Quintai Concert Hall w Wuhan, Guotai Arts Center w Chongqing, Busan Cultural Center w Busan, Teatro Puccini w Mediolanie, Teatro Sergio Cardoso i Centro Cultural w Sao Paulo, Capela Santa Maria w Kurytybie, Teatro Civico w Vercelli, Palau de la Musica Catalana w Barcelonie, Collonge-Bellerive w Genewie, Muzeum F. Liszta w Weimarze, Konserwatorium Muzyczne w Szanghaju, Carskie Sioło w Petersburgu, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Krakowska, Teatr Wielki Opera Narodowa i Zamek Królewski w Warszawie.
Często prowadzi swoje własne koncerty, wprowadzając słuchaczy w tajniki wykonywanej muzyki i przybliżając ciekawe fakty z biografii kompozytorów. Wszędzie, gdzie występuje, spotyka się z gorącym przyjęciem publiczności oraz krytyki, co skutkuje kolejnymi zaproszeniami na przyszłość. Szczególnie ceniony jest w Azji. Po spektakularnym debiucie solowym w Tokio w lipcu 2017 roku, w prestiżowym magazynie „Chopin" ukazała się niezwykle entuzjastyczna recenzja. Ten występ zaowocował kolejnymi zaproszeniami na recitale w Japonii (Tokio, Osaka, Nagoja, Sapporo, Asahikawa, Obihiro, Hakodate, Aomori), jak również kontraktem z magazynem „Chopin" na comiesięczne artykuły o wykonawstwie muzyki F. Chopina.
W grudniu 2017 roku zadebiutował w Chinach, gdzie w ramach Festiwalu „Polskie Kręgi Sztuki” (największego festiwalu polskiej sztuki w Chinach) wystąpił w prestiżowej Beijing Concert Hall. Koncert ten odbił się szerokim echem we wszystkich najważniejszych mediach chińskich. Od tego czasu regularnie występował w Chinach, stając się ważną częścią tego festiwalu.
Jest również ulubieńcem norweskiej publiczności – wystąpił do tej pory w ponad 30 różnych miastach Norwegii, wszędzie wzbudzając wielki entuzjazm i otrzymując zaproszenia na kolejne występy.
Pandemia COVID-19, która wybuchła na początku 2020 roku wstrzymała wprawdzie działalność koncertową pianisty, jednak otworzyła przestrzeń na aktywność w Internecie. Grzegorz Niemczuk w kwietniu 2020 roku rozpoczął bezprecedensowy i unikatowy w skali światowej projekt nagrań filmów-wykładów o wszystkich utworach Fryderyka Chopina, przeznaczonych przede wszystkim dla melomanów, chcących głębiej zrozumieć arcydzieła najwybitniejszego polskiego kompozytora. Do końca grudnia 2021 roku powstanie 315 odcinków w dwóch wersjach językowych (po polsku i angielsku) publikowanych na kanale YouTube oraz na oficjalnej stronie pianisty na Facebooku.
Na 2022 rok planowane jest nagranie studyjne wszystkich utworów Fryderyka Chopina.
Artysta posiada bardzo rozbudowany repertuar obejmujący ponad 250 utworów solowych i 28 koncertów na fortepian z orkiestrą od epoki baroku po muzykę XX i XXI wieku.
W przeciągu kilku ostatnich lat Grzegorz Niemczuk zadebiutował jako solista z wieloma orkiestrami, w tym New York Concerti Sinfonietta (Koncert fortepianowy f-moll op. 21 F. Chopina w Carnegie Hall), Mozart Virtuoso Orchestra z Tokio (Koncert D-dur „Koronacyjny" W.A. Mozarta w Kioi Hall), Busan Philharmonic Orchestra (Koncert fortepianowy a-moll E. Griega w Busan Cultural Center), Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej (Koncert fortepianowy na lewą rękę M. Ravela oraz I Koncert fortepianowy W. Kilara), Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze (Koncert fortepianowy a-moll E. Griega), Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach (Koncert fortepianowy a-moll E. Griega), Sinfonia Baltica (1 Koncert fortepianowy P. Czajkowskiego), Orkiestrą Filharmonii Śląskiej w Katowicach (II Koncert fortepianowy F. Liszta).
Współpracował z wieloma dyrygentami, w tym m.in. z Paulem Hostetterem (USA), Mitsuyoshi Oikawa (Japonia), José Floresem (Meksyk), w Polsce z Szymonem Bywalcem, Janem Wincentym Hawelem, Dariuszem Mikulskim, Pawłem Przytockim, Jerzym Salwarowskim, Tadeuszem Wojciechowskim, Moniką Wolińską, Czesławem Grabowskim.
Grzegorz Niemczuk jest zwycięzcą wielu konkursów pianistycznych. W 2013 roku wygrał – jako pierwszy Polak w historii – „International Carnegie Hall Concerto Debut Competition” w Nowym Jorku. Ta prestiżowa nagroda otworzyła mu drogę do Carnegie Hall, gdzie w lutym 2013 roku miał okazję zaprezentować II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 F. Chopina, zbierając znakomite recenzje. W 2016 roku został finalistą oraz laureatem Nagrody Specjalnej na 2016 International Busan Maru Music Festival w Korei Południowej. Jest również zwycięzcą 40. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie w 2010 roku oraz międzynarodowych konkursów we Włoszech i Belgii.
program:
W.A. Mozart (1756-1791)
Sonata A-dur KV. 331 (z „Marszem tureckim”)
1. Andante grazioso
2. Menuetto
3. Rondo Alla Turca
F. Chopin (1810-1849)
Walc Es-dur op. 18
Walc As-dur op. 42
Walc Des-dur op. 64 nr 1
Walc cis-moll op. 64 nr 2
Walc As-dur op. 64 nr 3
Walc As-dur op. 34 nr 1
Walc a-moll op. 34 nr 2
Walc F-dur op. 34 nr 3