20 listopada 2016 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbyła się retransmisja baletu z Teatru Bolszoj w Moskwie pt. "Złoty Wiek".
Dzieło genialnego rosyjskiego symfonika, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku – Dmitrija Szostakowicza. Jego pierwszy balet, "Złoty Wiek", był w latach 30. ubiegłego wieku przedmiotem ostrej krytyki, w końcu cenzura doprowadziła do zdjęcia go z afisza. Autor chciał pokazać w krzywym zwierciadle dwa światy: komunistyczny i kapitalistyczny. "Złoty Wiek" w swej pierwotnej wersji był polityczną satyrą na zmiany zachodzące w ówczesnej Europie, w tym na rodzący się wtedy faszyzm. Cenzorom nie spodobały się odniesienia do modnych wówczas tańców, które uznano za burżuazyjne. Balet, pełen dowcipnej muzyki zawierającej, m.in. elementy zakazanego później przez komunistów jazzu, przywrócił scenie choreograf i dyrektor baletu Bolszoj Jurij Grigorowicz. Opracował na nowo libretto, akcję przeniósł w środowisko gangsterskie - Borys, przedstawiciel radzieckiej młodzieży, zakochuje się w tancerce Ricie, która na co dzień występuje w kabarecie "Złoty Wiek".
tytuł oryginalny: Золотой век | The Golden Age muzyka: Dmitrij Szostakowicz choreografia: Jurij Grigorowicz obsada: pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj czas trwania: 130 minut
Historia
moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). Miłość rodziny
carskiej do baletu zaowocowała niezwykłym rozwojem tej sztuki na dwóch
najważniejszych scenach imperium – Moskwy i Petersburga. Tradycje
baletowe kontynuowano w XX wieku, gdy Teatr Bolszoj stał się wizytówką
całej radzieckiej sztuki baletowej. Zespół pod kierownictwem Jurija
Grigorowicza, choreografa i przez ponad 30 lat dyrektora artystycznego
baletu, wypracował niepowtarzalny, wręcz akrobatyczny styl. Ikonami tego
stylu stały się spektakle w choreografii Grigorowicza, jak "Spartakus"
czy "Romeo i Julia".
Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj
szefuje Machar Wazijew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru
Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej
na scenie Bolszoj można także oglądać najsłynniejsze choreografie
twórców zachodnich, od Balanchine’a po Kyliána, oraz niezwykłe
rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem
dawnej carskiej sceny.