8 kwietnia 2018 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbyła się retransmisja baletu z Teatru Bolszoj w Moskwie pt. "Płomień Paryża".
Dzisiaj dzieło Asafiewa i Wajnonena cenimy nie za to, że był to pierwszy balet sowiecki, który choć opowiadał o Rewolucji Francuskiej i miał nawiązywać do Rewolucji Październikowej, ale za mistrzowską dramaturgię, pełne wyrazu sceny zbiorowe i ekwilibrystyczne popisy taneczne. Nie musimy pamiętać, że balet został nawet uhonorowany Nagrodą Stalinowską... Historia miłości człowieka z ludu - Jerome’a do arystokratki Adeline jest pretekstem do pokazania dwóch skontrastowanych światów i pełnych rozmachu scen z arystokratycznego dworu i zbuntowanej ulicy. Balet do scenicznego życia przywrócił Aleksiej Ratmański, trochę łagodząc sowiecki wydźwięk dzieła, za to wykorzystując całą choreograficzną spuściznę pierwszego choreografa "Płomienia Paryża" – Wasilija Wajnonena. Dech zapiera szczególnie popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, z upodobaniem wykonywane także na galach i konkursach baletowych, wymaga bowiem od tancerzy wyjątkowych umiejętności.
Płomień Paryża (Tryumf Republiki) | Пламя Парижа (Триумф республики) balet w dwóch aktach, czterech odsłonach (1932, 2008) libretto: na podstawie oryginalnego libretta Nikołaja Wołkowa i Władimira Dmitriewa - Aleksandr Bieliński i Aleksiej Ratmański koncepcja muzyczno-dramaturgiczna: Jurij Burłaka muzyka: Boris Asafiew choreografia: Aleksiej Ratmański (z wykorzystaniem oryginalnej choreografii Wasilija Wajnonena) obsada: pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj czas trwania: 135 minut
bilety:
30 zł (normalny), 26 zł (ulgowy), 22 zł (przy zakupie biletów na 4 lub 5
baletów: grudzień/lipiec), 22 zł (z Oświęcimską Kartą Rodziny i
Seniora) Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). Miłość
rodziny carskiej do baletu zaowocowała niezwykłym rozwojem tej sztuki
na dwóch najważniejszych scenach imperium – Moskwy i Petersburga.
Tradycje baletowe kontynuowano w XX wieku, gdy Teatr Bolszoj stał się
wizytówką całej radzieckiej sztuki baletowej. Zespół pod kierownictwem
Jurija Grigorowicza, choreografa i przez ponad 30 lat dyrektora
artystycznego baletu, wypracował niepowtarzalny, wręcz akrobatyczny
styl.
Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj szefuje
Machar Wazijew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru
Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej
na scenie Bolszoj można także oglądać najsłynniejsze choreografie
twórców zachodnich, od Balanchine’a po Kyliána, oraz niezwykłe
rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem
dawnej carskiej sceny. Również dziś wirtuozeria zespołu stoi na
najwyższym, czasem aż niewiarygodnym poziomie.